Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Se asigură că firma respectă toate legile în vigoare privind siguranța la locul de muncă și evită amenzi sau probleme legale.
Angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă (SSM). Atunci când nu e posibilă organizarea la nivel intern a activităţilor de prevenire de protecţie, angajatorii apelează la servicii externe. În 2025, Inspecția Muncii va desfășura o campanie națională de verificare a acestor servicii, motivată de constatările anterioare privind neconformitățile și de numărul încă mare accidente de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea contractelor și a legilor, pentru a evita problemele legale, amenzi sau chiar închiderea proiectului din cauza nerespectării obligațiilor asumate.
Implementarea unui proiect prin intermediul fondurilor nerambursabile implică întotdeauna respectarea unei birocrații suplimentare, pe care antreprenorii nu o întâlnesc atunci când își finanțează proiectele de investiții prin credite bancare sau surse proprii. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile și regulile pe care compania trebuie să le respecte, în special cele legate de relațiile cu angajații și negocierile colective, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Dovada convocării pentru negocierea colectivă este esențială pentru angajatori, deoarece demonstrează respectarea obligațiilor prevăzute de Legea dialogului social. Acest document face parte obligatoriu din conținutul dosarului cu care angajatorul merge la depozitar pentru înregistrarea contractului colectiv de muncă (CCM). Legea stipulează clar conținutul dosarului necesar, iar neîndeplinirea procedurii de înregistrare poate atrage o amendă de 5.000 de lei. Citește articolul
Acest departament este interesat de toate legile și regulile noi sau cele care se schimbă, pentru a se asigura că firma le respectă și evită problemele legale.
Luna martie 2025 este importantă nu doar prin prisma termenului pentru impozitele locale și schimbarea sistemului de impozitare pentru afaceri, ci și prin prisma faptului că sunt așteptate norme noi pentru viitoarele taxe de drum și pentru taxa pe stâlp. Dincolo de aceste aspecte, este de reținut că luna asta se prescrie anul fiscal 2018. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile de mediu, pentru a evita amenzile și alte probleme legale grave.
Autorizația de mediu este obligatorie pentru acele activități care, prin natura lor, generează un impact semnificativ asupra mediului. Necesitatea acestei autorizații se stabilește în funcție de specificul activității desfășurate și de codul CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) aferent. O verificare atentă a codurilor CAEN, ținând cont de noul nomenclator al acestora, te ajută să determini dacă activitatea ta necesită autorizație sau nu. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile care reglementează proprietatea și responsabilitățile legate de aceasta, asigurându-se că firma respectă toate regulile și înțelege riscurile juridice implicate.
În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să cunoască noile reglementări referitoare la înregistrarea și statutul lucrătorilor culturali, pentru a asigura conformitatea companiei cu legea.
Dacă îndeplinesc anumite condiții privind veniturile, artiștii, autorii și alte persoane care-și desfășoară activitatea în mediul cultural pot opta pentru înscrierea în registrul lucrătorilor culturali profesioniști, astfel încât să poată beneficia de un regim sporit de protecție socială, după cum s-a stabilit acum aproape doi ani. De aceea, Ministerul Culturii a venit recent cu regulile înregistrării lucrătorilor culturali profesioniști și gestionării datelor înscrise în registru. Citește articolul
Articolul explică noile reguli și proceduri pentru controalele fiscale, ajutând acest departament să se asigure că firma respectă legile în toate aspectele și să gestioneze corect interacțiunile cu autoritățile, evitând problemele legale și amenzile.
O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de decizii legale importante care pot schimba modul în care companiile trebuie să respecte legile în afacerile lor, mai ales în contextul european și al reglementărilor pieței interne.
Legislația slovenă care plafonează comisioanele agenților imobiliari la 4% din valoarea contractului este compatibilă cu directivele UE, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Reglementările, destinate protecției consumatorilor și facilitării accesului la locuințe pentru persoanele vulnerabile, nu contravin legislației UE dacă sunt implementate astfel încât să nu afecteze disproporționat piața imobiliară. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor muncii, de reclamațiile la ITM și de posibilele procese legale care pot apărea din relația cu angajații.
Un angajat acuză probleme legate de neplata orelor suplimentare și neacordarea concediului de odihnă anual, semnalând încălcări evidente ale legislației muncii. Deși orele suplimentare trebuie compensate fie prin ore libere plătite, fie printr-un spor salarial, angajatorul a invocat cheltuielile de protocol, printre altele, ca motiv pentru lipsa banilor necesar a fi plătiți angajaților. Codul muncii prevede că salariile au prioritate față de alte obligații financiare și că dreptul la concediu de odihnă este garantat. Respectarea acestor drepturi ale angajaților nu este însă întotdeauna garantată. Citește articolul