Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, iar acest ordin introduce noi restricții și interdicții legate de pescuit și de protejarea apelor, care trebuie cunoscute și aplicate de companiile cu activități în aceste domenii.
Un recent ordin comun al ministerelor Agriculturii și Mediului stabilește perioadele și zonele de interdicție a pescuitului în România pentru anul 2025. Documentul detaliază măsurile de protecție a resurselor acvatice vii, inclusiv interdicții specifice pentru anumite specii și zone, precum și perioadele de prohibiție. Sunt definite zonele de protecție și refacere biologică, cu restricții privind pescuitul și alte activități care pot afecta ecosistemul acvatic. Măsura reglementează, de asemenea, tipurile de unelte de pescuit permise și interzise, precum și dimensiunile minime ale peștilor ce pot fi capturați. Aceasta vizează pescuitul comercial, recreativ și familial, având ca scop asigurarea durabilității resurselor acvatice. Citește articolul
Compania trebuie să înțeleagă legile legate de drepturile persoanelor cu dizabilități pentru a se asigura că respectă reglementările și pentru a ști cum să sprijine angajații sau clienții cu dizabilități, dacă este cazul.
Potrivit legislației în vigoare, persoanele cu dizabilități pot beneficia, ca alternativă la transportul interurban gratuit, de bani pentru combustibilul necesar deplasărilor cu autoturismul. De acești bani poate beneficia orice persoană cu handicap grav sau accentuat, chiar dacă nu deține o mașină, deoarece legislația stabilește că pentru transport se pot folosi și mașini care aparțin unor membri ai familiei, asistentului personal sau însoțitorului. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile legate de contractele de muncă și de înregistrarea datelor angajaților, iar noul sistem aduce schimbări importante în această privință.
Accesul electronic al lucrătorilor la datele din Revisal ce privesc propriile contracte de muncă va fi implementat în următoarea perioadă, în contextul punerii în funcțiune a noului REGES, reprezentând un pas important în direcția transparenței dintre angajat și angajator. Pentru angajați operaționalizarea acestui drept promis doar pe hârtie de câțiva ani înseamnă verificarea unor informații la care, deși acum ar avea acces, acesta este unul mai greu și presupune cereri și timpi pierduți; înseamnă confirmări și certitudini cu privire la plata contribuțiilor, precum și a respectării celor convenite în scris cu angajatorul. Pe de altă parte, pentru unii angajatori accesul facil al angajaților acestora în Revisal va putea însemna și întrebări la care vor trebui să ofere răspunsuri, cu riscul unor conflicte, dar și o presiune mai scăzută pe departamentele de resurse umane, dacă toate facilitățile tehnice promise pe hârtie vor și operaționalizate - de pildă, generarea extraselor pe care lucrătorii să le poată folosi în afara locului de muncă, după necesități. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile în vigoare, iar raportările SAF-T sunt o obligație legală importantă. Ei verifică dacă firma este în conformitate pentru a evita amenzi sau alte probleme legale.
Intrarea în anul 2025 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mici. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul
Acest departament urmărește toate modificările legislative propuse sau intrate în vigoare, indiferent de domeniu, pentru a înțelege impactul potențial asupra companiei sau mediului de afaceri.
O propunere legislativă privind limitarea perioadei de rezervare a posturilor didactice pentru persoanele care ocupă funcții publice sau de demnitate publică a fost recent depusă spre dezbatere la Camera Deputaților. Dacă va fi adoptată, propunerea va împiedica profesorii să își mai blocheze la nesfârșit posturile pe perioada în care ocupă funcții publice și limitează această posibilitate la maximum cinci ani. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să înțeleagă regulile privind asigurările de sănătate și categoriile de persoane asigurate sau coasigurate, pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare legate de beneficiile angajaților și pentru a oferi consultanță internă pe aceste teme.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat un ghid util destinat atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Potrivit documentului, persoanele neasigurate pot beneficia de un pachet minimal de servicii, ce include asistență în caz de urgențe medico-chirurgicale, boli cu potențial endemo-epidemic, servicii oncologice, monitorizarea sarcinii și a lăuzei, servicii de planificare familială și prevenție. Citește articolul
Departamentul trebuie să știe exact cine are voie, conform legii, să depună sau să ridice documente de la Registrul Comerțului pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită probleme legale.
În urma contrelor din spațiul public între Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), pe tema asistării contribuabililor la oficiile registrului comerțului, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a precizat că Legea registrului comerțului nu prevede posibilitatea ca experții contabili să asiste clienții în relația cu oficiile. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care interzic anumite practici, de modul în care acestea trebuie respectate la nivel de companie și de consecințele legale dacă nu sunt respectate.
Din dorința de a îmbunătăți activitatea cadrelor didactice și de a elimina suspiciunile privind notele acordate pe criterii obscure, guvernanții au introdus un nou set de reguli pentru profesori, o procedură prin care aceștia trebuie să își declare interesele. Mai exact, să specifice dacă oferă (sau nu) meditații propriilor elevi. Prin urmare, profesorii trebuie să respecte o procedură care le impune completarea obligatorie a declarațiilor de interese până la data de 31 decembrie. În același timp, legea învățământului preuniversitar le interzice dascălilor să dea meditații elevilor de la propria clasă. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile instanțelor de judecată și de interpretarea legilor privind salariile și sporurile, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile în vigoare și evită eventualele litigii sau amenzi.
Printr-o decizie pronunțată în decembrie 2024 și apărută azi în Monitor, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat câteva aspecte ce țin de acordarea sporurilor în sectorul bugetar, în contextul plafonărilor decise succesiv prin ordonanțe de urgență: mai exact, deși la sporul pentru munca în condiții periculoase sau vătămătoare trebuie să se țină seama de plafonările decise de Guvern din cauza limitărilor bugetare, în cazul sporului de handicap dispozițiile legate de plafonare nu se aplică identic. Înalta Curte a adus clarificări în ceea ce privește aplicarea plafonului general de 30%, precum și în ceea ce privește posibilitatea acordării retroactive a unor sporuri. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate noile legi legate de inteligența artificială (AI Act) pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Actul privind Inteligența Artificială (AI Act) al Uniunii Europene marchează un punct de cotitură în reglementarea și utilizarea tehnologiilor AI, cu implicații semnificative pentru companiile din toate sectoarele. Deși încă în fază de implementare, acest act legislativ va impune noi standarde și obligații pentru dezvoltatorii și utilizatorii de sisteme AI, necesitând o pregătire și adaptare rapidă din partea mediului de afaceri. Citește articolul