Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările, în special cele legate de angajarea personalului (inclusiv străini) și de siguranța la locul de muncă, pentru a evita problemele legale și amenzile.
Întâlniți tot timpul în trafic, indiferent de vremea de afară, uneori neatenți, alteori stresați, deseori deranjați. De multe ori criticați, viața cotidiană ar fi mai dificilă fără ei. Livratorii pe scutere ori biciclete ne ajută să economisim ceva ce ne lipsește din ce în ce mai mult: timpul. Care este regimul de angajare al curierilor, care sunt obligațiile angajatorilor privind siguranța și sănătatea lor în muncă, sunt întrebări pe care avocatnet.ro le-a adresat Inspecției Muncii (IM), cu un focus special pe utilizarea motocicletelor/scuterelor, dar și pe siguranța alimentară pe care o presupune activitatea livratorilor. Citește articolul
Acest departament se ocupă de respectarea legilor și regulilor, iar articolul vorbește despre o încălcare a legii privind protecția datelor personale (GDPR) și măsurile corective impuse de autorități.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat Omniasig Vienna Insurance Group cu o amendă de 14.931 lei (echivalentul a 3.000 euro), pentru încălcarea Regulamentului General de Protecția Datelor (GDPR). Compania a fost amendata din cauza unui broker care încasa contravaloarea unor despăgubiri false. Citește articolul
Articolul detaliază noi legi și reguli în diverse domenii, de la declarații fiscale și contracte de închiriere, la combaterea hărțuirii la muncă și contracte de credit. Departamentul juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate aceste noi reglementări și că operațiunile sunt în conformitate cu legea.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 februarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul prezintă o nouă lege și noi reguli obligatorii pentru centrele care oferă servicii sociale, iar departamentul juridic trebuie să se asigure că firma le respectă pe deplin.
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin al Ministerului Sănătății (MS), care reglementează condițiile de obținere a autorizației sanitare de funcționare pentru centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și bolnavilor cronici. Conform noilor reglementări, aceste centre vor trebui să asigure, din martie, condiții adecvate de cazare, hrană, îngrijiri medicale, activități recreative și asistență psihologică. De asemenea, centrele vor trebui să respecte cerințe stricte privind organizarea camerelor, igiena, hrana, protecția și confortul beneficiarilor, etc. Citește articolul
Acest departament se ocupă de treburile legale ale companiei și se asigură că sunt respectate toate regulile și legile, mai ales cele legate de supraveghere și protecția datelor personale.
Legiferată în vara anului trecut, introducerea supravegherii video în școli s-a dorit a fi un demers necesar prevenirii și reducerii fenomenului de bullying. Însă, utilizarea unui sistem de supraveghere audio - video care înregistrează alte persoane reprezintă o prelucrare de date cu caracter personal, transformând utilizatorul - școlile, în acest caz - într-un operator de date. De aici decurg obligații legale aferente acestei calități, adică respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Problemele menționate în articol, cum ar fi dublarea TVA-ului sau neconcordanțele cu datele ANAF, pot duce la amenzi și litigii, deci ei trebuie să fie la curent cu riscurile de conformitate și să ofere îndrumare legală.
Sistemul e-TVA, cel care generează deconturile precompletate de TVA, încă este într-o perioadă de adaptare, atât pentru contribuabili, cât și pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din acest motiv, este important ca firmele să știe ce greșeli comune ar trebui să evite, ca să nu se mai trezească cu notificări de conformare despre diferențe nejustificate de TVA. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce acte normative reglementează facturarea electronică (e-Factura) și colectarea datelor personale (CNP-ul), pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi.
În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite facturile B2C în e-Factura, discuția legată de includerea sau nu a CNP-ului persoanelor fizice rămâne una dificilă. Cu toate că autoritățile au clarificat că CNP-ul nu este necesar pentru a transmite facturile în sistem, specialiștii atrag atenția că pot exista alte acte normative (unele „nefiscale”, dacă putem spune așa) care să impună trecerea sa pe facturile B2C. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noua procedură legală de stabilire a salariului minim pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările și evită eventualele probleme juridice.
O hotărâre ce conține procedura prin care se aplică mecanismul de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară a fost oficializată joi. Mecanismul ține cont, la stabilirea și actualizarea salariului minim, de mai mulți factori, inclusiv de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora etc. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi legate de hărțuirea la locul de muncă pentru a se asigura că firma respectă regulile și pentru a oferi sfaturi legale. Vor verifica dacă politicile interne sunt actualizate și conforme cu legea.
Codul muncii va suferi modificări anul acesta pentru a ratifica Convenția privind eliminarea violenței și hărțuirii în muncă, clarificând faptul că nu este necesară repetarea faptelor pentru a putea vorbi de hărțuire. Proiectul de lege, aflat în dezbatere, vizează recunoașterea hărțuirii morale chiar și în cazul unor acte izolate, contrar practicilor conturate până acum, în care s-a pretins un caracter sistematic sau o întindere minimă a faptelor. Această schimbare este considerată un câștig important pentru victimele hărțuirii, care se confruntau cu dificultăți în a dovedi prejudiciul suferit din cauza interpretărilor restrictive făcute de unele instanțe. Rămâne de văzut dacă forma actuală a proiectului va fi menținută de Parlament. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi (cum ar fi ordonanța de urgență și ordinul ANAF) și de modificările aduse modului de înregistrare a contractelor de închiriere. Ei trebuie să se asigure că toate înțelegerile comerciale sau administrative ale companiei respectă cerințele legale și să fie la curent cu schimbările legislative relevante pentru contracte.
Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se aplică de la 1 ianuarie 2025, astfel că un ordin cu modificări procedurale în acest sens a fost oficializat recent. Citește articolul