Acest departament este interesat de modul în care sunt înregistrate în contabilitate compensațiile primite pentru daune sau cele plătite de către furnizori, precum și de implicațiile financiare și fiscale ale acestor sume pentru companie.
Mulți români nu sunt conștienți că au dreptul la compensații pentru pagubele cauzate de penele de curent prelungite, conform reglementărilor în vigoare, care prevăd acordarea automată a compensațiilor, fără solicitare din partea utilizatorilor. Despre procedurile de despăgubire pentru defecțiuni cauzate de variațiile de tensiune am discutat cu Gabriel Andronache, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Citește articolul
Articolul abordează modul de decontare a cheltuielilor, limitele financiare și controlul plăților, aspecte esențiale pentru gestionarea bugetului și conformitatea fiscală.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a stabilit, printr-un ordin publicat chiar azi în Monitorul Oficial, introducerea unor norme metodologice pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai propriilor angajați. Concret, documentul stabilește atât mecanismul de evaluare ori testare a vederii angajaților MAI, cât și modul exact în care aceștia pot cere decontarea ochelarilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum suspendarea sau anularea proiectelor PNRR și a altor programe naționale poate afecta bugetul companiei, fluxul de bani, taxele (TVA) și plățile pentru proiecte, planificarea financiară și conformitatea fiscală.
Guvernul a avut astăzi pe ordinea de zi, în primă lectură, o ordonanță de urgență privind instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) și din fonduri publice naționale. Scopul pe termen scurt al măsurilor din acest proiect de OUG e temperarea riscului fiscal și ajustarea portofoliului de proiecte (păstrarea celor cu șanse reale de finalizare), inclusiv prin înghețarea temporară a unor angajamente, până la clarificarea cu Comisia Europeană (CE) a PNRR reconfigurat. Ministrul investițiilor a spus că s-a constatat o „supracontractare” semnificativă: pe un PNRR care avea o valoare totală de 28,5 miliarde de euro s-au pus contracte de finanțare de 47,4 miliarde de euro, ceea ce a condus la o fragmentare a resurselor, nepermițând finalizarea multor proiecte. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modul în care Fisc-ul verifică veniturile, mai ales că informațiile despre venituri sunt adesea transmise de către firme. Înțelegerea acestor metode ajută la o mai bună gestionare fiscală și contabilă, inclusiv pentru conducere sau proprietari.
Verificarea situației fiscale personale este un tip de control ce vizează exclusiv veniturile persoanelor fizice, conform Codului de procedură fiscală. Iată câteva informații introductive despre această verificare ce poate fi derulată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament gestionează banii firmei, inclusiv plățile către angajați și taxele aferente, și trebuie să se asigure că toate calculele și plățile sunt făcute corect din punct de vedere fiscal și contabil.
O speță recent întâlnită, semnalată în spațiul public, aduce în discuție o practică neconformă: un angajator care, deși menționează pe fluturașul de salariu contravaloarea tichetelor de masă și operează reținerile fiscale aferente, omite să alimenteze cardurile salariaților. Ce-i de făcut? Citește articolul
Articolul detaliază modul în care se compensează financiar energia produsă de prosumatori, sumele implicate și termenii de plată, informații importante pentru gestionarea fluxurilor de bani și pentru evidența financiară a firmei.
Începuturile conflictului tot mai adânc care se profilează între Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), având ca principal subiect modul de decontare a energiei electrice produse în surplus de prosumatori, își are originea în anul 2022. Atunci, ANRE a emis Ordinul 15/2022, care impune furnizorilor să plătească energia electrică produsă în surplus de prosumatori abia după 24 de luni de la facturare. Un proiect de lege care ar fi putut schimba această stare de fapt zace uitat în Parlament. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile și consecințele financiare grave ale declarării unei companii ca fiind inactivă fiscal, cum ar fi pierderea dreptului de a deduce cheltuielile și TVA-ul, pentru a evita probleme majore în contabilitatea și fluxul de numerar al companiei.
Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, ANAF a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli de acces la informațiile despre proprietarii reali, deoarece aceste date sunt importante pentru verificări financiare și pentru a se asigura că sunt respectate regulile împotriva spălării banilor.
Ministerul Justiției a emis un proiect de ordin prin care stabilește procedura de obținere a informațiilor din Registrul beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, accesul fiind permis doar pe baza unei cereri online, a achitării unui tarif și a demonstrării unui interes legitim, verificat în raport cu criterii ce țin de prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Oferă detalii despre noile cote de TVA și condițiile de aplicare la achiziția de locuințe, informații cruciale pentru calculele fiscale, înregistrările contabile și planificarea financiară.
Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul
Întregul articol este centrat pe subiecte fiscale – noi impozite, digitalizarea sistemelor fiscale, cerințe de raportare și impactul acestora asupra costurilor. Acest departament este direct responsabil de gestionarea taxelor și finanțelor companiei.
O treime dintre companiile multinaționale (34%) susțin că introducerea unor tarife comerciale suplimentare sau a unor bariere netarifare ar avea un impact semnificativ asupra activității lor, în timp ce 57% afirmă că impactul ar fi unul moderat, iar pentru a atenua efectele unor astfel de măsuri, aproape 30% ar majora prețurile, iar 16% ar lua în calcul relocarea producției în altă țară sau exportul pe alte piețe, se arată în Deloitte 2025 Global Tax Policy Survey. Conform studiului, monitorizarea tarifelor și a reacțiilor pe care le generează reprezintă una dintre caracteristicile-cheie ale politicii fiscale globale în 2025, dat fiind că acestea ar putea să înlocuiască anumite politici fiscale naționale, în circumscripții aflate în căutarea unor avantaje competitive pe plan global. Citește articolul