În cadrul procesului de angajare se colectează multe date personale ale candidaților (CV-uri, acte de identitate, caziere etc.). Acest departament trebuie să se asigure că toate aceste informații sunt gestionate și protejate conform regulilor de confidențialitate a datelor.
Guvernul a adoptat acum câteva zile două memorandumuri, prin care și-a dat acordul cu privire la organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor vacante din sistemul de sănătate. Astfel, se deblochează angajările pentru aproape 4.000 de posturi vacante de medici, chimiști, biologi, farmaciști și alți specialiști. Printr-un ordin oficializat azi, Ministerului Sănătății (MS) a stabilit reducerea termenelor în care se pot organiza aceste concursuri, astfel încât posturile vacante din sănătate să se ocupe cât mai curând. Modul în care se vor organiza și desfășura, în următoarea perioadă, concursurile pentru ocuparea posturilor libere din spitale, policlinici sau direcții de sănătate publică (DSP) a fost stabilit acum aproape un an. Citește articolul
Articolul se referă direct la impactul inteligenței artificiale (IA), inclusiv aplicații precum ChatGPT. Departamentul IT este responsabil cu implementarea și gestionarea acestor tehnologii, iar înțelegerea discuțiilor globale despre riscurile și beneficiile IA, precum și impactul său asupra forței de muncă, este importantă pentru strategia lor.
FMI a atras atenția asupra adâncirii inegalităților pe care le va genera implementarea pe scară largă a Inteligenței Artificiale (IA). Astfel, economiile avansate vor beneficia de creșterea productivității în timp ce în țările slab dezvoltate și cele în curs de dezvoltare se vor pierde locuri de muncă, arată o nouă analiză a Fondului Monetar Internațional, relatează Bloomberg. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu sistemele informatice, securitatea datelor și implementarea tehnică a regulilor GDPR. Articolul vorbește despre investiții în sisteme, măsuri de securitate cibernetică și provocările aduse de Inteligența Artificială, toate fiind subiecte centrale pentru IT.
Conformitatea cu GDPR implică asumarea de către operatori a unui angajament permanent de a proteja în mod eficient datele cu caracter personal și de a respecta drepturile persoanelor vizate. Acest angajament este însoțit însă de multiple provocări pe care companiile le întâmpină în mod frecvent în activitatea de zi cu zi. Revizuirea constantă a politicilor de prelucrare a datelor, punerea în aplicare a măsurilor de securitate din ce în ce mai stricte și instruirea corespunzătoare a personalului sunt doar câteva dintre activitățile esențiale pe care orice operator de date cu caracter personal trebuie să le aibă în vedere. Citește articolul
Articolul conține o informație importantă care afectează direct profesioniștii din IT care lucrează ca PFA, deoarece le schimbă modul în care își calculează taxele. Chiar dacă e un departament tehnic, au nevoie să știe aceste modificări pentru a-și planifica activitatea sau pentru a colabora eficient cu PFA-uri din domeniu.
Normele de venit pentru anul 2024 au fost publicate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acestea vizează contribuabilii care obțin venituri independente, ca PFA, din desfășurarea activităților de producție, comerț și prestări servicii pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit. Citește articolul
Articolul subliniază importanța dezvoltării 'competențelor digitale' și a cunoștințelor IT de bază ale adulților, elemente cruciale pentru adaptarea la tehnologii noi și pentru securitatea informațiilor în cadrul companiei.
Guvernul a aprobat la final de an Strategia Națională pentru Formarea Adulților pentru perioada 2024-2027, cu scopul general de a crește rata de participare a adulților la învățare pe parcursul vieții, capitol la care România este acum la coada clasamentului în Uniunea Europeană. Obiectivele specifice ale strategiei, care a apărut azi în Monitorul Oficial, presupun dezvoltarea competențelor verzi și digitale, urmând ca toate standardele ocupaționale să fie modificate în acord, reglementarea microcertificărilor, pilotarea contului individual de învățare, reglementarea unui plan anual de formare profesională pe care angajatorii să-l utilizeze, stimulente de formare profesională pentru angajați și angajatori, precum și implementarea unui pachet de bază de formare pentru persoanele fără/cu nivel scăzut de formare. Citește articolul
Se ocupă de modul în care sunt colectate, stocate și folosite datele personale ale angajaților și ale persoanelor îngrijite, respectând confidențialitatea și siguranța datelor.
Din toamna anului 2022, angajații au acces la un nou tip de concediu: concediul de îngrijitor, reglementat în Codul muncii, ca urmare a transpunerii unei directive europene. După mai multe discuții, a fost clarificat că este un beneficiu plătit și, astfel, Codul a fost completat cu precizarea expresă că în zilele de concediu angajatul primește bani. În ce condiții putem acorda acest drept, ce documente trebuie aduse de angajat și până când: Citește articolul
Platformele digitale de transport alternativ vor prelua emiterea ecusoanelor și vor trebui să gestioneze noile date cerute (număr de înmatriculare, denumire platformă, număr de ordine), ceea ce implică modificări ale sistemelor IT.
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Acest departament este responsabil de buna funcționare a sistemelor informatice ale companiei și de integrarea lor cu e-Factura. Articolul le oferă detalii tehnice despre erori de sistem, probleme cu API-ul, certificatele digitale și alte aspecte tehnice, ajutându-i să identifice, să remedieze și să prevină problemele.
De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii au început să semnaleze diverse erori de care s-au lovit odată cu trecerea la raportarea obligatorie a tuturor facturilor din relația B2B în sistemul e-Factura. Deși reprezentanții Finanțelor au declarat că nu sunt probleme la ei, ci la contribuabili, specialiștii au venit cu o listă detaliată a erorilor raportate de utilizatorii e-Factura până acum. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care datele sunt generate, transmise și stocate. Articolul menționează automatizarea procesului de raportare și necesitatea de a verifica tehnic fișierul, aspecte unde IT-ul joacă un rol important.
Declarația 406 aferentă lunii decembrie 2023, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii ianuarie 2024, conform legislației în vigoare. În același timp, termenul este valabil și pentru raportarea pentru trimestrul al patrulea din 2023. În prezent, raportarea SAF-T este obligatorie pentru firmele mari și medii. Citește articolul
Sunt menționate multe sisteme informatice noi (e-Factura, e-TVA, SAF-T, sisteme vamale) care necesită implementare, integrare și gestionare din partea departamentului IT pentru a asigura funcționarea și conformitatea datelor.
Anul 2024 va fi marcat, cu siguranță, de digitalizarea accelerată a activității Fiscului (în principal, e-Factura). Însă contribuabilii mai trebuie să fie atenți și la alte chestiuni importante, precum noi obligații declarative, termene importante modificate temporar sau trecerea la deconturi de TVA precompletate. Citește articolul