avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 907 soluții astăzi
Acasă Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

ACCES PREMIUM

TVA redus la locuințele noi: Condiția avansului de 20% ar trebui clarificată, altfel se poate înțelege că acesta nu putea fi mai mare de-atât

Acest departament gestionează achiziția și administrarea proprietăților companiei (clădiri, terenuri). Cunoașterea reglementărilor privind TVA-ul la achiziția de imobile este importantă pentru bugetare și planificare pe termen lung.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 August 2025 | 5571 | Timp de citire: 3 min.

Regulile ce permit temporar cumpărarea unei locuințe noi cu TVA-ul redus de 9% stabilesc drept condiție, pentru anumite persoane, achitarea unui avans de 20%, conform Legii 141/2025. Potrivit specialiștilor, din formularea actuală a prevederii se poate înțelege că avansul trebuia să fie fix de 20%, motiv pentru care ar fi necesară o clarificare oficială. Citește articolul

ACCES GRATUIT
SSM - avantaj prin siguranță

Ce obligații are salariatul în domeniul SSM și de ce este esențială cooperarea cu angajatorul?

Se asigură că angajații folosesc corect echipamentele și spațiile, raportând orice deficiență, ceea ce ajută la menținerea unui mediu de lucru sigur și la buna funcționare a tuturor facilităților.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 August 2025 | 1 | 2912 | Timp de citire: 3 min.

Lucrătorul este partener activ în propria siguranță la locul de muncă, chiar dacă obligațiile ce țin de domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) îi revin în mod esențial angajatorului. Prin articolul de față aruncăm o privire asupra responsabilității individuale în contextul colectiv. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce riscă un proprietar dacă chiriașul acumulează restanțe la întreținere?

Acest departament se ocupă cu administrarea spațiilor și proprietăților companiei (fie că sunt închiriate sau deținute) și trebuie să știe cum să gestioneze plățile de întreținere, relația cu asociația de proprietari și cu furnizorii de utilități sau cu chiriașii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 August 2025 | 13335 | Timp de citire: 4 min.

Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 4 - 10 august 2025

Costurile pentru publicarea documentelor în Monitorul Oficial au crescut, informație utilă pentru departamentul care se ocupă de bugetul și gestionarea cheltuielilor administrative ale companiei.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
11 August 2025 | 1784 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 4 - 10 august 2025

Costurile pentru publicarea documentelor în Monitorul Oficial au crescut, informație utilă pentru departamentul care se ocupă de bugetul și gestionarea cheltuielilor administrative ale companiei.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
11 August 2025 | 1784 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, publicat în dezbatere de MDLPA. Principalele măsuri pregătite

Acest departament se ocupă de clădirile și proprietățile firmei și trebuie să știe cum vor fi calculate impozitele pe aceste bunuri, mai ales dacă există modificări legate de autorizațiile de construire sau inspecții.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 August 2025 | 3 | 20031 | Timp de citire: 2 min.

La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Patru efecte după majorările de TVA pentru locuințele noi

Acest departament se ocupă de proprietățile companiei. Modificările de preț și tendințele din piața imobiliară sunt importante pentru deciziile de închiriere sau cumpărare de spații, precum și pentru administrarea celor existente.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2025 | 949 | Timp de citire: 3 min.

Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Firmele care deduc cheltuieli în interesul personal al asociaților sau acționarilor, în colimatorul ANAF. Cei care nu-și schimbă practicile riscă să fie controlați în curând

Acest departament se ocupă de administrarea bunurilor firmei (clădiri, mașini, alte echipamente) și trebuie să știe cum să înregistreze corect cheltuielile legate de acestea conform legii fiscale pentru a evita problemele cu ANAF.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 August 2025 | 9317 | Timp de citire: 3 min.

O practică destul de veche printre firme, la capitolul TVA, dar și la capitolul impozit pe profit, deducerea cheltuielilor făcute în interesul personal al asociaților sau acționarilor pare să urce pe lista problemelor majore pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să le adreseze în prezent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Subsolul (ne)demnității în muncă. Când scuza „nu sunt bani” inundă securitatea și sănătatea la locul de muncă

Să se ocupe de întreținerea și amenajarea clădirilor și spațiilor de lucru, asigurându-se că sunt curate, sigure și conforme cu normele de igienă și siguranță.

Dan Năstase în Editorial
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 August 2025 | 1 | 1685 | Timp de citire: 4 min.

O imagine valorează cât o mie de cuvinte, spune o veche zicală, iar imaginile (prezentate de Recorder) din vestiarele Spitalului Universitar din București, cel mai mare din țară, spun o poveste tristă și revoltătoare: tavane gata să cadă, pereți scorojiți și o baltă insalubră, cu gândaci, pe post de pardoseală. Acesta este spațiul în care cadrele medicale – oamenii în a căror competență și grijă ne punem viețile – sunt nevoite să se schimbe de hainele de stradă în uniforma care, teoretic, ar trebui să fie un simbol al igienei și profesionalismului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

RAR: Șoferii pot verifica online, pe site-ul autorității, dacă mașinile lor sunt vizate de campanii de rechemare

Se ocupă de administrarea flotei de mașini a companiei și trebuie să se asigure că acestea sunt verificate și reparate dacă sunt vizate de o campanie de rechemare, pentru a asigura disponibilitatea și siguranța lor.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2025 | 1 | 33327 | Timp de citire: 2 min.

Registrul Auto Român (RAR) a lansat pe site-ul propriu o secțiune dedicată campaniilor de rechemare, prin care șoferii pot verifica rapid dacă mașina lor este vizată de astfel de acțiuni inițiate de producători. Noua funcționalitate trimite utilizatorii direct către paginile oficiale ale reprezentanților din România ai mărcilor auto, unde, în funcție de producător, verificarea se poate face online sau prin contactarea unui service autorizat. Citește articolul