avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 818 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Doamna de la HR a spus în toată compania că particip la un concurs pentru ocuparea unui post la stat. E legal cum a procedat?

Se discută despre păstrarea secretului datelor personale ale angajaților și despre riscurile divulgării acestora, aspecte esențiale pentru protecția datelor și confidențialitate în companie.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Octombrie 2024 | 13650 | Timp de citire: 4 min.

Angajații sunt liberi să-și aleagă locul de muncă și să schimbe locul de muncă atunci când acesta nu mai corespunde așteptărilor. Faptul că un angajat întreprinde diverse demersuri pentru angajarea în altă parte n-ar trebui să reprezinte un motiv de represalii la locul muncă. Astfel, dacă un angajat cere, de exemplu, o adeverință care-i e necesară pentru participarea la un concurs pentru ocuparea unui post la stat, informația nu ar trebui să ajungă în toată unitatea - vorbim, în definitiv, de o chestiune confidențială. De altfel, nici nu e obligatoriu ca o adeverință de vechime să fie eliberată cu un motiv anume. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Guvernul pregătește, pentru 2025, și o reformă a administrării impozitelor și taxelor. Ce măsuri concrete sunt luate în calcul

Această reformă se bazează puternic pe digitalizare și integrarea bazelor de date. Departamentul IT trebuie să implementeze și să gestioneze sistemele informatice necesare (e-Factura, e-Transport etc.) și să asigure securitatea datelor și conformitatea cu reglementările.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Octombrie 2024 | 2951 | Timp de citire: 4 min.

Planul fiscal al Guvernului pentru perioada 2025-2031 prevede inclusiv o reformă a administrării impozitelor și taxelor. Iar majoritatea măsurilor gândite în acest sens au o legătură directă cu digitalizarea relației dintre contribuabili și Fisc, însă vorbim și de chestiuni ce țin de modificarea regulilor procedural-fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mai multe modificări la principalele impozite și taxe urmează să fie stabilite de Guvern până în martie 2025

Ar putea fi nevoie să adapteze sau să dezvolte sisteme informatice pentru a gestiona noile reguli fiscale, cum ar fi cele legate de impozitul pe proprietate sau de stimularea investițiilor digitale.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
28 Octombrie 2024 | 5368 | Timp de citire: 4 min.

Guvernul pregătește, în colaborare cu Banca Mondială, o serie de modificări fiscale pentru principalele impozite și taxe datorate de contribuabili, conform unui document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Majoritatea măsurilor urmează să fie dezbătute și stabilite până la finele lunii martie 2025, dar nu toate se vor aplica din 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mentalitatea românilor față de raportarea internă: o provocare culturală și generațională

Acest departament se ocupă de crearea și menținerea unor canale de raportare sigure și confidențiale, asigurând protecția datelor avertizorilor conform regulilor de confidențialitate (GDPR).

Biriș Goran în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Octombrie 2024 | 1162 | Timp de citire: 3 min.

În România, mentalitatea față de sistemele de raportare internă (whistleblowing) este influențată de experiențe istorice și culturale care au modelat percepțiile colective despre denunț și responsabilitate socială. Moștenirea regimului comunist, marcată de frica și suspiciunea față de „turnătorie”, afectează până astăzi atitudinile multor angajați, care văd raportarea comportamentelor inadecvate ca un act negativ. Această percepție creează obstacole în utilizarea eficientă a sistemelor de avertizare internă, în ciuda eforturilor legislative recente de a încuraja transparența și integritatea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O companie, amendată cu 10.000 euro pentru că a transmis fără temei date ale angajaților unui prestator de servicii

Acest departament este responsabil direct cu securitatea datelor pe calculatoare și sisteme, asigurându-se că informațiile nu ajung la cine nu trebuie și că regulile de protecție a datelor sunt respectate.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
26 Octombrie 2024 | 2519 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat un operator pentru încălcarea GDPR după ce acesta a transmis copii ale cărților de identitate ale angajaților către un prestator de servicii. Operatorul a primit amendă în valoare de 10.000 euro și avertisment, fiind obligat și să implementeze anumite măsuri corective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2C: Guvernul va stabili clar prin legislație că NU este obligatorie colectarea CNP-urilor. Totodată, există discuții și despre o amânare

E vital pentru acest departament să știe despre cerințele tehnice ale sistemului e-Factura și despre cum să protejeze datele personale ale clienților, conform legii (GDPR).

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 2137 | Timp de citire: 3 min.

De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul

ACCES GRATUIT

GDPR: Amendă pentru un site care a ”pedepsit” un client pentru că s-a dezabonat de la informările prin e-mail

Acest departament este direct responsabil de modul în care sunt gestionate și securizate datele personale ale clienților și de respectarea strictă a regulilor GDPR, inclusiv cum să ștergi sau să anonimizezi datele corect.

Cristian Stanescu în Date personale & viața privată
Redactor, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 1463 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat o platformă de vânzare online a biletelor la spectacole pentru încălcarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Compania a șters contul unui client după ce acesta s-a dezabonat de la newsletter și a folosit datele personale pentru marketing, fără consimțământul clientului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă organizațiile în desemnarea și gestionarea rolurilor obligatorii impuse de legislație?

Articolul menționează rolul esențial al 'ofițerului de protecția datelor (DPO)' și importanța ca acesta să nu cumuleze roluri care ar putea crea conflicte.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 973 | Timp de citire: 3 min.

Responsabilitățile legale pentru diverse roluri în organizații, cum ar fi responsabilul de mediu sau ofițerul de protecția datelor, sunt esențiale pentru conformitate și, uneori, chiar pentru prevenirea conflictelor interne, iar lipsa acestora poate duce la sancțiuni severe și la deteriorarea reputației companiei. Identificarea persoanelor potrivite pentru aceste roluri este o provocare, deoarece necesită o combinație specifică de cunoștințe și experiență, iar suprapunerea rolurilor poate afecta calitatea muncii și obiectivitatea. Pentru o desemnare eficientă, este necesară o analiză juridică detaliată, iar externalizarea acestor responsabilități nu exonerează organizațiile de răspunderea finală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt implicațiile Directivei UE privind munca pe platformă pentru sănătatea și siguranța în muncă?

Este important pentru a înțelege noile cerințe privind modul în care platformele folosesc algoritmii pentru a gestiona munca, nevoia de supraveghere umană a acestora, dreptul la explicații al lucrătorilor și protecția datelor colectate despre aceștia.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 1 | 633 | Timp de citire: 4 min.

Directiva UE privind munca pe platformă, recent adoptată, reprezintă un pas important în direcția protejării sănătății și securității lucrătorilor din economia platformelor digitale. Cu toate acestea, directiva nu adresează anumite problematici și există unele obstacole ce ubliniază importanța unei implementări atente și a unui angajament ferm din partea statelor membre pentru a garanta respectarea drepturilor și a protecției SSM a tuturor lucrătorilor pe platformă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De azi, băncile sunt obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar

Acest departament este responsabil să se asigure că informațiile solicitate de lege sunt afișate corect pe site-ul companiei și că sunt accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere, prin mijloace digitale sau audio.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 2173 | Timp de citire: 2 min.

Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul