Acest departament este direct interesat de modul în care datele medicale sensibile sunt protejate și accesate, conform noilor reguli, pentru a garanta confidențialitatea și securitatea informațiilor.
Până de curând, rudele unui pacient decedat aveau acces la datele medicale ale acestuia doar dacă exista un consimțământ explicit în acest sens. În martie 2023, printr-o ordonanță de urgență s-a stabilit ca, la decesul unui pacient, toate informațiile medicale ce-l vizează să fie furnizate rudelor la cerere. După ce normele de aplicare a Legii drepturilor pacientului au fost modificate, s-a stabilit, prin ordin, introducerea unor noi prevederi în norme, astfel încât să se stabilească situațiile în care se consideră că pacientul se află în imposibilitate de a-şi exprima acordul privind transmiterea datelor medicale. Apoi, în toamnă, legea a fost modificată din nou, datele medicale unui pacient urmând să se transmită rudelor după decesul acestuia doar pe baza unui certificat de moștenitor. Acum, printr-un ordin apărut miercuri, normele au fost modificate din nou, pentru a reflecta schimbările apărute în toamnă. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu adună și trimite multe date (inclusiv despre poziția vehiculelor și date de identificare ale șoferilor), iar ei trebuie să se asigure că aceste informații sunt în siguranță și că firma respectă regulile de protecție a datelor personale.
În cazul transporturilor rutiere de mărfuri ce vor fi selectate pentru monitorizarea prin e-Sigiliu, montarea și demontarea sigiliilor inteligente se fac prin intermediul personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau al Autorității Vamale Române (AVR). În acest proces, inspectorii de stat interacționează cu șoferii transportatorilor. Citește articolul
Echipa IT se asigură că sistemele de semnătură electronică funcționează corect și sunt securizate împotriva fraudelor. De asemenea, se ocupă de respectarea normelor de protecție a datelor personale (GDPR) în utilizarea acestor semnături.
O persoană fizică poate utiliza o semnătură electronică pentru o varietate de scopuri, printre care semnarea documentelor electronice sau accesarea unor platforme online, inclusiv cele guvernamentale, financiare sau pe cele de licitații, de exemplu. Avantajul unui astfel de instrument este acela că economisește timp și efort, prin eliminarea deplasărilor și a necesității de a imprima, semna și scana documentele. Citește articolul
Acest departament este responsabil de modul în care informațiile despre produse sunt afișate pe site-ul de vânzări online și trebuie să se asigure că platforma poate prelua și arăta toate detaliile cerute de lege, inclusiv imagini ale etichetelor.
Pentru că, atunci când vine vorba despre produsele vândute online, clienții nu pot afla toate informațiile legate de produsele pe care vor să le cumpere astfel, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, modificarea legislației din domeniu, astfel încât pe site-uri să apară, în detaliu, toate etichetele și informațiile prezente pe ambalajul fiecărui produs în parte. Citește articolul
Sistemul implică tehnologie (GPS, aplicații informatice) pentru monitorizare și alertare, iar acest departament trebuie să înțeleagă funcționarea și implicațiile legate de date.
Pentru a operaționaliza sistemul e-Sigiliu, autoritățile trebuie să pună la punct o întreagă infrastructură care să permită monitorizarea non stop a transporturilor rutiere pe care se aplică sigilii inteligente. Totodată, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR) vor dispune de echipe mobile pentru situațiile în care e nevoie de intervenții rapide. Citește articolul
Articolul se referă specific la angajații din domeniul IT și atinge riscurile legate de securitatea datelor atunci când aceștia muncesc de la distanță din străinătate, un aspect cheie pentru acest departament.
Angajații companiilor care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României și al căror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator sunt scutiți de impozitul pe venit, dar legea nu e tocmai suficient de clară în privința aplicării acestei scutiri și în cazul celor care pleacă câte o lună-două în alte țări. Dacă nu au nicio limitare stabilită contractual și sunt încadrați ca telesalariați, lucrătorii din IT își pot lua libertatea de a se muta temporar dincolo de granițele țării, dar de la ce punct încolo vorbim de modificarea regimului lor fiscal? Doar dincolo de cele șase luni pe an sau și mai înainte? Citește articolul
Acest departament este interesat de cerințele tehnice pentru sistemul e-Factura (format XML) și de modul în care trebuie stocate și arhivate electronic documentele, pentru a asigura securitatea datelor și buna funcționare a sistemelor informatice.
De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul
Articolul discută despre problema 'deepfake-urilor' și a tentativelor de fraudă online, care sunt o amenințare cibernetică. De asemenea, vorbește despre investițiile masive în inteligența artificială și componente IT (semiconductori), fiind relevant pentru strategiile tehnologice și de securitate ale companiei.
Profiturile băncilor din România au atins niveluri record, anul trecut. BRD anunță dividende cu un randament brut de circa 7%, iar în Banca Transilvania se vorbește de acum și ungurește. După ce la sfârșitul anului trecut, CEO-ul OpenAI, cel mai hot startup din universul inteligenței artificiale, era concediat fără drept de apel, acum se întoarce în forță: vrea să atragă o finanțare aproape egală cu capitalizările cumulate ale Microsoft și Apple. Ce ne spun pragurile de 1.000 de puncte ale principalilor indici despre evoluția piețelor, dincolo de impactul lor psihologic? Despre aceste subiecte multe altele, în sinteza bursieră a săptămânii, oferită de partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Oferă detalii despre cum trebuie adaptate sistemele informatice (case de marcat, software de gestiune) pentru a procesa corect garanțiile ambalajelor.
Operaționalizarea Sistemului de garanție - returnare (SGR) a introdus o serie de noutăți în activitatea micilor comercianți, de care au devenit conștienți pe măsură ce sistemul a devenit funcțional. Una dintre problemele apărute este aceea a modului în care trebuie gestionată situația în care comerciantul trebuie să justifice lipsa din casă a contravalorii garanțiilor pe care le-a returnat. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu buna funcționare și securitatea sistemelor IT. Trebuie să se asigure că sistemul eTAX este accesibil, că datele sunt transmise în siguranță și că semnăturile electronice funcționează corect.
Până acum, contribuabilii foloseau serviciul eTAX al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) în principal pentru a transmite declarațiile de mediu. Însă acesta se va extinde pentru a permite transmiterea între firme și AFM a tuturor actelor fiscale (și nu numai), conform unui ordin oficializat marți de Ministerul Mediului. Citește articolul