avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 917 soluții astăzi
Acasă Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

ACCES GRATUIT

Al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, publicat în dezbatere de MDLPA. Principalele măsuri pregătite

Acest departament este direct afectat de schimbările legate de impozitele pe proprietate, majorări de taxe și modul în care sunt gestionate datoriile fiscale ale firmei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 August 2025 | 3 | 20028 | Timp de citire: 2 min.

La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Valoarea brută a stimulentelor ce se pot acorda în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va fi limitată la 30% din salariul de bază

Articolul tratează măsuri fiscale și bugetare, cum ar fi limitarea sumelor plătite angajaților și impactul asupra deficitului bugetar. Informațiile sunt esențiale pentru calculul costurilor cu personalul și pentru planificarea financiară.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 August 2025 | 533 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care Legea 141/2025, care conține o serie de măsuri fiscal-bugetare, prevede că, începând din august, stimulentele destinate angajaților Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) ce gestionează programe europene se acordă în limita a 30% din salariul de bază, ministerul stabilește acum, printr-un proiect de HG pus recent în dezbatere, că pentru evaluarea activității acestor angajați se va ține cont de nivelul de realizare a criteriilor de performanță în 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Bilanțuri semestriale 2025: Firmele au la dispoziție doar șapte zile lucrătoare să le transmită. Autoritățile ar trebui să regândească cerința, ca să nu mai creeze dificultăți practice

Acest departament este direct responsabil cu pregătirea și trimiterea acestor rapoarte financiare către autorități, iar articolul oferă detalii esențiale despre conținut, termene și importanța corectitudinii datelor.

EY Romania în Contabil și fiscal
8 August 2025 | 801 | Timp de citire: 3 min.

În plin sezon de modificări legislative din partea Ministerului Finanțelor (MF), reglementarea sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 s-a lăsat așteptată. Dacă anul trecut aveam reglementarea legală a sistemului de raportare la 30 iunie încă din 18 iulie, anul acesta cadrul legal pentru această raportare (Ordinul MF nr. 1.194/2025) a fost publicat în Monitorul Oficial abia în 5 august, iar formatele prin intermediul cărora se poate face raportarea au apărut pe website-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe 6 august. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Cum ar trebui eficientizată colectarea TVA? Prin digitalizarea și modernizarea ANAF, dar și prin simplificarea regulilor de declarare pentru afacerile mici, opinează un specialist

Explică detaliat sistemul TVA, noile instrumente digitale de raportare (e-Factura, SAF-T) și impactul măsurilor fiscale asupra fluxurilor financiare și contabilității companiei.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2025 | 656 | Timp de citire: 8 min.

Chiar dacă discuțiile despre eficientizarea colectării TVA la bugetul de stat au fost acoperite de primul pachet oficial de măsuri fiscal-bugetare al Guvernului, problema rămâne mai departe. Așadar, ce soluții există? Conform unui specialist de la PwC România consultat de redacția noastră, autoritățile sunt pe drumul cel bun, dar mai au pași importanți de făcut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Patru efecte după majorările de TVA pentru locuințele noi

Modificările de TVA influențează direct costurile, prețurile și potențialele venituri, fiind esențiale pentru planificarea bugetului, analiza financiară și raportarea contabilă a companiei.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2025 | 949 | Timp de citire: 3 min.

Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Împuterniciți, prestatori și delegați - clarificări privind operarea în Reges-Online

Departamentul sau firmele de contabilitate sunt direct afectate de modul în care pot accesa și opera în Reges-Online pentru clienții lor, articolul explicând cum se face delegarea accesului către prestatori de servicii.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
8 August 2025 | 1 | 6526 | Timp de citire: 3 min.

În sistemul Reges-Online, există un mecanism de delegare a accesului care permite diferitelor entități și persoane, fie din cadrul societății, fie din afara ei, să acceseze registrele unei societăți și să opereze în acestea.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sănătatea la locul de muncă, între indemnizații de medical reduse și drepturi ignorate

Acest departament este direct afectat de modificările în calculul și plata indemnizațiilor de concediu medical. Este important să știe cum se calculează aceste costuri și cum pot influența bugetul și fluxul de numerar al companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 August 2025 | 1 | 1078 | Timp de citire: 6 min.

Recentele discuții și modificări legislative privind cuantumul indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă au încins spiritele și au generat, pe bună dreptate, îngrijorare. Dincolo de impactul financiar imediat asupra lucrătorului aflat în suferință, această măsură ar trebui să acționeze ca un semnal de alarmă și să ne oblige să privim dincolo de efect, direct către cauză. De ce ajungem în situația de a avea nevoie de concediu medical (lăsând deoparte situațiile asupra cărora nu avem control)? Și, mai ales, în ce măsură afecțiunile noastre sunt legate direct de locul de muncă? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Concediul pentru creșterea copilului: ce acte sunt necesare și unde trebuie depus dosarul în 2025. Mai nou, din indemnizație se scade contribuția la sănătate

Acest departament este interesat de modul în care sunt considerate fiscal veniturile angajaților înainte de concediu, de documentele fiscale necesare (cum ar fi cele de la ANAF) și, mai ales, de noile reglementări privind reținerea contribuției la sănătate din indemnizație, pentru a înțelege impactul financiar asupra salariaților.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 August 2025 | 6169 | Timp de citire: 5 min.

Părinții care vor să beneficieze de indemnizația pentru creșterea copilului trebuie să depună un dosar la primăria de domiciliu sau reședință, care trebuie să conțină o serie de acte standard, valabile pentru toți solicitanții, dar și documente specifice, în funcție de tipul veniturilor obținute anterior nașterii copilului. Dosarul poate fi depus înainte de suspendarea activității sau în cel mult 60 de zile de la finalul concediului de maternitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

MDLPA introduce criteriile pe baza cărora se va stabili procentul de majorare salarială, care poate fi între 5% și 40%, pentru personalul bugetar ce gestionează fonduri europene

Acest departament se ocupă de banii companiei. Informațiile despre cum se stabilesc și se plătesc majorările salariale în funcție de proiecte sunt importante pentru a planifica bugetele și a controla cheltuielile cu personalul.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 August 2025 | 9486 | Timp de citire: 2 min.

Prin legea recentă ce a venit cu mai multe măsuri destinate micșorării deficitului bugetar s-a stabilit și reducerea majorărilor salariale destinate angajaților de la stat ce gestionează fonduri europene. Astfel, majorarea este acum de până la 40% din salariul de bază (față de 50%, cât era înainte), iar, în acest context, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) vrea să stabilească acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică, criteriile în baza cărora se stabilește procentul de majorare a salariului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: 13 exemple de operațiuni și cum trebuie aplicate cotele de taxă în perioada actuală de tranziție

Acest departament este direct responsabil de calcularea, înregistrarea și raportarea TVA-ului, iar aceste modificări afectează în mod fundamental modul în care sunt gestionate operațiunile financiare zilnice ale firmei.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 August 2025 | 4669 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul