Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Implică dezvoltarea sau adaptarea de platforme informatice pentru colectarea dovezilor și ridică întrebări legate de prelucrarea datelor personale (înregistrări video, numere de înmatriculare).
Codul rutier se modifică în această săptămână, pentru a da posibilitatea celor ce surprind comportamente agresive în trafic să trimită înregistrările audio-video polițiștilor, care, în baza acestora, vor putea sancționa șoferii, potrivit unei ordonanțe apărute în vară. Pentru sancționarea șoferilor indisciplinați în trafic, polițiștii vor putea utiliza, de asemenea, date de monitorizare a traficului rutier primite de la administratorii drumurilor publice, iar în aceste cazuri, polițiștii vor putea sancționa mai multe tipuri de abateri de la regulile de circulație, nu doar comportamentul agresiv în trafic, așa cum se întâmplă în cazul înregistrărilor făcute cu camere de bord sau telefoane. Totuși, ar mai putea dura o vreme până ce măsurile să fie aplicabile în practică, deoarece e nevoie de modificarea infrastructurii informatice a poliției. Citește articolul
Este interesat de cum pot fi dezvoltate competențele digitale în cadrul companiei, fie prin academii interne, fie prin platforme online, și cum aceste programe pot susține transformarea digitală a afacerii.
Piața muncii se schimbă rapid, în special din cauza tranziției digitale și ecologice. Noile tehnologii și cerințele de competențe apar în ritm accelerat, iar microcertificările permit lucrătorilor să dobândească rapid cunoștințe și abilități specifice, necesare pentru a se adapta la noile realități, ca să nu mai spunem că ele oferă o șansă vitală la formare sau reconversie profesională categoriilor vulnerabile din piața muncii. Pentru angajator, microcertificările cresc flexibilitatea și adaptabilitatea echipei în fața schimbărilor rapide din industrie. Deși, practic, angajatorul nu e împiedicat în niciun fel să-și formeze angajații prin tot felul de cursuri online, oferite atât de furnizori de educație premium, cât și de mari companii tech, certificările obținute de lucrători ar trebui să poată beneficia de o recunoaștere în sistemele de formare profesională din țară și să poată fi valorificate pe piața muncii, iar nu doar la nivelul „bucătăriei interne” a companiei. La nivel european s-au făcut deja propuneri în vederea reglementării unitare a microcertificărilor, iar strategia de formare profesională adoptată de Guvern pentru următorii ani arată interesul reglementării acestora. Citește articolul
Având în vedere că raportarea se face electronic și implică transmiterea de informații într-un sistem nou, departamentul IT este responsabil cu implementarea și buna funcționare a soluțiilor tehnice necesare pentru a îndeplini aceste cerințe.
Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, precum băncile, emitenții de monedă electronică sau instituțiile de virament poștal, sunt obligate, de la începutul anului 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, în cadrul sistemului european CESOP („Central Electronic System of Payment information” - Sistemul electronic central de informații privind plățile). Procedura inițială, însă, nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar nu sunt înregistrate fiscal în țara noastră. Citește articolul
Articolul se referă direct la dezvoltarea și implementarea uneltelor și sistemelor bazate pe inteligența artificială în companii, la automatizarea funcțiilor de raportare și la importanța competențelor digitale pentru utilizarea acestor tehnologii.
Doar 28% dintre români au cunoștințe digitale de bază și mai puțin de 10% dintre companii folosesc inteligența artificială (AI). Riscurile automatizării afectează diferit diversele meserii, profesii și locuri de muncă, dar e destul de clar că anumite locuri de muncă vor continua să existe, fără a suferi modificări semnificative în următorii zece ani. Există o frică generalizată în rândul populației privind înlocuirea locurilor de muncă de către inteligența artificială, iar companiile mari din acest domeniu profită tocmai de pe urma acestei anxietăți. În România, adoptarea AI-ului este în continuare limitată, cu doar 1,5% dintre angajatori utilizând această tehnologie, în contrast cu media europeană. Citește articolul
Este departamentul cel mai vizat, fiind responsabil direct cu implementarea măsurilor tehnice de securitate cibernetică, gestionarea incidentelor și raportarea acestora conform noilor cerințe legale.
Teoretic, din 18 octombrie 2024, mult mai multe firme din România ar fi trebuit să aplice noi măsuri de securitate cibernetică, dar autoritățile de la noi sunt în întârziere cu actualizarea cadrului legal. Este vorba despre transpunerea în legislația noastră a Directivei NIS2, care urmează să vină prin OUG - subiect despre care am vorbit cu un specialist de la certSIGN. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu securitatea informațiilor și a sistemelor electronice. Articolul detaliază cerințe de securitate cibernetică, stocare a datelor și gestionare a sistemelor pentru semnăturile electronice, aspecte direct legate de responsabilitățile lor.
O lege apărută în vară, dar care se aplică din această lună, stabilește noi reguli privind utilizarea semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale şi documentelor electronice. Practic, în vară s-a stabilit cadrul juridic necesar aplicării directe a regulamentului european privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă. Citește articolul
Deoarece articolul discută despre înregistrări de convorbiri care pot conține date personale, acest departament trebuie să înțeleagă cum sunt tratate aceste informații în instanță și cum să se asigure că politicile firmei respectă dreptul la viață privată și protecția datelor.
Înalta Curte a decis că înregistrările convorbirilor telefonice între salariați sau între un salariat și un reprezentant al angajatorului pot fi admise ca probe în litigii, chiar și fără acordul interlocutorului, cu condiția ca utilizarea lor să fie strict proporțională cu exercițiul dreptului la probă și să nu încalce dreptul la viață privată. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este preocupat de securitatea sistemelor online și de protecția datelor. Articolul menționează interdicții legate de programe malițioase și furnizarea de date false, aspecte esențiale pentru siguranța cibernetică și integritatea datelor în interacțiunile digitale.
Începând cu 21 octombrie 2024, Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) va continua procesul de digitalizare a serviciilor sale prin implementarea unor noi reguli și funcționalități în cadrul Portalului IGI, care facilitează programarea și depunerea documentelor pentru cetățeni, actualizând datele pentru programări pe o perioadă de 90 de zile și interzicând transferul acestora. Este esențial ca utilizatorii să furnizeze informații corecte, deoarece documentele incorecte pot duce la blocarea contului timp de 10 zile. Citește articolul
Ghidul este util pentru a desemna persoanele care se ocupă de securitatea datelor și confidențialitate, arătând cum să eviți situațiile în care ar putea exista conflicte de interese.
Legislația în vigoare stabilește obligația existenței în firme, în funcție de profilul acestora, a unor responsabili. Astfel, e vorba despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, cel care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare și de expertul în egalitate de șanse și tratament ori de ofițerul de securitate a datelor, în funcție de caracteristicile firmei. În multe situații, acești responsabili pot fi aleși dintre angajații deja existenți în firmă, dar sunt și persoane care nu prea pot să îndeplinească acele roluri din cauza riscului de conflict de interese. Citește articolul
Discută direct despre noua Directivă NIS2 și măsurile de securitate informatică pe care firmele trebuie să le ia.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul