Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legea atunci când gestionează salariile și datoriile angajaților, inclusiv în cazul popririlor. Ei sunt interesați de procedurile legale corecte și de evitarea amenzilor.
Odată instituită, poprirea, care este, de fapt, un mod de executare silită, se aplică în continuare, chiar dacă datornicul a schimbat firma la care lucrează sau a ieșit la pensie. În astfel de cazuri, actele privind stabilirea popririi trebuie să ajungă la noul angajator sau, după caz, la casa de pensii competentă. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care se schimbă legile și de problemele legale care pot apărea, mai ales când modificările sunt controversate sau afectează drepturi.
Printr-un document emis recent, Avocatul Poporului a explicat că nu va sesiza Curtea Constituțională în legătură cu petițiile privind înghețarea punctului de referință pentru pensii, stipulată în OUG 156/2024. Instituția consideră că Guvernul poate emite ordonanțe de urgență pentru a răspunde unor crize economice, justificând astfel măsurile luate pentru menținerea stabilității macroeconomice și respectarea angajamentelor fiscale față de Uniunea Europeană (UE). Avocatul Poporului a subliniat că Parlamentul este responsabil să dezbată și să decidă asupra oportunității ordonanței, recomandând celor interesați să se implice prin reprezentanții lor în acest proces legislativ. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale legate de facturile electronice și a riscurilor de amenzi, pentru a asigura că firma respectă toate regulile.
În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul prezintă modificări la legile fiscale, iar ei trebuie să se asigure că firma respectă întotdeauna toate regulile și obligațiile legale.
Intrarea în anul 2025 a venit la pachet cu o reducere consistentă a categoriilor de persoane fizice ce beneficiază de scutirea de impozit pe venit, după eliminarea facilității pentru salariații din domeniile IT, construcții și agroalimentar. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că toate operațiunile financiare ale companiei, în special cele cu numerar, respectă legislația în vigoare (Legea 70/2015), prevenind astfel riscurile de neconformitate și eventualele sancțiuni.
Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate de firme, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau persoane fizice au o serie de limitări valorice, ce sunt stabilite prin Legea 70/2015. De asemenea, același act normativ stabilește și plafoane pentru sumele în numerar aflate în casierie la final de zi. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre legile și regulile specifice legate de încheierea contractelor de ucenicie și despre toate condițiile legale pentru a beneficia de subvenții, asigurându-se că firma respectă legislația.
Ministerul Muncii a lansat programul „START - Investește în calificare pentru viitor!”, destinat tinerilor sub 30 de ani, oferind oportunități sub formă de ucenicii plătite și subvenții pentru angajatori. Finanțat cu 30 de milioane de euro din fonduri europene și naționale, programul sprijină integrarea profesională și dezvoltarea competențelor tinerilor, în conformitate cu Legea nr. 279/2005. Angajatorii care participă beneficiază de o subvenție de 2.250 lei/lună pentru fiecare ucenic, sprijinind astfel formarea și angajarea unei forțe de muncă bine pregătite. Ucenicii primesc un salariu de bază cel puțin egal cu salariul minim pe economie și, la finalul programului, un certificat de calificare recunoscut pe piața muncii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale în vigoare pentru a evita problemele legale.
O clarificare importantă legată de aplicarea cotelor de impozit micro (1% și 3%), în funcție de depășirea sau nu a plafonului de 60.000 euro, este că plafonul se verifică cumulat de la începutul anului, nu pe fiecare trimestru în parte, spun fiscaliștii. Astfel, prima depășire a plafonului NU înseamnă că firma aplică acea cotă de 3% „pe viață”, pentru că se poate reveni la cota de 1% în același an sau în anul următor. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi trebuie respectate de companie, cum să se asigure că toate regulile sunt îndeplinite și ce pot păți dacă nu respectă cerințele legate de siguranța și sănătatea angajaților (amenzi, închiderea activității).
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Doar anumite entități trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri). Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi sunt valabile privind emiterea facturilor și chitanțelor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile, mai ales cele legate de e-Factura și relația cu clienții persoane fizice.
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite în e-Factura facturile emise către persoanele fizice, specialiștii subliniază că NU vorbim de o obligație de a emite automat facturi pentru toate tranzacțiile în relația B2C. Astfel, psihologii și alți profesioniști, care emit de obicei doar chitanțe pentru clienții lor, scapă de emiterea facturilor. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de interpretarea legii și a sancțiunilor, mai ales când vine vorba de activități comerciale desfășurate ilegal. Este esențial să înțeleagă exact ce înseamnă 'venituri realizate ilicit' pentru a asigura respectarea tuturor reglementărilor și pentru a preveni riscurile legale.
Confiscarea sumelor ca urmare a nerespectării măsurii de suspendare a activității comerciale se referă la veniturile brute realizate ilicit, nu la veniturile nete, potrivit unei lămuriri date de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie publicată azi în Monitor. Citește articolul