Anunțul despre granturile pentru digitalizarea IMM-urilor este de mare interes, deoarece oferă o oportunitate de finanțare pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii și serviciilor IT ale companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Monitorizează și se asigură că infrastructura tehnică necesară pentru munca la distanță (telemuncă) este funcțională și sigură, protejând datele companiei și ale angajaților.
În această lună, elevii au dreptul la o săptămână de vacanță, decisă de la caz la caz, conform calendarului anului școlar în curs. Pentru a putea sta acasă cu cei mai mici dintre elevi, părinții ar avea două opțiuni la îndemână, dar niciuna care să poată fi impusă angajatorului. Varianta ideală este recurgerea la un program flexibil de muncă, însă dincolo de faptul că e nevoie de acordul părților, programul nu poate fi schimbat temporar doar la nivel declarativ sau informal. Nu este exclus să apară tentația de a apela la un drept recent acordat angajaților pentru a putea „acoperi” această vacanță de o săptămână, dar a face asta ar însemna, aproape în toate cazurile, nesocotirea legii. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru înțelegerea arhitecturii noului sistem informatic, a tehnologiilor folosite, a modului în care datele contribuabililor vor fi gestionate și securizate, precum și a implicațiilor pentru conformitatea cu regulile de protecție a datelor și securitatea cibernetică.
Ministerul Finanțelor (MF) a început recent consultarea pieței pentru un sistem informatic complet nou pentru administrarea companiilor și persoanelor fizice, care va fi luat „la cheie” prin achiziție publică și care se va numi SFERA. Noul sistem va asigura o activitate internă mai eficientă în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și, mai ales, servicii semnificativ îmbunătățite pentru contribuabili, printre care o procesare mai rapidă a declarațiilor fiscale și o actualizare zilnică a vectorului fiscal sau rambursări de TVA în doar câteva ore. Citește articolul
Departamentul IT trebuie să pregătească și să gestioneze sistemele informatice necesare pentru a colecta și trimite datele cerute Fiscului de la platformele online, asigurând siguranța acestora.
Noua obligație de raportare la Fisc a activității derulate de persoanele fizice și juridice prin platformele online vizează atât marketplace-urile, cât și alte tipuri de platforme, avertizează specialiștii. Citește articolul
Pentru a avertiza angajații despre tentativele de fraudă online sau telefonică (cum este cea vizând cadrele didactice) și pentru a-i instrui cum să se protejeze de astfel de atacuri cibernetice sau de inginerie socială.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul specifică 'protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice' ca domenii unde pot fi raportate încălcări, aspecte cruciale pentru IT și GDPR.
Între protecțiile conferite de Legea Whistleblower avertizorilor de integritate se numără și un drept specific în ipoteza în care acesta este cercetat disciplinar în urma raportării sau divulgării publice pe care a făcut-o: acela de a solicita prezența presei la cercetarea disciplinară, pe lângă aceea a unui apărător sau a unui reprezentant sindical/al salariaților. Angajatorul nu are spațiu de manevră aici: dacă se întâlnește cu o atare solicitare, ori îi dă curs, ori riscă invalidarea procedurii cu totul. Citește articolul
Implementarea și utilizarea acestor sisteme digitale noi (AES, TRACES) care gestionează documente electronice necesită suport tehnic, gestionarea sigură a datelor și integrarea cu sistemele informatice existente ale companiei.
Companiile care se ocupă de exporturi și importuri ar trebui să știe că există două noutăți vamale importante pentru ei, atrag atenția specialiștii de la EY România. Prima se referă la introducerea unui nou sistem de declarare la export (Automated Export System - AES), iar a doua se referă la trecerea la un sistem electronic pentru importurile de produse alimentare (Trade Control and Expert System - TRACES). Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de implementarea și respectarea regulilor GDPR în companie, inclusiv cum sunt gestionate datele angajaților și sistemele de supraveghere.
Cu toate că a trecut destul de mult timp de când GDPR își produce efectele, practica ne arată că unele dintre regulile sale încă mai scapă din vedere angajatorilor. În contextul modificărilor legislative, al apariției unor noi formalități și documente de întocmit la nivel intern sau de păstrat de la lucrători, angajatorii trebuie să-și amintească de ce utilizarea consimțământului lucrătorilor pentru diversele date pe care angajatorii le prelucrează nu este dezirabilă. Citește articolul
Legea avertizorilor include protecția vieții private, a datelor cu caracter personal (GDPR) și securitatea sistemelor informatice ca domenii în care pot fi raportate încălcări. Departamentul IT și de Protecția Datelor trebuie să știe cum sunt gestionate aceste tipuri de raportări.
Agenția Națională de Integritate (ANI) a anunțat luni operaționalizarea canalului extern de raportare a încălcării legii, în contextul în care în decembrie a intrat în vigoare Legea avertizorilor („Legea Whistleblower”). În mod concret, cei care vor să raporteze încălcări ale legii din cadrul entităților publice sau private și nu au la dispoziție un canal intern sau se tem de represalii dacă ar face o raportare printr-un canal intern pot să o facă prin intermediul unei platforme online dedicate, prin e-mail, telefonic sau chiar personal la sediul ANI. Citește articolul
Articolul se concentrează pe dezvoltarea AI-ului, care este o componentă cheie a IT-ului. De asemenea, menționează implicațiile asupra securității cibernetice și ridică întrebări despre protecția datelor, aspecte esențiale pentru acest departament.
Pe masura ce scriu acest text ChatGPT tocmai a depășit 100 de Milioane de useri. ChatGPT a avut nevoie doar de 64 de zile pentru a ajunge la acest număr ce îl propulseaza direct pe locul 1 în topul celor mai rapid adoptate soluții software din lume. Pentru a ajunge la 1 milion de conturi a avut nevoie de doar 5 zile, stabilind din nou un record absolut de adopție. Recordul anterior pentru primul milion de useri era detinut de instagram cu 74 de zile. Citește articolul