Departament: Juridic și Conformitate
Proiect legislativ
Femeile care suferă de endometrioză ar putea primi o zi liberă plătită pe lună, în perioada menstruației
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi legate de munca angajaților pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a oferi sfaturi legale.
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune ca femeile care suferă de endometrioză să poată beneficia de o zi liberă plătită în perioada menstruației. Citește articolul
Ajustarea prețurilor de transfer: O altă perspectivă asupra cazului Arcomet la CJUE
Acest departament este interesat de deciziile instanțelor europene (CJUE) și de modul în care acestea pot influența interpretarea legilor fiscale din România, în special referitor la conformitatea contractelor și a tranzacțiilor intra-grup.
Au existat așteptări mari ca decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cazul Arcomet să furnizeze clarificări asupra interacțiunilor dintre TVA și prețurile de transfer (TP), un subiect care a devenit tot mai important în ultimii ani. Așteptările nu au fost însă îndeplinite de decizia CJUE și de situația de fapt incompletă pe care aceasta s-a bazat. Aceeași concluzie este valabilă și în ceea ce privește aspectele legate de deductibilitatea TVA care au fost analizate în acest caz. Citește articolul
Angajatorii NU pot refuza sesizările de hărțuire morală invocând trecerea timpului
Articolul explică legile și obligațiile companiei privind hărțuirea la muncă, oferind claritate juridică pentru a asigura conformitatea.
Angajatorii nu pot invoca termene procedurale pentru a respinge sesizările de hărțuire morală. Singurul termen relevant în contextul sesizărilor de hărțuire morală este cel de şase luni, care privește exclusiv posibilitatea aplicării unei sancțiuni disciplinare de către angajator, fără a limita dreptul victimei de a sesiza fapta sau de a urma alte căi legale. Citește articolul
Cum au devenit evaluările ESG esențiale pentru păstrarea poziției în lanțul de aprovizionare
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi legate de sustenabilitate (ESG), cum ar fi cele din Germania și Europa, pentru a evita amenzi sau procese. Articolul explică cum cerințele ESG devin obligatorii și transformă modul în care o firmă trebuie să acționeze.
Într-un peisaj european în continuă transformare, în care legislația în domeniul sustenabilității se îndepărtează de simpla raportare și pune accentul pe acțiuni concrete, companiile se confruntă cu o nouă realitate: nu mai este suficient să raporteze, trebuie să demonstreze. Implementarea de măsuri reale, monitorizarea eficienței acestora și recompensarea performanței ESG devin piloni esențiali ai conformității și competitivității. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Organizarea activității SSM și opțiunile angajatorului. De la asumare personală, la servicii externe – un ghid pentru decizia corectă și responsabilă
Acest departament este direct interesat de asigurarea că firma respectă toate legile și regulile privind siguranța la locul de muncă (SSM), pentru a evita amenzi sau probleme legale.
25 Septembrie 2025 | 1 | 2664 | Timp de citire: 3 min.
Odată ce am înțeles principiile de bază ale securității și sănătății în muncă (SSM), o întrebare fundamentală pentru orice angajator este cum organizează, în mod concret, această activitate în compania sa. Alegerea uneia dintre opțiunile permise de lege nu este doar o formalitate, ci o decizie strategică ce definește modul în care compania se raportează la siguranța echipei Citește articolul
Ziua de muncă de 12 ore - o furtună într-un pahar cu apă? Ce stabilesc normele europene și Codul muncii din România
Acest departament trebuie să știe exact care sunt legile despre timpul de lucru și odihnă pentru angajați, ca să se asigure că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
25 Septembrie 2025 | 10780 | Timp de citire: 4 min.
Discuții purtate vara asta în Germania despre posibila extindere a zilei de muncă la 12 ore au ridicat întrebări și în România despre riscul unei astfel de extinderi, însă cadrul legal european și național oferă limite și protecție clară lucrătorilor. Citește articolul
Curs online despre AI, în România
Management în era AI: Cum funcționează inteligența artificială în business, procese practice și conformitate, pentru manageri
Acest departament este interesat de cum să se asigure că utilizarea inteligenței artificiale în companie respectă toate legile și regulile, evitând amenzi și probleme legale.
Majoritatea managerilor știu să folosească ChatGPT, dar puțini înțeleg cum funcționează un algoritm de recrutare, cum se automatizează facturarea sau cum se optimizează un proces de vânzări folosind inteligența artificială. Înțelegerea deosebirii dintre a folosi o unealtă AI și a înțelege tehnologia din spatele proceselor de business poate face diferența între o implementare reușită și una care creează probleme costisitoare. Cursul online "Management în era AI" te învață să înțelegi nu doar ce faci, ci de ce și cum funcționează fiecare tehnologie, în contextul real al companiei. Citește articolul
Proiect: Acordul de funcționare a spațiilor comerciale va depinde de autorizația de securitate la incendiu
Acest departament trebuie să știe despre noile legi referitoare la siguranța la incendiu și la autorizațiile de funcționare, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi sau închiderea activității.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere publică două proiecte de lege prin care condiționează acordul de funcționare pentru spațiile comerciale de existența autorizației de securitate la incendiu, introduce obligația dotării locuințelor colective cu detectoare autonome de incendiu și stabilește reguli stricte pentru administratorii de clădiri și conducătorii de instituții în cazul nefuncționării instalațiilor de protecție. Totodată, întreprinderile mijlocii vor fi obligate să constituie comisii tehnice de apărare împotriva incendiilor. Citește articolul
Șoferii care nu-și preschimbă actele care nu mai corespund ca formă sau conținut riscă amenzi chiar dacă nu circulă în perioada în care ele nu mai sunt conforme
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile legate de înmatriculări, permise și alte documente auto, pentru a evita amenzi și probleme legale.
24 Septembrie 2025 | 5 | 59410 | Timp de citire: 1 min.
Dacă nu-și reînnoiesc actele în baza cărora conduc, respectiv permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare a autovehiculului, atunci când informațiile cuprinse în ele nu mai corespund sau sunt deteriorate, șoferii riscă amenzi chiar și în situația în care nu conduc, deoarece, de câțiva ani, pot fi sancționați și de polițiștii de la serviciul de permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, atunci când constată astfel de situații. În plus, polițiștii de la ghișeu pot da amenzi și pentru deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat într-o țară străină. Citește articolul
Raportarea privind durabilitatea depășește competențele unui contabil: Firmele vizate au nevoie de ajutor de specialitate
Acest departament trebuie să înțeleagă noile obligații legale și reglementările privind raportul de durabilitate pentru a asigura conformitatea companiei.
În contextul apariției noii raportări privind durabilitatea, este important de clarificat că întocmirea acesteia necesită cunoștințe de specialitate. Astfel, obligația nu poate fi „aruncată” în brațele contabilului doar pentru că raportarea are legătură cu situațiile financiare anuale. Citește articolul










