Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reguli (Legea 296/2023, Ordinul 5/5/2024) care afectează transporturile și comerțul cu mărfuri, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele autorităților și evită posibilele probleme legale.
Sistemul e-Sigiliu, prin care autoritățile monitorizează anumite transporturi rutiere riscante de mărfuri, a fost operaționalizat, potrivit unui comunicat recent al Autorității Vamale Române (AVR), după ce președintele acesteia anunțase iminența măsurii. Astfel, inspectorii vamali deja au început să monitorizeze transporturile rutiere riscante prin sigilii inteligente. Citește articolul
Acest articol este util pentru a înțelege cum deciziile recente ale unei instanțe europene importante (Curtea de Justiție a Uniunii Europene) pot schimba regulile fiscale din România și cum să te asiguri că firma respectă legea (conformitatea).
Avocatnet.ro continuă seria de evenimente dedicate noutăților fiscale cu o sesiune focusată pe aspectele practice privind TVA, impozitarea nerezidenților, facilitățile fiscale rămase în vigoare și modificările privind impozitul pe profit în contextul noului cadru legislativ. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reglementări și condiții pentru obținerea finanțărilor, ca să se asigure că firma respectă toate normele legale și evită problemele.
Afacerile neagricole din spațiul rural vor fi finanțate în continuare prin intermediul fondurilor europene gestionate de către Agenția pentru Finanțare Investițiilor Rurale (AFIR) prin intermediul unei noi măsuri lansate în dezbatere publică recent. Sprijinul financiar va fi acordat pentru implementarea Strategiilor de Dezvoltate Locală (SDL) ale Grupurilor de Acțiune Locală (GAL), respectiv finanțarea unor proiecte de investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, dar și investiții în infrastructura la scară mică pentru locuitorii din zonele acoperite de GAL-uri. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă regulile și obligațiile legale legate de modul în care medicii și farmaciile trebuie să elibereze și să accepte rețete electronice, pentru a asigura că operațiunile companiei respectă legea.
Digitalizarea unora dintre procesele din domeniul sănătății permite simplificarea multor proceduri care presupuneau deplasări ale beneficiarilor acestora, cu tot bagajul aferent de inconveniente: timpi mari de deplasare, de așteptare, conformarea la programul medicilor, care nu corespunde întotdeauna cu cel al pacienților etc. Cu toate acestea, unele farmacii condiționează eliberarea medicamentelor de prezentarea unei copii a rețetei electronice. Larisa Mezinu-Bălan, vicepreședintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a declarat pentru avocatnet.ro că acest tip de prescripție este suficient în varianta sa digitală. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care diverse perioade de concediu, în special cele pentru creșterea copilului, sunt luate în considerare la calculul vechimii în muncă și al pensiei. Are nevoie să înțeleagă detaliile legislative și diferențele dintre perioadele contributive și cele asimilate, pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările și poate oferi informații corecte angajaților, bazate pe legea pensiilor.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a transmis un comunicat în care clarifică modul în care se valorifică perioadele în care o persoană a beneficiat de concediu pentru creșterea copilului. Concret, în funcție de perioada în care s-a aflat în concediu, aceste perioade pot fi sau nu luate în considerare la stabilirea stagiului de cotizare. În plus, femeile care au născut și crescut copii pot beneficia de reduceri ale vârstei de pensionare, care se pot cumula cu alte reduceri, dar nu pot depăși 11 ani. Citește articolul
Se asigură că regulamentul intern al companiei este corect din punct de vedere legal și respectă toate legile muncii, evitând astfel amenzi sau procese.
Codul muncii reglementează modul în care trebuie să fie comunicat regulamentul intern al angajatorului, stabilind opțiuni de informare atât pe suport hârtie, cât și în format electronic, cu obligația ca lucrătorii să aibă acces permanent la acesta. Deși angajatorul nu are obligația de a publica regulamentul în spațiul public, el trebuie să se asigure că toți angajații pot accesa și printa documentul, pentru a evita riscurile legate de neinformarea acestora sau de accesul neautorizat. Astfel, dacă angajatorul optează pentru varianta electronică, nu îi poate interzice lucrătorului să imprime regulamentul intern în afara unității. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind munca, inclusiv obligația de a negocia contracte colective și de a preveni riscurile profesionale, pentru a evita amenzi și probleme legale.
În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul
Aceste modificări legislative impun noi reguli clare despre ce înseamnă violența și hărțuirea la locul de muncă și ce obligații are angajatorul, iar echipa juridică trebuie să se asigure că firma respectă legea.
Codul muncii, Legea sănătății și securității în muncă (SSM), precum și Legea ce guvernează activitatea Inspecției Muncii vor fi completate cu prevederi în contextul ratificării unei convenții în materie de prevenire a violenței și hărțuirii în relațiile de muncă. Vorbim de impunerea unor noi obligații, dar și de drepturi pe care angajații - victime ale diferitelor forme de hărțuire sau violență la locul de muncă le vor avea în curând, precum dreptul la modificarea locului/felului muncii ori la oferirea unor libere plătite. Angajatorii vor trebui să respecte noile prevederi, riscând altfel amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Acest departament este interesat de decizii legale importante, cum ar fi hotărârile Curții Constituționale, care modifică legile fiscale și modul în care companiile trebuie să se conformeze acestor schimbări.
Modul de calcul al impozitului care se bazează pe partea contributivă și pe partea necontributivă a pensiilor, stabilit de Codul fiscal, încalcă anumite prevederi ale legii fundamentale, potrivit unei decizii a Curții Constituționale a României (CCR) ce a fost publicată vineri în Monitorul Oficial. Prevederile criticate își încetează efectele juridice din martie, dacă Guvernul sau Parlamentul nu intervine pentru a le pune în acord cu Constituția. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea noilor legi privind modul în care se înființează și funcționează cabinetele medicale, evitând astfel problemele legale și amenzile.
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o ordonanță, care aduce modificări regimului de înființare și funcționare a cabinetelor medicale. Actul normativ elimină posibilitatea obținerii de venituri din activități de consiliere medicală și introduce sancțiuni mai aspre pentru nerespectarea anumitor obligații. Citește articolul