Acest departament se ocupă direct de calculul, declararea și plata taxelor și contribuțiilor salariale. Recalcularea concediilor medicale și rectificarea declarației 112 are un impact direct asupra muncii lor și asupra sumelor datorate statului.
Regulile concediilor medicale pentru boli obișnuite s-au modificat în mod semnificativ de la 1 august 2025, potrivit Legii 141/2025, astfel că autoritățile pregătesc schimbări și la declarația 112, pe care o folosesc majoritar angajatorii. În acest context, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) cer introducerea unor ajustări specifice privind rectificările la formularul 112. Citește articolul
Este direct responsabil de calculul și plata taxelor, cum ar fi TVA-ul. Modificările legislative privind cota de TVA pentru locuințe noi sunt esențiale pentru a asigura o contabilitate corectă și respectarea obligațiilor fiscale.
Regulile ce permit temporar cumpărarea unei locuințe noi cu TVA-ul redus de 9% stabilesc drept condiție, pentru anumite persoane, achitarea unui avans de 20%, conform Legii 141/2025. Potrivit specialiștilor, din formularea actuală a prevederii se poate înțelege că avansul trebuia să fie fix de 20%, motiv pentru care ar fi necesară o clarificare oficială. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă costurile asociate cu voucherele de vacanță, plafoanele maxime și modul în care sunt încadrate aceste cheltuieli în buget și în contabilitate, pentru a asigura corectitudinea financiară și fiscală.
Noile măsuri fiscal-bugetare intrate recent în vigoare schimbă, pentru 2026, doar regulile privind acordarea voucherelor de vacanță în sectorul bugetar. Bugetarii cu salarii nete de până la 6.000 lei vor primi vouchere în valoare de 800 lei, fără obligația de cofinanțare a pachetelor turistice. În mediul privat, condițiile rămân neschimbate, angajații nefiind afectați de aceste modificări, chiar dacă voucherele sunt reglementate prin aceeași ordonanță. Citește articolul
Acest departament are nevoie să cunoască termenele importante pentru plata taxelor și declarațiile fiscale, cum ar fi cele legate de TVA și impozitul pe dividende, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate plățile pentru întreținere și utilități, de recuperarea datoriilor și de implicațiile fiscale ale contractelor de închiriere, pentru a asigura o evidență financiară corectă și pentru a evita problemele cu taxele.
Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul
Companiile cu afaceri mari trebuie să trimită noi rapoarte financiare la jumătatea anului, conform noilor reguli, iar acest departament este direct responsabil de pregătirea și trimiterea acestora la timp.
În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Companiile cu afaceri mari trebuie să trimită noi rapoarte financiare la jumătatea anului, conform noilor reguli, iar acest departament este direct responsabil de pregătirea și trimiterea acestora la timp.
În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de colectarea datelor, pregătirea, verificarea și trimiterea corectă și la timp a declarațiilor SAF-T către ANAF, conform cerințelor legale.
Declarația 406 aferentă lunii iulie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii august 2025, conform legislației în vigoare, dar, fiind vorba de o duminică, termenul se amână pentru 1 septembrie 2025. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul
Acest departament vrea să știe cum să folosească inteligența artificială pentru a automatiza procese financiare și contabile, asigurându-se că totul este corect și conform legii.
Majoritatea managerilor știu să folosească ChatGPT, dar puțini înțeleg cum funcționează un algoritm de recrutare, cum se automatizează facturarea sau cum se optimizează un proces de vânzări folosind inteligența artificială. Înțelegerea deosebirii dintre a folosi o unealtă AI și a înțelege tehnologia din spatele proceselor de business poate face diferența între o implementare reușită și una care creează probleme costisitoare. Cursul online "Management în era AI" te învață să înțelegi nu doar ce faci, ci de ce și cum funcționează fiecare tehnologie, în contextul real al companiei. Citește articolul
Pentru a înțelege implicațiile fiscale ale plăților de pensii private și pentru a gestiona corect aspectele financiare legate de aceste plăți.
Pe agenda ședinței de astăzi a Guvernului este inclus proiectul de lege privind reglementarea plății pensiilor private în România. Documentul completează cadrul legislativ existent, care viza doar faza de acumulare, și propune introducerea unor mecanisme clare pentru transformarea activelor personale ale participanților în venituri lunare la pensionare. Inițiativa legislativă este legată și de angajamentele asumate de România în procesul de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și de presiunile demografice anticipate în următorul deceniu. Citește articolul