Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul Juridic este interesat deoarece se ocupă de respectarea legilor muncii și de redactarea sau verificarea contractelor, asigurându-se că totul este corect din punct de vedere legal și că firma evită problemele.
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a adus modificări importante în ceea ce privește procesul de negociere colectivă, introducând noi obligații pentru angajatori și termene stricte care trebuie respectate. Pentru companiile care au deja reprezentanți ai angajaților sau sindicate, provocarea actuală este de a gestiona eficient procesul de negociere, asigurând respectarea cerințelor legale și menținând un dialog constructiv cu partenerii sociali. De la pregătirea documentației necesare până la înregistrarea contractului colectiv de muncă, fiecare etapă necesită atenție și cunoașterea aprofundată a cadrului legal și a bunelor practici în domeniu. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile atunci când plătește dividende, inclusiv cele legate de sume în plus sau de recuperări, și că toate documentele legale sunt corect întocmite.
Firmele care au optat în 2024 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2025, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
Articolul se referă la o hotărâre de guvern care stabilește regulile și limitele de cheltuieli pentru funcționarii publici, fiind important pentru înțelegerea reglementărilor legale și a modului în care statul își gestionează costurile. Este direct relevant pentru respectarea normelor.
Pentru 2025, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre apărută recent, că limita cheltuielilor pe care le pot face prefecții și subprefecții cu locuința de serviciu, pentru cazare și pentru transport se păstrează la același nivel cu cea stabilită pentru anul trecut. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu legislația privind protecția datelor (GDPR) și Codul Muncii, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzi sau procese.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat o companie pentru încălcarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Cazul este relevant prin aceea că Autoritatea a sancționat proasta gestionare a datelor personale ale unui fost angajat. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele legate de siguranța angajaților, și gestionează riscurile legale care pot apărea din nerespectarea acestora.
Putem vorbi de dreptul lucrătorilor de a refuza sarcini atunci când angajatorul nu respectă obligațiile de instruire în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM)? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să explicăm responsabilitățile legale ale angajatorilor și riscurile asociate pentru angajați, pornind de la importanța instruirii adecvate de SSM. Inevitabil, refuzul de a executa o sarcină de lucru constituie premisa ideală a unui conflict între angajat și angajator. Citește articolul
Se ocupă de înțelegerea și respectarea noilor legi europene privind inteligența artificială, evitarea practicilor interzise și gestionarea riscurilor legale pentru companie.
Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament care stabilește cadrul legal pentru definirea și utilizarea anumitor practici din domeniul inteligenței artificiale (AI). O parte dintre aceste reglementări au intrat deja în vigoare din februarie 2025, în timp ce altele se vor aplica progresiv în 2025 și 2026. În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, avocata Adriana Radu a explicat impactul acestor măsuri asupra companiilor și organizațiilor implicate în dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor de AI și a oferit o serie de sfaturi pentru ca acestea să se pregătească și să se conformeze noilor reglementări. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea legilor și regulilor, iar articolul oferă sfaturi despre cum să interacționeze corect cu inspectorii fiscali și ce drepturi are compania în timpul controalelor.
Din moment ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu ar mai trebui să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, specialiștii spun că firmele controlate care primesc solicitări pentru „dublarea” informațiilor din fișierul SAF-T pot refuza inspectorii. Totuși, ca să facă acest lucru, companiile trebuie să fie sigure că informațiile în discuție chiar au fost trimise la ANAF prin declarația 406. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli și legi legate de pensiile de invaliditate și evaluarea capacității de muncă, pentru a se asigura că firma respectă legislația în vigoare și gestionează corect cazurile angajaților.
Deoarece noua lege a pensiilor, ce se aplică din septembrie, a adus schimbări inclusiv în legătură cu gradele de invaliditate, iar criteriile şi normele de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele de invaliditate, ce dă dreptul la o pensie temporară, erau depășite, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, înlocuirea acestora cu unele adaptate la prevederile actuale ale legislației primare din domeniu. Citește articolul
Departamentul juridic și de conformitate este interesat de acest articol deoarece detaliază prevederile legale noi (Legea contabilității, Ordine ale Ministerului Finanțelor) și obligațiile care decurg din acestea pentru persoanele juridice fără scop patrimonial. Este crucial pentru a înțelege cerințele legale și pentru a evita sancțiunile (amenzile) în cazul nerespectării acestora.
ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
Acest departament este interesat de legi și reguli pentru a se asigura că firma respectă toate normele, mai ales cele legate de codul rutier și utilizarea vehiculelor. Ajută la evitarea amenzilor și problemelor legale.
După cum s-a stabilit în 2022, șoferii ce nu mențin curate toate geamurile mașinii cu care circulă riscă să fie opriți în trafic de polițiști și să primească amenzi de peste 1.500 de lei pentru asta. În această categorie pot fi incluși și șoferii care nu curăță zăpada de pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale ale mașinii, iar acest lucru are efect asupra vizibilității. Zilele acestea, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, în mai toată țara se vor înregistra ninsori abundente și viscol. Citește articolul