Articolul discută despre modul în care spitalele își gestionează banii, cheltuielile mari cu salariile și cum gradul de ocupare a paturilor influențează sănătatea financiară a instituțiilor medicale.
În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul
Pentru acest departament, informațiile sunt cruciale. Articolul detaliază cum se pot gestiona și evita situațiile în care compania ar putea fi taxată de două ori pentru aceleași venituri, aspect vital pentru finanțele și contabilitatea firmei.
Regulile procedurii amiabile (MAP) pentru evitarea dublei impuneri au fost modificate semnificativ de curând și, potrivit specialiștilor de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, noutățile aduc îmbunătățiri importante pentru contribuabili. Citește articolul
Articolul menționează amenzi semnificative pentru neconformitate, iar acest departament este interesat de orice risc financiar sau eventuale costuri suplimentare care pot apărea din nerespectarea reglementărilor.
Nivelul studiilor care trebuie introdus în Reges-Online, una dintre noutățile aduse de sistem, se referă la cerințele funcției sau postului - nu la studiile ocupantului acelui post. Cum rămâne însă cu ce scrie în Codul muncii? Citește articolul
Acest departament gestionează finanțele și contabilitatea companiei. Este interesat de cum sunt făcute plățile pentru energia produsă în surplus, de impactul asupra încasărilor și cheltuielilor, și de predictibilitatea fluxurilor financiare, mai ales când este vorba de sume mari blocate.
Disensiunile dintre reprezentanții prosumatorilor și organismul de reglementare în domeniul energiei par a se adânci, după ce Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au prezentat două puncte de vedere total divergente în ceea ce privește modul în care sunt aplicate regulile de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile. Citește articolul
Acest departament gestionează taxele și banii companiei și trebuie să cunoască exact regulile de TVA pentru locuințe, pentru a calcula corect costurile și a evita amenzi sau plăți suplimentare.
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Departamentul Fiscal-Financiar-Contabil este responsabil pentru calculul corect, reținerea și plata contribuțiilor sociale (inclusiv cele de pensii) de la salariile angajaților. Informațiile despre procentele reținute și modul de funcționare a sistemelor de pensii sunt esențiale pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale și administrative ale companiei.
Proiectul de lege aflat acum în dezbatere publică privind mecanismul de plată a pensiilor administrate privat (Pilonul II) a stârnit numeroase confuzii și informații eronate în spațiul public. Pe baza explicațiilor unor economiști, am realizat acest ghid sub formă de întrebări și răspunsuri, pentru a lămuri cele mai importante aspecte privind funcționarea Pilonului II și mecanismul de plată propus. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modul în care pot fi gestionate taxele și prețurile dintre companii din același grup, pentru a reduce riscurile fiscale și a asigura o poziție financiară stabilă.
Extinderea aplicabilității acordurilor de prețuri în avans (APA) și pentru perioade din trecut, nu doar pentru perioade din viitor, este binevenită pentru contribuabili, care pot evita, astfel, riscurile fiscale pentru tranzacțiile pentru care obțin asemenea acorduri. Așa văd lucrurile specialiștii în prețuri de transfer, atunci când vine vorba de modificările operate recent de Guvern. Citește articolul
Articolul detaliază schimbările importante în legile fiscale (e-Factura, SAF-T, reforma fiscală), controalele ANAF și prețurile de transfer, oferind sfaturi practice pentru aplicarea corectă și evitarea problemelor cu autoritățile.
În contextul unui an 2025 marcat de transformări legislative majore, avocatnet.ro reunește o echipă de lectori importanți, pentru a ghida companiile și persoanele fizice prin complexitatea schimbărilor. De la digitalizarea ANAF prin e-Factura și SAF-T, până la reforma fiscală structurală, organizăm o serie de evenimente premium cu lectori reputați, oferind perspective strategice și soluții practice. Abonamentul Premium Complet asigură accesul la aceste resurse valoroase, construind o comunitate orientată spre rezolvarea provocărilor legislative din România. Citește articolul
Deși se concentrează pe norme de lucru, articolul menționează că aceste măsuri sunt fiscal-bugetare. Orice modificare a normelor de lucru sau a structurii personalului poate avea un impact financiar asupra bugetului unei organizații, fiind interesantă pentru departamentul financiar.
Atât profesorii, cât și învățătorii, profesorii de instruire practică sau maiștrii-instructori vor avea norme didactice mai mari din toamnă, potrivit unei legi apărute recent, ce conține mai multe măsuri destinate reducerii deficitului bugetar. Măsura se va aplica până la începutul anului școlar 2029-2030. În plus, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a stabilit, printr-un ordin apărut vineri, procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026. Citește articolul
Pentru că articolul detaliază cum se calculează valoarea proprietăților și a investițiilor făcute în ele, informații esențiale pentru evaluarea activelor și pentru situațiile financiare ale companiei.
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență publicată recent în Monitorul Oficial, simplificarea procesului de restituire a imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă, astfel încât acesta să se apropie mai repede de încheiere. Regulile apărute acum vizează menținerea unui echilibru între interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator și capacitatea financiară a statului român de a susține plata despăgubirilor, în cazurile în care bunul nu mai poate fi restituit în natură. Citește articolul