Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Propunerea viza crearea unui registru cu date despre elevi, inclusiv date sensibile, și publicarea de statistici. Acest lucru implică gestionarea datelor personale (colectare, stocare, prelucrare), iar departamentul IT & Protecția Datelor ar fi responsabil cu asigurarea conformității la regulile de protecție a datelor și securitatea informațiilor.
Pentru a proteja copiii vulnerabili, ai căror părinți sunt plecați din țară, un recent proiect de lege, depus spre dezbatere la Camera Deputaților, impune școlilor să semnaleze autorităților cazurile de elevi în pericol, precum violența sau abuzul. Citește articolul
Raportul SAF-T este un fișier electronic complex, iar departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele companiei pot extrage, prelucra și trimite datele în formatul corect, conform cerințelor fiscale.
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul
Explică regulile de protecție a datelor personale (GDPR) care trebuie respectate atunci când se folosesc camere de supraveghere și alte sisteme de monitorizare în companie.
Furturile comise de angajați din patrimoniul companiei reprezintă un risc care poate afecta atât imaginea companiei, cât și profitabilitatea acesteia. Este important ca orice firmă să implementeze măsuri pentru a minimiza riscul de furt și a gestiona eficient situațiile în care acesta se produce, însă orice acțiune sau inacțiune a angajatorului poate avea consecințe de care acesta ar trebui să fie constient înainte de a întreprinde ceva. Despre aceste consecințe și implicații vom afla de la Cristina Filimon, avocat specializat în dreptul muncii, drept administrativ și comercial. Citește articolul
Pentru a se asigura că sistemele IT și bazele de date cu informații personale ale angajaților sunt actualizate corect și legal, conform noilor decizii, și că respectă regulile de protecție a datelor personale (GDPR) atunci când identitatea unei persoane se schimbă. Aceste modificări pot afecta modul în care datele sunt stocate și procesate.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o hotărâre importantă care clarifică drepturile cetățenilor UE în ceea ce privește recunoașterea schimbării prenumelui și a genului. Decizia a fost luată în urma unei cereri de decizie preliminară formulate din România, în cazul unui cetățean român care a obținut legal schimbarea identității sale de gen în Regatul Unit, dar care în România a fost pus să urmeze, de la capăt, o procedură internă în același scop. Vineri, Curtea a constatat că recunoașterea trebuia să aibă loc fără parcurgerea unei noi proceduri, care, teoretic, putea să conducă chiar la un refuz. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sistemele fiscale noi, cum ar fi e-TVA și e-factura, interacționează cu programele interne ale companiei și cum se asigură transferul corect și sigur al datelor.
În urma unor discuții recente ale reprezentanților Ministerului Finanțelor cu reprezentanții fiscaliștilor reiese că posibilitatea unei noi amânări a sancțiunilor aferente sistemului e-TVA se conturează tot mai mult. În același timp, au fost discutate și alte chestiuni de interes legate de deconturile precompletate de TVA. Citește articolul
Departamentul IT este responsabil cu implementarea și buna funcționare a sistemelor de facturare electronică, cum ar fi e-Factura. Ei trebuie să înțeleagă cum funcționează transmiterea electronică a facturilor și ce implicații legale are această metodă de comunicare.
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
Este direct interesat de implementarea și gestionarea tehnologiilor avansate menționate, precum Inteligența Artificială, Big Data și Cloud, care stau la baza transformării digitale.
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a inițiat proiectul „Competențe în tehnologii avansate pentru IMM-uri”, finanțat prin PNRR, ca măsură de sprijin pentru dezvoltarea competențelor digitale a IMM-urilor, în contextul în care România ocupă locul 27 din 28 de state în clasamentul DESI 2020 în ceea ce privește competențele digitale în mediul privat. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de sistemele IT și de implementarea tehnică a regulilor de protecție a datelor, inclusiv cum să stocheze și să prelucreze informațiile conform legii și deciziilor noi.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat pe 4 octombrie o hotărâre de referință în cauza Schrems împotriva Meta Platforms Ireland, aducând clarificări importante privind interpretarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) în contextul rețelelor sociale și al publicității online personalizate. Decizia dată vineri reprezintă un pas important în direcția protejării drepturilor digitale ale cetățenilor europeni, întrucât stabilește un echilibru între interesele comerciale ale platformelor online și dreptul fundamental la protecția datelor personale. Rămâne de văzut cum vor implementa platformele sociale aceste noi limitări și ce impact vor avea asupra peisajului digital european în ansamblu. Citește articolul
Menționarea tahografelor inteligente care monitorizează activitatea șoferilor poate ridica întrebări legate de colectarea și protecția datelor personale, aspecte de interes pentru departamentul IT.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o decizie semnificativă în dosarele conexate reprezentând opozițiile mai multor state membre UE la adresa măsurilor din Pachetul Mobilitate. CJUE a confirmat în mare măsură valabilitatea reglementărilor adoptate de Parlamentul și Consiliul UE în 2020, dar a anulat o obligație esențială din pachetul de măsuri: aceea a întoarcerii vehiculelor la fiecare opt săptămâni la centrul operațional. Decizia afectează în mod direct companiile de transport rutier din statele membre ale UE, inclusiv România, care se află printre contestatarii pachetului. Citește articolul
Departamentul IT este implicat în implementarea și menținerea sistemelor necesare pentru a respecta reglementări precum e-Factura, care implică schimbul electronic de documente și necesită soluții tehnice.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul