avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 881 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul 2024

Pentru că acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul explică exact ce obligații legale are compania în privința rapoartelor financiare, ajutând la evitarea amenzilor sau a altor probleme legale.

Nowium - Finance, Tax & Legal în Contabil și fiscal
6 Februarie 2025 | 9739 | Timp de citire: 10 min.

Recent, Ministerul Finanțelor (MF) a publicat Ordinul 107/2025, cel care conține principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest context, iată ce trebuie să știe companiile despre subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Ce reprezintă, de fapt, bonusul din vânzări? Un adaos ce trebuie obligatoriu înscris în contracte

Acest departament are nevoie să știe exact cum trebuie scrise contractele de muncă și actele adiționale pentru a include corect salariile și bonusurile, astfel încât firma să respecte legile și să evite amenzi sau procese.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Februarie 2025 | 1957 | Timp de citire: 4 min.

Transparența  și corectitudinea în relațiile de muncă sunt esențiale pentru asigurarea unui mediu de lucru sănătos și echitabil, iar un aspect important în acest sens este includerea adaosurilor la salariu în contractul de muncă.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative: Ce obligații suplimentare au angajatorii

Acest departament este direct interesat de noile legi privind hărțuirea la locul de muncă, deoarece trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile și își adaptează politicile interne conform cerințelor legale.

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Februarie 2025 | 2267 | Timp de citire: 3 min.

Cadrul legislativ privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă este complex și stufos, cu nu mai puțin de cinci acte normative care se suprapun parțial.  Dincolo de dificultatea inerentă gestionării unor astfel de evenimente, angajatorii sunt obligați să navigheze într-un context legislativ incoerent, actele normative aplicabile nereușind nici măcar să ofere definiții unitare ale conceptelor de hărțuire și discriminare. Ca urmare conformarea cu legea s-a transformat într-un deziderat greu de atins, dar nu imposibil, câtă vreme sunt urmărite și implementate, eficient și la timp, toate modificările legislative relevante. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Partaj judiciar în 2025: Cum se pot împărți în fața instanței bunurile deținute în comun

Acest articol explică procedura legală detaliată pentru împărțirea bunurilor deținute în comun, un aspect esențial pentru departamentul juridic în gestionarea drepturilor de proprietate ale companiei, înțelegerea proceselor judiciare și a modului de soluționare a disputelor legate de active.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Februarie 2025 | 3424 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce dețin bunuri în coproprietate, adică împreună cu alte persoane, pot deveni unic proprietar al acestora sau pot primi contravaloarea cotei deținute, în cazul în care vor să iasă din starea de coproprietate prin partaj. Partajul se poate face prin acord sau în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

IMM-urile din România vor putea înregistra drepturi de proprietate intelectuală cu sprijin financiar european. Înscrierile au început deja

Acest departament este interesat să se asigure că numele de brand, produsele și invențiile companiei sunt protejate legal și înregistrate corect, pentru ca nimeni altcineva să nu le poată folosi fără permisiune. De asemenea, este important să înțeleagă condițiile legale pentru a accesa această finanțare.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
6 Februarie 2025 | 897 | Timp de citire: 3 min.

Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) din România, alături de cele din restul Uniunii Europene, pot solicita, în această perioadă, sprijin financiar în vederea înregistrării drepturilor de proprietate industrială (brevete de invenție, mărci, desene și modele industriale). Ajutorul nerambursabil este acordat prin intermediul Fondului pentru IMM-uri conform principiului primul venit, primul servit. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Propunerea UNBR privind introducerea asistenței juridice obligatorii pentru persoanele care doresc să își cumpere o locuință a fost depusă la Senat

Departamentul Juridic este direct interesat de propunerile legislative care modifică modul în care se fac tranzacțiile imobiliare, de contracte, de conformitatea cu legea și de registrele juridice.

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 7 | 13840 | Timp de citire: 4 min.

La sfârșitul anului trecut, Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a propus Guvernului și celor două Camere ale Parlamentului demararea unei inițiative legislative care să oblige persoanele fizice să fie asistate juridic de către un avocat în faza precontractuală a tranzacțiilor imobiliare. Scopul invocat de Uniune era acela de a proteja consumatorii de clauze neechilibrate și de a asigura înțelegerea deplină a contractului înainte de semnarea acestuia. Memoriul inițial al UNBR a prins contur, iar propunerea legislativă care conține aceste reglementări a fost depusă zilele trecute la Senat, urmând să își înceapă parcursul legislativ. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghidul asiguratului: De ce servicii medicale beneficiază persoanele asigurate în 2025

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările privind asigurările de sănătate și drepturile angajaților, iar informațiile din articol clarifică aceste aspecte importante.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 2983 | Timp de citire: 2 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat recent o nouă ediție a Ghidului asiguratului, un instrument util care explică, printre altele, de ce servicii medicale pot beneficia persoanele asigurate. Acestea pot accesa o gamă variată de servicii, de la consultații la medicul de familie și specialiști, tratamente în ambulatoriu sau spital până la medicamente compensate și dispozitive medicale. Ghidul oferă și informații importante despre prevenție, îngrijiri paliative și drepturile și obligațiile asiguraților, astfel încât toți cei care sunt asigurați să știe exact ce beneficii au și cum pot accesa îngrijirea de care au nevoie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv Din primăvara aceasta, angajații vor putea avea acces la datele propriilor contracte, în contextul punerii în funcțiune a noului REGES

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative legate de drepturile angajaților și obligațiile companiei privind gestionarea și accesul la datele din contractele de muncă. Astfel, se asigură că firma respectă noile norme și evită probleme legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 16032 | Timp de citire: 2 min.

Promis în teorie de ceva vreme, dar imposibil de pus în practică până acum, accesul angajaților la datele din Revisal va fi posibil începând din primăvara aceasta, potrivit unor informații venite din partea ITM București. Vorbim de accesul la propriile contracte, ceea ce va permite angajaților să afle mult mai repede și fără formalități suplimentare dacă angajatorul a declarat în registru aceleași lucruri cu cele prevăzute la nivel contractual. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Există și riscul fiscal prin „contagiune”, atunci când o firmă intră în vizorul ANAF din cauza partenerilor comerciali cu risc mai mare

Oferă informații despre cum să se asigure că firma respectă toate legile fiscale și cum să se protejeze de problemele legale care pot apărea din relațiile cu partenerii.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 914 | Timp de citire: 2 min.

Unul dintre indicatorii de risc pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl folosesc la analiza activității contribuabililor are legătură cu relațiile comerciale. Mai precis, spun avocații, o firmă poate să intre în vizorul ANAF din cauza partenerilor săi comerciali cu „reputație” fiscală mai proastă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Factura B2C: Comercianții online NU pot evita emiterea facturilor către clienții persoane fizice

Acest departament trebuie să știe ce legi noi se aplică, cum ar fi obligația de a trimite facturile electronic (e-Factura) și pentru persoanele fizice, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 4750 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care facturile emise către persoanele fizice (adică în relația B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura de la 1 ianaurie 2025, există comercianți online care și-au pus întrebarea dacă pot evita, totuși, acest lucru? Răspunsul este, în mod clar, nu, potrivit specialiștilor - emiterea facturilor, către clienții persoane fizice, este obligatorie în cazul comerțului online. Citește articolul