Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile fiscale noi, pentru a evita amenzile sau problemele legale, mai ales în privința noilor fapte de evaziune sau a procedurilor de conformare.
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile în ultimii ani, domeniul TVA-ului a fost în „topul” noutăților fiscale și în cursul lui 2024. De la modificări privind cotele de TVA la apariția sistemului e-TVA sau de la modificări legate de obligațiile declarative la noi fapte penale, contribuabilii au trecut în noul an cu un „bagaj” consistent de schimbări. Pe deasupra, inclusiv jurisprudența în domeniul TVA-ului s-a îmbogățit semnificativ. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul
Pentru a înțelege cadrul legal și regulile stabilite de autorități privind accesul la dispozitive medicale, important pentru conformitatea internă sau pentru a cunoaște drepturile și obligațiile angajaților.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat recent o nouă ediție a unui ghid ce conține o serie de informații utile asiguraților și nu numai. Potrivit documentului, persoanele asigurate au dreptul la mai multe dispozitive medicale, ele acordându-se în baza unei prescripții medicale eliberate de un medic. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor muncii și a obligațiilor legale de consultare a angajaților pentru a evita riscurile juridice și amenzile.
Despre reprezentanții salariaților vorbim nu doar în contextul unor negocieri colective și, deși e opțiunea angajaților dacă își aleg sau nu una sau câteva voci să-i reprezinte, este de fapt și în interesul angajatorului ca reprezentanții să existe, mai ales pentru că nivelul de sindicalizare la noi în țară este unul foarte scăzut. În situații care necesită consultare, precum restructurările sau transferurile de întreprindere, reprezentanții pot asigura o comunicare eficientă și conformă cu cerințele legale, evitându-se astfel dificultățile logistice și costurile asociate comunicării individuale cu un număr mare de angajați. Există însă și alte beneficii pentru angajator, precum îmbunătățirea brandului sau încurajarea inovației. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare atunci când primește și procesează cereri de poprire pe salariile angajaților.
În cazul în care au o poprire pe salariu, datornicilor li se poate reține până la o treime din salariul net, iar în cazul în care li s-au aplicat mai multe popriri, până la jumătate din salariu, potrivit legislației în vigoare. Așadar, indiferent de numărul popririlor, suma ce i se poate reține lunar unui salariat nu poate să fie mai mare de jumătate din salariul lunar net. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind protecția consumatorilor, a termenilor de garanție și a cerințelor legale specifice achizițiilor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat un ghid care oferă o serie de sfaturi adresate cumpărătorilor de vehicule second-hand, scopul instituției fiind acela de a informa potențialii cumpărători de autovehicule second-hand despre pașii de urmat pentru o achiziție sigură și informată. Documentul conține o serie de sfaturi ce se adresează celor care intenționează să achiziționeze un astfel de vehicul de la un dealer autorizat, achizițiile de la persoanele fizice rămânând sub imperiul îndoielnic al norocului și bunei-credințe. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică obligațiile legale legate de facturarea electronică (e-Factura) și amenzile care pot apărea dacă aceste reguli nu sunt respectate, atât pentru furnizor, cât și pentru cel care primește factura.
O tranzacție trebuie înregistrată în contabilitate chiar dacă lipsește factura electronică aferentă din Spațiul Privat Virtual (SPV), atrage atenția fiscalistul Cristian Rapcencu. Astfel, acesta a explicat cum ar putea să procedeze contribuabilii care n-au primit factura originală prin sistemul e-Factura. Citește articolul
Articolul abordează aspecte precum analiza legală (due diligence), contractele de vânzare, conformitatea cu legile și obținerea autorizațiilor necesare în procesul de vânzare a unei companii, toate fiind de interes major pentru departamentul juridic.
Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul
Departamentul juridic se asigură că firma respectă toate legile. Articolul detaliază obligațiile legale, modificările legislației muncii și sancțiunile aplicabile în relația cu reprezentanții angajaților, ajutându-i să evite amenzi și probleme legale.
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a introdus modificări semnificative în ceea ce privește procesul de alegere și funcționare a reprezentanților angajaților, companiile având acum reguli clare în ceea ce privește modul cum trebuie să se poziționeze în raport cu aceștia. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor și regulamentelor, iar articolul discută despre interpretarea corectă a legii fiscale privind impozitul pe dividende și riscurile de neconformitate.
Companiile care au distribuit dividende în baza situațiilor financiare interimare la 31 decembrie 2024 trebuie să știe că impozitul datorat pentru ele este în cotă de 10%, atrag atenția fiscaliștii. Cei care au riscat și au dat hotărâri de distribuire fix pe 31 decembrie, pentru a aplica impozitul de 8%, riscă să aibă probleme la controalele fiscale. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor muncii și de asigurarea că procesele de angajare și de verificare a candidaților se desfășoară conform reglementărilor legale, pentru a evita problemele juridice.
Ideea de transparență în cadrul relației de muncă nu este nici pe departe inovatoare și nu a apărut abia acum, în 2025. Vestea că angajații vor dobândi curând accesul la anumite informații, în noul Revisal, care nu sunt și nici n-ar trebui să fie unele secrete, din moment ce sunt fix acelea din contractele lor de muncă, a deschis însă discuția și în ceea ce privește necesitățile unora dintre angajatori: transparența unor informații pe care lucrătorii le prezintă ca veridice în discuțiile preliminare angajării. Angajatorii trebuie să știe însă că dreptul de a cere informații despre trecutul profesional al candidaților „direct de la sursă” este prevăzut de lege de multă vreme. Citește articolul