Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat deoarece articolul vorbește despre respectarea legilor fiscale și despre cum lipsa documentelor corecte poate duce la probleme cu autoritățile și la costuri neprevăzute pentru companie.
Unei firme i s-a refuzat deductibilitatea cheltuielilor cu contractul de mandat, în urma unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), deoarece n-a putut să justifice necesitatea serviciilor respective. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat pentru a înțelege regulile și obligațiile legale asociate cu programele de finanțare și granturile, asigurându-se că firma sau partenerii respectă toate legile.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) intenționează să lanseze, în perioada următoare, cea de-a doua ediție a programului Innotech Student, prin intermediul căruia firmele înființate de către studenți vor primi granturi nerambursabile de până la 200.000 de euro. Citește articolul
Articolul detaliază legile și regulile specifice privind concediul de creștere a copilului și indemnizația aferentă, fiind esențial pentru a asigura că toate acțiunile companiei sunt în conformitate cu legislația în vigoare și pentru a evita riscuri legale.
Salariații din România au dreptul la concediu pentru creșterea copilului (ccc) până la vârsta de doi ani a copilului sau trei ani în cazul unui copil cu dizabilități, beneficiind, de asemenea, de o indemnizație lunară și, în anumite condiții, de indemnizația de inserție. Concediul poate fi solicitat de oricare dintre părinți, însă pentru a beneficia de aceste drepturi, aceștia trebuie să depună o serie de documente și să respecte cerințele legale. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică exact cum trebuie respectate legile muncii și cum trebuie formulate corect contractele și regulamentele interne pentru a evita problemele legale legate de salarii și beneficii.
Drepturile salariale și beneficiile angajaților nu pot fi stabilite unilateral de angajator prin regulamentul intern, ci trebuie să fie rezultatul unei negocieri colective sau individuale, conform Codului muncii și Legii 367/2022. Regulamentul intern poate detalia drepturi și obligații generale, dar nu poate modifica clauze esențiale ale contractului individual, cum ar fi salariul, care trebuie negociate și incluse în contractele colective și individuale, asigurând conformitatea cu toate reglementările legale aplicabile. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică noile legi și reguli despre cum polițiștii pot fi trași la răspundere pentru pagube, cum se investighează cazurile și care sunt procedurile legale, ajutând la asigurarea că firma respectă toate reglementările.
Un ordin care stabilește răspunderea materială și civilă a polițiștilor români pentru pagubele produse Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a fost recentoficializat. Documentul detaliază procedurile de constatare, evaluare și recuperare a pagubelor, inclusiv rolul comisiilor de cercetare administrativă și posibilitatea sesizării instanței și conține, de asemenea, dispoziții privind răspunderea civilă, cazuri particulare de răspundere și proceduri de executare a hotărârilor judecătorești. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile cărți electronice de identitate deoarece ele conțin date personale și sunt folosite pentru a accesa servicii, implicând aspecte legale și de respectare a reglementărilor privind siguranța datelor.
Proiectul care vizează implementarea cărții digitale de identitate împlinește aproape patru ani de la inițiere, iar parcursul său până la implementarea la nivel național pare departe de a se fi încheiat. Pentru că etapa pilot, care a presupus eliberarea unor astfel de documente pentru locuitorii județului Cluj, pare să se prelungească dincolo de estimările inițiale ale autorităților, avocatnet.ro a solicitat câteva lămuriri legate de evoluția acestui proiect. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum este această Ordonanță de Urgență, pentru a asigura că operațiunile companiei sunt în conformitate cu legile în vigoare.
Ordonanța-trenuleț, prin care s-au stabilit diverse măsuri privind salarizarea bugetară și nu numai, respectiv înghețări de salarii și tăieri de sporuri sau alte avantaje de care beneficiau angajații de la stat, apărută la final de 2024, a fost recent modificată de Guvern. Potrivit ordonanței de modificare, militarii, polițiștii și polițiștii de penitenciare vor beneficia, și în acest an, de plata drepturilor pentru munca efectuată în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale și alte zile nelucrătoare. În plus, noua ordonanță de Guvern stabilește și măsuri ce vizează firmele de stat. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe cum interpretează autoritățile fiscale (ANAF) legile, mai ales în privința dobânzilor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a ști cum să acționeze în cazul unei inspecții sau a unui litigiu.
Una dintre spețele prezentate recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în octombrie 2024 are legătură cu veniturile din dobânzi obținute de o firmă de la o altă firmă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale în vigoare, mai ales după modificările legislative, și să pregătească compania pentru eventualele controale din partea autorităților.
Eliminarea facilităților fiscale din domeniile IT, construcții și agroalimentar ar putea să aibă efecte și în planurile de control pe care le are Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Specialiștii avertizează că este posibil să vedem în 2025 o creștere a numărului de controale la angajatorii care au aplicat, până la finele lui 2024, facilitățile fiscale din aceste domenii. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege și respecta obligațiile legale legate de negocierile cu angajații, pentru a evita amenzi și pentru a asigura conformitatea firmei cu legislația muncii.
Inițierea negocierilor colective este obligatorie pentru angajatorii cu cel puțin 10 salariați, conform Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, însă nu și încheierea unui contract colectiv de muncă (CCM). Angajatorii trebuie să demonstreze intenția de a negocia, chiar dacă salariații nu își desemnează reprezentanți sau refuză să participe. Cel mai important pentru angajatori este să poată face proba intenției de negociere, dar și a faptului, dacă e cazul, că nu a avut partener de dialog. Citește articolul