avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 926 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES GRATUIT

UPDATE Propunere retrasă: Asociațiile și fundațiile nu vor mai fi obligate să publice numele tuturor persoanelor care au redirecționat 3,5% din impozit și sumele exacte ale fiecăruia

Avertizează asupra riscului ca date personale sensibile ale contribuabililor (legate de venituri) să devină publice prin noile obligații de transparență propuse, fiind o preocupare majoră pentru protecția datelor și respectarea regulilor GDPR.

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Martie 2023 | 1 | 4480 | Timp de citire: 8 min.

Asociațiile și fundațiile ar fi putut ajunge să fie obligate la transparență absolută în privința sumelor de bani ce reprezintă sponsorizări și redirecționări de impozit, printr-o propunere legislativă ce a fost, într-un final, retrasă de inițiatori. Până să ajungă să fie retrasă, luni, primise și un raport favorabil pentru adoptare, conform căruia asociațiile și fundațiile ar fi trebuit să țină registre cu numele tuturor salariaților, pensionarilor și altor contribuabili care au redirecționat 3,5% din impozitul pe venit, precum și sumele exacte alocate de la fiecare contribuabil, riscând altfel dizolvarea. Practic, toate aceste nume și cifre ar fi devenit informații de interes public și orice persoană interesată le-ar fi putut consulta oricând. În afară de asta, propunerea ce a fost retrasă luni prevedea mai multe cerințe privind inițiativa acțiunilor în justiție formulate de aceste entități, precum și cu privire la membrii consiliului director. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 38%, în primele două luni din 2023. Maşinile "verzi" au o cotă de piaţă de peste 20%

Discuția despre automatizarea caselor de marcat implică sisteme IT, iar menționarea monedelor electronice și a NFT-urilor indică viitoare reglementări în domeniul digital care pot afecta strategiile IT și de securitate a datelor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
14 Martie 2023 | 841 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Închirieri prin platforme digitale

Raportarea DAC7: Informațiile despre cei ce dau cu chirie spații rezidențiale și comerciale, parcări și vehicule vor ajunge la ANAF

Acest departament se ocupă cu gestionarea sistemelor informatice și cu protejarea datelor personale ale clienților sau partenerilor, deci trebuie să știe ce date se colectează, cum se stochează și cum se raportează în siguranță.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Martie 2023 | 4851 | Timp de citire: 3 min.

Dacă se folosesc de platforme digitale pentru a da cu chirie spații rezidențiale și comerciale, locuri de parcare și vehicule, activitatea persoanelor fizice și juridice va fi raportată anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente care introduce raportarea DAC7. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controlul fiscal din biroul ANAF vs. controlul la sediul contribuabililor: Vulnerabilitate sporită sau avantaje pentru companii?

Acest departament este responsabil pentru sistemele informatice și pentru modul în care datele companiilor sunt generate, stocate și transmise. Digitalizarea controalelor fiscale prin sisteme precum SAF-T, e-Factura și e-Transport implică direct sistemele IT și necesită asigurarea că datele fiscale sunt corecte, complete și transmise în siguranță.

PwC România în Contabil și fiscal
13 Martie 2023 | 4592 | Timp de citire: 7 min.

Controalele fiscale vor fi mai numeroase, mai eficiente, mai rapide și direcționate spre anumite zone de risc datorită digitalizării administrației fiscale și a introducerii raportărilor aproape în timp real a taxelor și impozitelor. Verificările documentare (sau „desk audit”-uri) vor fi tot mai frecvente, având în vedere că trebuie să atingă ținta de 60% din totalul controalelor fiscale, conform Planului Național de Redresare și Reziliență. Este vorba de o reformă fundamentală a modului în care se efectuează inspecția fiscală, iar implicațiile pentru contribuabili vor fi semnificative. Vor aduce aceste schimbări o vulnerabilitate sporită sau mai multe avantaje pentru companii? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 13 - 19 martie 2023

Articolul anunță un webinar despre infracțiunile informatice ce pot afecta companiile, o temă direct legată de siguranța datelor și a sistemelor informatice ale firmei, precum și de respectarea normelor de protecție a datelor.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
13 Martie 2023 | 917 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligația organizatorilor de jocuri de noroc de a înregistra și arhiva datele tuturor celor care le calcă pragul ar putea fi declarată neconstituțională

Este interesat de cum trebuie gestionate și protejate datele personale ale clienților, conform regulilor de confidențialitate (GDPR), și de infrastructura tehnică necesară pentru aceste operațiuni.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Martie 2023 | 1992 | Timp de citire: 2 min.

Avocatul Poporului a formulat recent o excepție de neconstituționalitate în privința prevederilor ce obligă, mai nou, organizatorii de jocuri de noroc să țină evidența tuturor celor ce le trec pragul, nu doar a persoanelor indezirabile. Pe lângă încălcarea unor prevederi constituționale, textele aduse de o lege din decembrie 2022 nu sunt aliniate nici cu prevederile regulamentului european privind prelucrările de date personale (GDPR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele mijlocii depun în 2024 prima declarație cu partea de active

Implementarea și transmiterea fișierelor SAF-T necesită sisteme informatice adecvate și o bună gestionare a datelor. IT-ul trebuie să se asigure că datele sunt extrase corect, în formatul cerut și transmise în siguranță, conform noilor cerințe prezentate în articol.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Martie 2023 | 7119 | Timp de citire: 2 min.

Dincolo de depunerea lunară sau trimestrială a fișierului SAF-T prin declarația 406, există un termen special numai pentru partea de active a acestui formular, conform regulilor stabilite de Fisc. Concret, partea de active a fișierului SAF-T se raportează o singură dată pe an, la termenul situațiilor financiare anuale. Asta înseamnă că activele vor fi raportate, pentru prima oară, de firmele mijlocii în primăvara anului 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportarea DAC7: Ce informații despre vânzătorii ce folosesc platforme digitale vor ajunge la ANAF

Departamentul trebuie să se asigure că datele personale și financiare ale vânzătorilor, colectate de platformă (dacă firma este operator de platformă) sau furnizate de firmă (dacă este vânzător), sunt protejate conform legilor (GDPR) și că sistemele IT sunt sigure pentru a gestiona și trimite aceste informații sensibile către ANAF.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Martie 2023 | 2688 | Timp de citire: 2 min.

Activitatea vânzătorilor persoane fizice și juridice intermediată de platformele digitale, precum marketplace-urile, va fi monitorizată din 2023 de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim despre raportarea DAC7, pe care o vor face anual companiile care dețin platformele digitale prin care se intermediază vânzările de bunuri și prestările de servicii, aceasta urmând să cuprindă informații complexe despre cei vizați. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

„Ratele la credite nu vor scădea prea curând”, transmite BNR. IRCC va atinge vârful în aprilie

Partea despre 'șosele digitalizate' cu senzori și camere de monitorizare a traficului presupune implementarea și administrarea unor sisteme IT complexe. Acest departament ar fi interesat de tehnologiile folosite, de securitatea acestor sisteme și de gestionarea datelor colectate, chiar dacă nu sunt date personale.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
8 Martie 2023 | 1240 | Timp de citire: 5 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legea Whistleblower: Și entitățile private scutite de obligația de a avea un canal intern de raportare au motive să aibă unul

Dacă raportarea internă implică platforme online sau email, acest departament se ocupă de securitatea datelor și de buna funcționare a sistemelor informatice folosite pentru raportări.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
7 Martie 2023 | 2932 | Timp de citire: 4 min.

Conform Legii Whistleblower, raportarea internă este regula și se realizează prin canalele interne puse la dispoziție de autorități sau de persoane juridice de drept public și privat, însă entitățile private cu mai puțin de 50 de angajați nu sunt obligate să aibă un astfel de canal. Specialiștii le recomandă însă și celor scutiți de obligație să depună eforturile pentru a pune la dispoziție un atare canal de raportare, eficient și suficient de credibil astfel încât avertizorii să-l aleagă în detrimentul raportării externe, care nu e tocmai dezirabilă. Citește articolul