avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 907 soluții astăzi
Acasă Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

ACCES GRATUIT

Imobile din clădiri foarte vechi, fără expertiză tehnică, prezentate adesea ca investiții: cumpărătorii ar trebui să manifeste prudență. Iată de ce

Acest departament este interesat pentru că se ocupă direct de spațiile în care funcționează compania și de achiziția sau închirierea de noi proprietăți, iar articolul oferă informații esențiale despre siguranța și legalitatea acestora.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 2696 | Timp de citire: 5 min.

În ultima perioadă, în mediul online au început să apară numeroase recomandări din partea unor agenți imobiliari care încurajează achiziționarea de apartamente aflate în clădiri neexpertizate sau încadrate în clase de risc seismic Rs II ori Rs III, promovând ideea că acestea ar reprezenta o „investiție” bună. Principalul argument: amplasarea imobilelor în zone centrale sau considerate de interes, care ar garanta o bună valorificare ulterioară, prin închiriere sau revânzare. Totuși, astfel de afirmații ignoră cadrul legal în vigoare și riscurile pe care le implică o astfel de achiziție. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care este situația centrelor de colectare deșeuri prin aport voluntar, la care se pot duce inclusiv cele provenite din construcții și demolări, potrivit Ministerului Mediului

Acest departament gestionează clădirile și facilitățile companiei, inclusiv colectarea și eliminarea deșeurilor generate la birou sau în alte spații. Informațiile despre centrele de colectare a deșeurilor speciale (voluminoase, electronice, din construcții) pot fi utile pentru a planifica debarasarea corectă a acestora.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 3664 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu 2024, așa cum e stabilit prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), autoritățile trebuie să organizeze sute de centre de colectare deșeuri prin aport voluntar, ce asigură colectarea separată a deșeurilor menajere care nu pot fi colectate, în mod obișnuit, de firmele de salubritate (echipamente electrice și electronice, baterii uzate sau deșeuri din construcții și demolări), dar și să instaleze insule ecologice digitalizate, care sunt, de fapt, seturi de containere subterane sau supraterane. Recent, ca urmare a unei solicitări venite din partea redacției noastre, Ministerul Mediului a prezentat situația actuală a acestor centre. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere legislativă: instituirea unui sistem naţional unic de evidenţă, organizare şi monitorizare a serviciilor publice

Departamentul se ocupă de acte și relația cu instituțiile publice, iar digitalizarea acestor servicii le va influența direct munca de zi cu zi, inclusiv modul de obținere a documentelor și avizelor.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 783 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă, vizând digitalizarea serviciilor publice, a fost recent depusă la Senat, iar documentul vizează digitalizarea serviciilor publice. Propunerea legislativă are ca scop crearea unui Catalog Național al Serviciilor Publice (CNSP), o platformă digitală unică pentru cetățeni, menită să elimine birocrația excesivă și să crească calitatea și transparența serviciilor publice, în contextul în care inițiatorii recunosc că evoluția acestui domeniu este marcată de lipsă de transparență, eficiență a interacțiunilor și fragmentare a serviciilor digitale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 7 - 13 iulie 2025

Scutirile de la plata tarifelor pentru energia electrică stocată pot reduce costurile operaționale ale clădirilor și facilităților companiei.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 1388 | Timp de citire: 3 min.

În perioada 7 - 13 iulie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Platforma ce permite derularea online a formalităților pentru înmatricularea vehiculelor a devenit funcțională abia acum, deși acest lucru se stabilise încă din 2023. Momentan, doar cei din București au acces

Acest departament se ocupă direct de gestionarea și înregistrarea vehiculelor din flota companiei, fiind impactat de orice schimbare în modul de realizare a formalităților administrative.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
11 Iulie 2025 | 2716 | Timp de citire: 3 min.

Operaționalizarea platformei care permite persoanelor fizice și juridice să efectueze online formalitățile aferente înmatriculării vehiculelor a fost anunțată recent de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) și confirmată pentru avocatnet.ro. Anunțul vine, însă, la peste doi ani de la intrarea în vigoare a actului normativ care a introdus în legislație această posibilitate. Momentan, facilitatea e disponibilă doar pentru București, dar aceasta va fi extinsă treptat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Președintele sesizează CCR în legătură cu proiectul care sancționează mai dur promovarea ideilor extremiste. Care sunt motivele invocate

Acest departament ar trebui să fie la curent cu interdicțiile legate de denumirile locurilor publice sau de simbolurile comemorative, în cazul în care compania deține sau administrează proprietăți sau spații cu vizibilitate publică.

Cristina Iacob în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
11 Iulie 2025 | 2013 | Timp de citire: 5 min.

Președintele României a transmis recent Curții Constituționale a României (CCR) o sesizare de neconstituționalitate vizând un proiect de lege adoptat luna trecută de Camera Deputaților. Propunerea prevedea, printre altele, sancțiuni penale mai dure pentru promovarea antisemitismului, a ideologiilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, precum și pentru distribuirea materialelor care susțin astfel de concepții. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Inspecția fiscală: Regulile principale, competența de efectuare a controlului și selectarea contribuabililor

Acest departament se ocupă de tot ce ține de buna funcționare administrativă a companiei, inclusiv de cum să pregătească spațiul și documentele fizice pentru un control fiscal și să se asigure că activitatea curentă este cât mai puțin deranjată.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
11 Iulie 2025 | 1266 | Timp de citire: 5 min.

Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dispare dubla taxare pentru stocarea energiei electrice reintroduse în rețea: Oportunitate pentru investitori sau capcană pentru consumatori?

Costurile cu energia electrică reprezintă o componentă importantă a cheltuielilor administrative și de operare a clădirilor și facilităților companiei, iar modificările tarifare impactează direct bugetul acestui departament.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Iulie 2025 | 8422 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, s-a eliminat dubla taxare a energiei electrice stocate și reintroduse în rețea, pentru a stimula investițiile, aceasta fiind scutită de la plata tarifelor de transport și distribuție și a certificatelor verzi, conform unui ordin oficializat joi de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Deși instituția consideră măsura importantă pentru investitorii în sisteme de stocare, Asociația Prosumatorilor consideră că măsura ar putea crea un „paradis energetic” pentru marii furnizori, în timp ce populația ar putea plăti o energie tot mai scumpă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Imobiliare: Majorările de TVA la locuințe pot afecta atât clienții, cât și dezvoltatorii

Pentru orice companie care deține, închiriază sau intenționează să achiziționeze proprietăți imobiliare (birouri, depozite, facilități de producție), înțelegerea impactului fiscal asupra costurilor de achiziție sau construcție este esențială pentru planificarea bugetelor și gestionarea eficientă a patrimoniului imobiliar.

PwC România în Salarizare, taxare & relația cu statul
10 Iulie 2025 | 2 | 8937 | Timp de citire: 2 min.

În contextul unor constrângeri bugetare, Guvernul României a decis majorarea cotei de TVA de la 9% la 21%, începând cu 1 august 2025, pentru livrările de locuințe noi - o măsură cu impact direct asupra sectorului imobiliar. Din perspectivă fiscală, această modificare urmărește creșterea veniturilor la bugetul de stat, însă, la nivel economic și social, poate avea consecințe negative atât pentru populație, cât și pentru dezvoltatorii imobiliari. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Câteva aspecte practice de reținut în așteptarea majorărilor de TVA: Atenție la tranzacțiile în derulare la 1 august și nu numai

Dacă firma are contracte de închiriere sau tranzacții imobiliare, această echipă trebuie să știe cum sunt afectate de noile reguli de TVA.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Iulie 2025 | 1 | 6934 | Timp de citire: 3 min.

Preconizatele majorări de TVA de la 1 august 2025 sunt pe cale să fie oficializate în perioada următoare, astfel că specialiștii amintesc contribuabililor la ce ar trebui să se aștepte din punct de vedere practic. Principalul punct de interes este, desigur, ce se va întâmpla cu tranzacțiile în derulare la acea dată, dar mai sunt și altele, cum ar fi actualizarea cotelor de TVA ale produselor și serviciilor în casele de marcat. Citește articolul