avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 654 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES GRATUIT

Cum te ajută RAReș, asistentul virtual al Registrului Auto Român, să verifici online când expiră ITP-ul mașinii deținute sau să afli ce-i de făcut dacă ai pierdut cartea de identitate a acesteia

Acest departament este interesat deoarece articolul prezintă un nou instrument digital (chatbot-ul RAReș) care simplifică interacțiunea și accesul la informații. Este relevant pentru strategiile de digitalizare, gestionarea tehnologiilor și îmbunătățirea serviciilor online din cadrul companiei.

avocatnet.ro în Ghid auto
6 Octombrie 2024 | 3 | 2278 | Timp de citire: 1 min.

Registrul Auto Român (RAR) a anunțat recent că cei interesați să afle diverse informații, precum serviciile oferite de autoritate, momentul expirării inspecției tehnice periodice (ITP) a unui vehicul ori ce trebuie să facă dacă au pierdut cartea de identitate a acestuia, pot folosi asistentul virtual (chatbot) RAReș, disponibil permanent pe site-ul acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilizarea inteligenței artificiale de către autoritățile fiscale: Avantaje, riscuri și provocări

Acest departament este responsabil de implementarea și gestionarea sistemelor IT, inclusiv a celor bazate pe inteligența artificială. Este interesat de cum AI poate procesa date, de securitatea acestor sisteme și de asigurarea conformității cu regulile de protecție a datelor personale, prevenind riscurile cibernetice.

EY Romania în Contabil și fiscal
6 Octombrie 2024 | 840 | Timp de citire: 3 min.

Autoritățile fiscale din întreaga lume au început să analizeze oportunitatea și chiar să implementeze diverse soluții bazate pe inteligența artificială (IA) și învățarea automată pentru a îmbunătăți eficiența proceselor administrative, a detecta evaziunea fiscală și a optimiza interacțiunea cu contribuabilii. Autoritățile de reglementare, la rândul lor, lucrează intens la cadrul de reguli prin care noile tehnologii să fie concepute și utilizate corect, transparent și nediscriminatoriu. Analizăm, în acest context, modul în care autoritățile fiscale au implementat deja soluții bazate pe AI, dar și tendințele actuale în acest demers. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: ANAF pregătește noi teste de consistență și a început amendarea celor care nu depun declarația 406

Implementarea și calibrarea sistemelor pentru generarea corectă a declarației SAF-T implică direct departamentul IT, care trebuie să se asigure că datele sunt extrase și transmise conform cerințelor ANAF.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1677 | Timp de citire: 2 min.

În contextul ultimului termen major al calendarului implementării SAF-T (1 ianuarie 2025), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pregătește noi teste de consistență legate de datele incluse în declarația 406. Totodată, autoritățile spun că firmele care nu depun deloc raportarea SAF-T au început deja să fie sancționate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Accesarea de către poliție a datelor conținute într-un telefon mobil nu este limitată în mod necesar la combaterea criminalității grave

Pentru acest departament este crucial să înțeleagă regulile stricte de acces la datele personale, mai ales cele de pe telefoane, pentru a ști cum să protejeze informațiile confidențiale și cum să se conformeze legilor privind protecția datelor.

Simona Voiculescu în Date personale & viața privată
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1960 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat azi în privința accesării de către poliție a datelor personale stocate pe telefoanele mobile, inclusiv dacă e vorba doar de tentative de accesare. Decizia de azi subliniază că poliția poate accesa aceste date nu numai în scopul combaterii criminalității grave, ci și pentru alte tipuri de infracțiuni, dar cu respectarea unor condiții stricte minimale: o autorizare prealabilă dată de o instanță, dar și informarea celui vizat, imediat ce acest lucru e posibil fără a pune în pericol desfășurarea investigațiilor. Curtea a reamintit faptul că accesarea datelor stocate pe telefoanele mobile poate constitui o atingere gravă, chiar deosebit de gravă, adusă drepturilor fundamentale ale persoanei vizate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
GDPR, exemple utile

Poliția din Irlanda de Nord, sancționată drastic pentru scurgere de date: Lecții importante pentru instituțiile publice din România

Acest departament este direct responsabil de securitatea sistemelor informatice și de implementarea soluțiilor tehnice care să prevină scurgerile de date și să asigure confidențialitatea informațiilor.

Alin Popescu în GDPR & Protecția datelor personale
Fondator, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1033 | Timp de citire: 3 min.

Într-o decizie recentă, Biroul Comisarului pentru Informații (ICO) din Marea Britanie a aplicat o amendă record de 750.000 de lire sterline Serviciului de Poliție din Irlanda de Nord (PSNI) pentru o încălcare gravă a variantei din UK a GDPR. Această sancțiune, echivalentul a aproximativ 4,3 milioane de lei, vine ca urmare a unui incident în care datele personale ale aproximativ 9.483 de ofițeri și angajați ai PSNI au fost expuse public. E un caz din care ar trebui să reținem câteva lucruri interesante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O companie, amendată pentru monitorizarea prin GPS a mașinii utilizate de angajat. Care au fost încălcările GDPR

Acest departament gestionează sistemele informatice (cum ar fi sistemul GPS) și asigură că datele angajaților sunt colectate, folosite și stocate în siguranță și corect, respectând regulile de protecție a datelor (GDPR).

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1 | 6028 | Timp de citire: 2 min.

Monitorizarea GPS a angajaților, fie și prin dispozitivele instalate pe mașinile de serviciu, poate genera riscuri semnificative pentru firme din perspectiva Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Angajatorii care doresc să implementeze astfel de sisteme trebuie să se asigure că respectă prevederile GDPR și că iau toate măsurile necesare pentru a proteja datele personale ale angajaților lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dobândirea competențelor digitale în următorii cinci ani: Formarea profesională la nivel de companii rămâne principalul mod de a ajuta forța de muncă existentă

Articolul discută despre strategia națională de digitalizare, despre dezvoltarea competențelor digitale în tehnologii precum inteligența artificială, internet of things (IoT) și securitate cibernetică, precum și despre deficitul de specialiști IT la nivel național. Este esențial pentru departamentul IT să înțeleagă direcțiile de dezvoltare și să colaboreze pentru a-și asigura resursele necesare.

avocatnet.ro în Resurse umane
4 Octombrie 2024 | 941 | Timp de citire: 4 min.

Săptămâna aceasta, Guvernul a avut pe ordinea de zi Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital 2030, care vizează transformarea digitală a României în concordanță cu angajamentele UE, axându-se pe dezvoltarea competențelor digitale și sprijinirea IMM-urilor prin acces la fonduri pentru formare. Cu doar 28% din populație având competențe digitale de bază, planul include măsuri pentru reducerea acestui decalaj (ținta fiind 80% până în 2030), amintind că ne confruntăm cu provocări precum lipsa specialiștilor în domeniul IT. Guvernul arată înspre nevoia de a specialiști în domeniu și vorbește de oferirea unor salarii competitive pentru angajații din IT în sectorul public. Finanțări pentru acoperirea cheltuielilor cu formarea sunt deja în mișcare, dar e nevoie de o strategie mult mai amplă de atât. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sector Atlas 2024 – Cum vor evolua principalele industrii – tendințe și riscuri în 2025

Articolul menționează explicit perspectivele sectorului IT și dependența acestuia de factori externi (fonduri PNRR, cererea din sectorul privat). Această analiză este foarte relevantă pentru companiile din IT sau pentru cele care depind mult de servicii IT.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
4 Octombrie 2024 | 509 | Timp de citire: 1 min.

Sectorul energetic va fi și în 2025 afectat de incertitudinile politice, pharma și IT-ul au perspective bune sau în curs de îmbunătățire, iar companiile din agricultură vor suporta presiuni generate de seceta dina cest an, conform Raportului „Sector Atlas 2024”, realizat de Allianz Trade. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul ”Roluri critice în organigrama unei companii - Ghid practic pentru desemnarea corectă a persoanelor responsabile impuse de legislație”

Pentru acest departament este crucial să știe cum se desemnează și ce rol are persoana responsabilă cu protejarea datelor personale în companie, conform legii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
3 Octombrie 2024 | 693 | Timp de citire: 2 min.

Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Firmele ar trebui să salveze istoricul transporturilor raportate din ultimele șase luni, în caz de control

Articolul discută despre modul în care datele din sistemul e-Transport sunt generate, stocate și accesate (API, aplicații, servere), informații esențiale pentru infrastructura IT a companiei și gestionarea datelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Octombrie 2024 | 4378 | Timp de citire: 3 min.

Contribuabilii care au de a face cu sistemul e-Transport ar trebui să păstreze o evidență internă a raportărilor făcute în aplicația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Această practică este deosebit de utilă în cazurile în care, ulterior desfășurării transporturilor raportate, autoritățile vin în control. Citește articolul