Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este responsabil cu sistemele informatice și securitatea datelor. Articolul menționează depunerea online a declarației și folosirea unui instrument specific (DUK Integrator), ceea ce necesită implicare IT.
Punerea la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, prin declarația 396, trebuie făcută, pentru trimestrul al treilea din 2024, până la 31 octombrie. Este vorba despre raportarea CESOP, care se depune trimestrial începând din acest an. Citește articolul
Departamentul de IT este interesat pentru că articolul detaliază noile sisteme digitale (cum ar fi SAF-T, e-Factura, e-TVA) pe care trebuie să le implementeze și să le întrețină pentru a asigura raportarea corectă către ANAF.
Procesul etapizat pe mai mulți ani pentru digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) încă mai are câteva etape importante de parcurs, inclusiv în privința raportărilor SAF-T. Din acest motiv, reprezentanții ANAF spun că eliminările de declarații actuale pot veni, cel mai devreme, abia din a doua jumătate a anului 2025. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu aplicarea și respectarea regulilor GDPR în companie. Articolul îi ajută să înțeleagă mai bine care sunt consecințele unei încălcări și ce înseamnă de fapt un 'prejudiciu' în fața legii, informații cruciale pentru prevenirea incidentelor și gestionarea corectă a datelor.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat recent într-o cauză care tratează dreptul la despăgubiri pentru încălcarea dreptului la protecția datelor, stabilind că simpla încălcare a GDPR nu este suficientă, ci trebuie demonstrat un prejudiciu concret. De asemenea, prezentarea de scuze poate fi o formă de despăgubire, dar numai dacă aceasta este suficientă pentru a compensa integral prejudiciul moral suferit. Citește articolul
Publicarea online a CV-urilor, chiar dacă este pentru demnitari, implică gestionarea și protejarea datelor personale pe site-uri, ceea ce este un domeniu de interes major pentru departamentul de IT și protecția datelor.
În maximum o lună de la punerea în funcție, demnitarii vor fi obligați să-și publice CV-ul complet şi actualizat pe website-ul instituţiei în cadrul căreia activează, altfel vor risca amenzi de 10.000 de lei, după cum este prevăzut într-un proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat. Citește articolul
Acest departament este interesat de reglementările privind colectarea și partajarea datelor de la platformele de închiriere online, pentru a asigura conformitatea cu normele de protecție a datelor personale.
Strategia Națională a României pentru Dezvoltarea Turismului în următorii zece ani, al cărei proiect a fost pus la finele lui februarie în dezbatere la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial și include o serie de planuri guvernamentale și inițiative menite să sprijine și să dezvolte sectorul turistic. Strategia identifică nevoia de a spori calitatea și accesibilitatea zonelor turistice, încurajând inovarea în sectorul privat și îmbunătățirea experiențelor turistice. De asemenea, se pun accent pe digitalizare, marketing țintit și adaptarea la schimbările climatice. Citește articolul
Sistemul e-Factura este o platformă digitală. Departamentul IT este responsabil de implementarea, integrarea și buna funcționare a soluțiilor tehnice necesare pentru a trimite și a primi facturi electronic, precum și de securitatea datelor implicate.
Implementarea sistemului e-Factura va intra într-o nouă etapă în 2025, extinzându-se și la tranzacțiile B2C, iar ulterior impunând facturarea electronică și entităților care până acum nu aveau această obligație. În plus, procesul de facturare este în continuare complicat de numeroase necunoscute și neclarități care nu și-au găsit încă răspunsuri sau clarificări oficiale. Alături de Mirela Păunescu, un specialist reputat și experimentat în analiza, aplicarea și interpretarea legislației fiscale din România, ne propunem să lămurim și să clarificăm punctual cele mai presante noutăți și problematicile actuale ce țin de standardul de facturare electronică. Citește articolul
Sunt responsabili de partea tehnică a caselor de marcat, de actualizările de software necesare și de verificarea compatibilității echipamentelor existente cu noile cerințe pentru codurile QR.
Guvernul dorește introducerea mai multor informații noi pe bonurile fiscale emise de casele de marcat ale comercianților și prestatorilor. Însă prevederile stabilite în vară nu pot fi aplicate, pentru moment, în lipsa emiterii unor precizări ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) legate de modificările concrete care urmează a fi introduse pe bonurile fiscale. Am discutat despre această chestiune cu reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Citește articolul
Deoarece se menționează o nouă versiune electronică a declarației 112, acest departament trebuie să se asigure că sistemele informatice ale companiei sunt actualizate pentru a permite completarea și transmiterea corectă a acesteia.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare au fost înlocuite cu totul printr-un nou ordin comun, schimbările fiind legate de intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor publice. Noua versiune a formularului trebuie folosită de angajatori, pentru declararea veniturilor și a taxelor salariale, începând cu situația pe septembrie 2024. Citește articolul
Acest departament este responsabil de securitatea datelor și de implementarea tehnică a cerințelor de protecția datelor, fiind direct implicat în toate aspectele menționate.
În era digitală de astăzi, protecția datelor personale a devenit o provocare complexă pentru companii. Andreea Lisievici, avocat cu o experiență vastă atât în firme de avocatură, cât și ca lider intern în materie de privacy pentru companii diverse, a decis să abordeze această problemă într-un mod practic și inovator. Cu o carieră care include roluri de top în protecția datelor la giganti precum Volvo Cars și Boeing, Lisievici a observat o lipsă de resurse practice pentru profesioniștii din domeniu. Răspunsul ei? PrivacyCraft, un proiect lansat în 2024, care include "The Privacy Manager Club" - un program complet de formare și suport pentru specialiștii în protecția datelor. Scopul său este simplu, dar ambițios: să transforme conformitatea în materie de privacy dintr-o simplă obligație legală într-o competență esențială și practică pentru profesioniștii din domeniu. Citește articolul
Implementarea și asigurarea funcționării corecte a sistemelor informatice care generează declarațiile SAF-T, inclusiv secțiunea de stocuri, sunt sarcini ale acestui departament.
Declarația 406 care conține secțiunea de stocuri este, cu siguranță, mai puțin popularizată decât celelalte raportări SAF-T pentru că este singura care se depune numai la cererea expresă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, reprezentanții ANAF au atras recent atenția că au început deja să ceară unor contribuabili depunerea declarației de stocuri. Citește articolul