Departament: Juridic și Conformitate
Viitorul sistem informatic al Fiscului, care va folosi Big Data pentru a detecta neconformitățile la contribuabili, ar putea fi operațional la mijlocul lui 2026, spun specialiștii
Departamentul este responsabil cu respectarea tuturor legilor și regulamentelor. Noul sistem al Fiscului va crește presiunea pe conformitate fiscală și va genera alerte de risc, deci trebuie să fie la curent pentru a se asigura că firma respectă regulile și pentru a gestiona posibile litigii.
Viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Operaționalizarea sa este preconizată pentru mijlocul anului 2026, au precizat specialiștii de la Nowium. Citește articolul
Grupul de impozit pe profit: Ce formalități trebuie făcute pentru a înființa un grup de la 1 ianuarie 2026
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul explică exact ce pași legali trebuie urmați pentru a forma și gestiona un grup fiscal, astfel încât totul să fie conform regulilor.
16 Octombrie 2025 | 3075 | Timp de citire: 5 min.
Pentru înființarea unui grup de impozit pe profit de la 1 ianuarie 2026, este necesară depunerea unei cereri, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), până pe 2 noiembrie 2025. ANAF soluționează cererea în maximum 45 de zile. Iată ce trebuie să știi despre înființarea unui grup și despre funcționarea acestuia. Citește articolul
Schimbări propuse la utilizarea plajelor
UPDATE Vor exista suprafețe garantate de plaje publice și restricții clare asupra închirierii integrale a plajelor. Propunerea, adoptată în Parlament
Orice companie sau hotel care are afaceri sau proprietăți pe plajă sau în apropiere trebuie să înțeleagă noile reguli despre cum se folosesc plajele publice și private, pentru a se asigura că respectă legea și evită amenzile.
16 Octombrie 2025 | 1322 | Timp de citire: 3 min.
Regulile utilizării plajei Mării Negre se vor schimba, potrivit unui proiect legislativ ce a primit miercuri votul decisiv din Parlament, cel al deputaților, astfel încât în fiecare localitate de la malul mării să existe plaje publice, cu acces liber pentru oricine dorește. În plus, proiectul stabilește restricții clare legate de închirierea integrală a plajelor. Citește articolul
Rolul conducătorului direct în instruirea SSM a angajaților, adesea ignorat în practică
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate legile și regulamentele legate de sănătatea și securitatea în muncă, în special cele privind instruirea angajaților și responsabilitățile șefilor direcți.
Rolul conducătorul direct al locului de muncă este unul esențial și specific în ceea ce privește instruirea practică a angajaților, acesta fiind desemnat explicit de legiuitor să efectueze instruirea la locul de muncă și instruirea periodică, sarcini care nu sunt îndeplinite de lucrătorul desemnat sau de serviciul extern de Securitate și Sănătate în Muncă (SSM). Citește articolul
Refuzul formării profesionale în deplasare - între transparența contractuală și flexibilitatea modernă
Acest departament trebuie să știe exact cum să se asigure că firma respectă legile muncii atunci când cere angajaților să participe la cursuri, mai ales dacă acestea sunt în altă localitate sau în afara programului. Îi ajută să evite procesele și amenzile.
16 Octombrie 2025 | 536 | Timp de citire: 3 min.
Un angajat căruia i se cere participarea la cursuri de formare profesională în altă localitate are uneori motive însemnate să refuze. Legea stabilește că formarea profesională constituie timp de muncă, iar dacă aceasta se desfășoară în afara programului normal, reprezintă muncă suplimentară care necesită acordul salariatului. Citește articolul
Deputații au votat azi pentru simplificarea conținutului hotărârilor judecătorești în civil, eliminând necesitatea includerii susţinerilor pe scurt ale părţilor
Acest departament este direct interesat deoarece articolul discută modificări la modul în care sunt redactate deciziile judecătorești în procesele civile. Este esențial să înțeleagă aceste schimbări pentru a gestiona corect litigiile companiei, a interpreta hotărârile primite și a se asigura că toate acțiunile legale sunt conforme cu cele mai recente prevederi.
Respinsă inițial de Senat, o propunere ce vizează „simplificarea modalității de redactare a hotărârilor judecătorești” a trecut azi de Camera Deputaților la votul final, stabilind că în cuprinsul hotărârii nu ar mai fi nevoie și de susținerile pe scurt ale părților. Citește articolul
Reorganizările de afaceri și prețurile de transfer: Ce trebuie să știe grupurile de companii
Acest departament este interesat să se asigure că orice reorganizare respectă toate legile în vigoare și că documentele legale, inclusiv contractele, sunt corect întocmite pentru a evita problemele cu autoritățile fiscale.
În contextul actual, național și internațional, specialiștii observă o necesitate tot mai mare a grupurilor de companii de a își reorganiza afacerile. Astfel, entitățile afiliate trebuie să fie din ce în ce mai atente la efectele pe care le au aceste reorganizări asupra prețurilor de transfer, pentru a reduce cât mai mult posibil riscurile în cazul unui control fiscal al autorităților. Citește articolul
Parlamentul a modificat Legea energiei: Ce schimbări au fost aduse pentru prosumatori
Acest departament trebuie să știe despre modificările propuse la legea energiei, care pot schimba regulile jocului pentru companiile care produc și consumă energie regenerabilă, asigurând că firma respectă toate cerințele legale.
Camera Deputaților a adoptat - ca for decizional - un proiect legislativ care modifică și completează legea energiei electrice și a gazelor naturale, cu un set de amendamente care reformează statutul prosumatorilor și mecanismul de compensare a energiei electrice. Modificările urmăresc clarificarea cadrului legal și fiscal pentru producția de energie regenerabilă, fiind strâns legate de atingerea angajamentelor privind ponderea energiei din surse regenerabile până în 2030, așa cum sunt precizate în Planul Național Energie și Schimbări Climatice. Adoptarea acestei inițiative este reclamată de prosumatori încă de acum doi ani, de când propunerea legislativă așteaptă decizia finală a parlamentarilor. Citește articolul
UPDATE Senatul a adoptat propunerea privind compatibilitatea profesiei de avocat cu calitatea de acționar sau asociat (unic) în cadrul oricărei societăți și alte clarificări ce vizează exercițiul profesiei
Acest departament este interesat de felul în care legile se schimbă pentru profesia de avocat. Articolul vorbește despre noi reguli legate de cum își pot folosi avocații birourile și alte bunuri, dar și dacă pot fi, în același timp, avocați și administratori sau acționari la alte firme, respectând principiile de etică și confidențialitate.
O propunere adoptată recent la Senat vizează clarificarea regimului juridic al bunurilor din patrimoniul de afectațiune al avocatului, dar și stabilirea expresă a compatibilității calității de avocat cu funcții de administrator sau membru al consiliilor de administrație/supraveghere ale societăților, precum și cu calitatea de asociat (unic) sau acționar în cadrul oricărui tip de societate comercială. Acum mai rămâne doar votul deputaților pe textul propunerii. Citește articolul
Revoluția transparenței pe piața muncii și sfârșitul erei „salariului confidențial”
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi legate de salarizare și să pregătească compania pentru schimbările legislative obligatorii.
15 Octombrie 2025 | 1 | 5226 | Timp de citire: 3 min.
Ani și ani la rând, sintagma „salariu negociabil” sau „pachet salarial atractiv” a fost o constantă a anunțurilor de angajare din România. O formulare vagă, care plasa candidatul într-o poziție de inferioritate informațională și perpetua o cultură a secretomaniei salariale, adesea generatoare de inechități. Această eră se apropie însă de final, pentru că Directiva (UE) 2023/970 impune o schimbare de paradigmă, obligând angajatorii la transparență încă din faza de recrutare. Este mai mult decât o modificare legislativă, este un pas fundamental către reechilibrarea relațiilor de muncă și consolidarea principiului bunei-credințe. Citește articolul










