Aceștia sunt responsabili cu sistemele informatice care generează și transmit facturile electronice, asigurându-se că totul funcționează tehnic corect, respectă standardele (cum ar fi numărul de caractere sau formatul adresei) și că datele sunt transmise în siguranță.
În contextul trecerii la facturarea electronică pentru toate operațiunile din relația B2B, specialiștii KPMG România au oferit câteva clarificări tehnice legate de „construirea” fișierelor XML care trebuie trimise la Fisc în e-Factura. Dacă specificațiile tehnice nu sunt respectate, facturile electronice nu pot fi transmise în sistemul din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Acest departament este direct vizat de modificările privind protecția datelor personale și modul în care informațiile digitale pot fi accesate sau colectate de autorități (ex: Jandarmeria), pentru a asigura conformitatea cu regulile GDPR și securitatea informațiilor.
O serie de proiecte de acte normative ce conțin măsuri importante pentru cetățeni apar în programul legislativ din acest an al Guvernului, documentul fiind aprobat joi. Printre altele, vor apărea, în următoarea perioadă, schimbări la legislația privind cazierul judiciar, cea privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, dar și la cea privind pregătirea populației pentru apărare. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile privind protecția datelor personale (GDPR) și de cerințele de securitate cibernetică pentru sistemele care gestionează informații confidențiale, așa cum este cazul registrului electronic menționat.
După cum s-a stabilit acum circa un an, cei care au grijă de persoanele vârstnice din familie și nu numai, numiți îngrijitori informali, pot lucra cu normă parțială și pot primi o indemnizație. Pentru ca măsura să devină aplicabilă era nevoie ca modelul contractului ce trebuie încheiat între îngrijitorul informal al persoanei vârstnice dependente și serviciul public de asistență socială să devină oficial, lucru ce s-a întâmplat în vara lui 2023. Acum, printr-un ordin oficializat miercuri, Ministerul Muncii a stabilit modificarea contractului, schimbările vizând, în principal, registrul electronic de evidență a acestor documente. Citește articolul
Ar putea fi implicat în implementarea sistemelor necesare pentru noua raportare de durabilitate și în asigurarea conformității IT pentru cerințele de prevenire a spălării banilor.
Printre proiectele incluse în programul legislativ din 2024 al Guvernului se numără și unul pentru modificarea Codului fiscal. De asemenea, urmează să vedem modificări la criteriile de mărime pentru întreprinderi, la prevenirea spălării banilor și la cooperarea autorităților vamale din UE. Toate aceste proiecte trebuie inițiate în curând de Ministerul Finanțelor (MF), aprobate de Executiv în primăvară și în vară și apoi trimise Parlamentului. Citește articolul
Este direct relevant deoarece articolul descrie implementarea unui chatbot bazat pe inteligență artificială și a unei platforme video. Departamentul IT trebuie să fie la curent cu tehnologiile noi, integrarea sistemelor și aspectele de securitate legate de comunicarea digitală cu instituțiile statului.
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de câțiva ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în curând. Concret, Ministerul Finanțelor (MF) a demarat recent consultarea pieței pentru achiziția publică a unui chatbot care să răspundă la întrebările contribuabililor. Totodată, achiziția pregătită de MF va include o platformă audio-video pentru comunicarea între contribuabili și ANAF. Citește articolul
Articolul menționează în mod specific problemele legate de securitatea cibernetică și GDPR, arătând cum lipsa de înțelegere a angajaților duce la incidente costisitoare și amenzi. Acest departament este direct interesat să se asigure că angajații respectă regulile de protecție a datelor și securitate.
Respectarea regulilor interne înseamnă că ele sunt cunoscute, adică accesibile și ușor de înțeles de către angajați - când regulile nu sunt prezentate, nu sunt actualizate și când angajații doar „descarcă pagini de informații” și semnează apoi că le-au primit, șansele unor conflicte, incidente și repercusiuni costisitoare sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Implementarea și gestionarea sistemelor precum e-Factura și SAF-T necesită suport tehnic, integrarea cu alte programe ale firmei și asigurarea siguranței datelor. Acest departament este responsabil pentru ca toate aceste sisteme digitale să funcționeze corect.
În contextul trecerii la facturarea electronică generalizată în relația dintre companii și al implementării treptate a raportării SAF-T, specialiștii spun că autoritățile fiscale ar urma să renunțe, în viitor, la obligația depunerii declarației 394. Totuși, acest lucru se va întâmpla, probabil, după câțiva ani. Citește articolul
Departamentul IT este implicat în implementarea și buna funcționare a sistemelor digitale necesare pentru transmiterea și primirea facturilor prin e-Factura, asigurând suportul tehnic necesar.
Așa cum s-a întâmplat în 2022, dilema înscrierii în Registrul e-Factura a revenit în actualitate în 2024, în contextul în care facturarea electronică devine obligatorie pentru toate operațiunile din relația B2B. Din acest motiv, specialiștii subliniază că înscrierea în registru NU este obligatorie, deoarece acesta a fost introdus numai pentru contribuabilii care au optat în trecut pentru facturarea electronică. Citește articolul
Deși nu este un articol tehnic, e-Factura este un sistem electronic. Acest departament este responsabil pentru buna funcționare a sistemelor care trimit facturile, asigurându-se că sunt conforme și nu generează probleme care ar putea duce la amenzi.
Teoretic, contribuabilii vor risca amendarea, de la 1 aprilie 2024, pentru fapta de neraportare a facturilor în e-Factura, nu pentru fiecare factură neraportată în sistem, spun specialiștii. Totuși, deoarece această chestiune este neclară la nivel de legislație, nu este exclus să vedem și o abordare mai agresivă a inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Trecerea la folosirea obligatorie a sistemului e-Factura implică modificări sau implementări în sistemele informatice ale companiei, pentru ca facturarea să se realizeze conform noilor cerințe.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul