Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări, cum ar fi legea pensiilor, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale. Ei ar vrea să știe ce obligații legale implică recalcularea pensiilor și cum afectează documentele eliberate de firmă.
Noua lege a pensiilor, în vigoare de la 1 septembrie, a stabilit în premieră că, în sistemul public de pensii din România, pensionarii au oportunitatea de a-și recalcula pensiile prin valorificarea veniturilor și sporurilor nepermanente. Această măsură se aplică veniturilor pentru care s-a plătit contribuția de asigurări sociale (CAS), dar care nu au fost luate în calcul la stabilirea pensiei inițiale. Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) oferă azi lămuriri pe acest subiect, atrăgând atenția că cereri pentru recalculare se pot depune chiar și după ce s-a finalizat recalcularea făcută din oficiu de casele de pensii: Citește articolul
Articolul explică cum să te asiguri că firma respectă legile și regulile atunci când numește persoane în posturi importante care se ocupă de conformitate, etică și investigații interne.
Legislația în vigoare stabilește obligația existenței în firme, în funcție de profilul acestora, a unor responsabili. Astfel, e vorba despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, cel care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare și de expertul în egalitate de șanse și tratament ori de ofițerul de securitate a datelor, în funcție de caracteristicile firmei. În multe situații, acești responsabili pot fi aleși dintre angajații deja existenți în firmă, dar sunt și persoane care nu prea pot să îndeplinească acele roluri din cauza riscului de conflict de interese. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noua legislație europeană și să se asigure că firma respectă toate regulile privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor chimice.
Consiliul Uniunii Europene a adoptat o nouă regulă privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor chimice (CLP), actualizând legislația UE în această materie, care data încă din anul 2008. Noua reglementare clarifică regulile privind etichetarea substanțelor chimice și le adaptează la diferite forme de comerț, cum ar fi comerțul online sau vânzările vrac. De asemenea, documentul promovează circularitatea produselor chimice, face etichetarea (inclusiv cea digitală) mai clară și mai ușor de citit, în încercarea de a asigura un nivel mai ridicat de protecție al consumatorilor împotriva pericolelor reprezentate de astfel de substanțe. Citește articolul
Articolul detaliază obligațiile legale ale angajatorilor de a elibera adeverințe de vechime, sancțiunile pentru nerespectare și face referire la Codul Muncii. Acest lucru este esențial pentru a asigura că firma respectă legile în vigoare și evită problemele legale.
Inspecția Muncii a demarat o campanie națională de informare pentru angajatori și salariați, având ca scop conștientizarea obligației legale de eliberare a adeverințelor de vechime, în contextul creșterii numărului de petiții referitoare la dificultățile întâmpinate de foști salariați în obținerea acestor documente. Campania, care se va desfășura între 11 octombrie și 31 decembrie 2024, vizează informarea salariaților despre dreptul lor de a solicita adeverințele și obligativitatea angajatorilor de a le emite la încetarea contractului de muncă. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințele la terminarea contractelor de muncă, precum și în alte contexte, actualilor și foștilor salariați. De multe ori, foștii lucrători sunt puși însă în dificultate în privința obținerii unor adeverințe în contextul în care angajatorii lor nu mai există. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice schimbare în legile care reglementează modul în care companiile pot recupera bani de la datornici sau cum pot fi ele însele obligate să plătească prin executare silită. Noile reguli pot afecta strategia lor legală și modul de gestionare a litigiilor.
O propunere legislativă înregistrată la final de august la Parlament prevede modificarea regimului încuviințării executării silite, în scopul degrevării instanțelor de un număr semnificativ de cereri. Mai exact, pentru hotărârile judecătorești care sunt executorii conform legii, cererea de încuviințare a executării va fi adresată executorilor judecătorești, la instanțe rămânând competența doar pentru restul titlurilor executorii. Luni, Senatul a dat primul vot pe textul propunerii, care ar trebui să treacă destul de repede și de deputați. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile legi și reguli referitoare la sistemul de garanție-returnare și la taxele de mediu, pentru a asigura că firma respectă toate obligațiile legale.
Printr-un ordin publicat luni au fost aprobate cele două metodologii de calcul al tarifelor de administrare și gestionare în cadrul sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile. Noile tarife se vor aplica începând de la 1 ianuarie. Citește articolul
Pentru departamentul Juridic și Conformitate, articolul este relevant pentru că detaliază reglementările legale legate de stimulentul de inserție și, mai ales, subliniază obligațiile pe care le au angajatorii față de angajații care beneficiază de acest stimulent, cum ar fi interdicția de a-i concedia. Este esențial pentru a asigura respectarea legii și a evita eventuale probleme juridice.
Stimulentul de inserție este o sumă de bani acordată de stat celor care se întorc la muncă din concediul de creștere (CCC) înainte ca cel mic să împlinească doi/trei ani sau după ce acesta a împlinit doi/trei ani până la vârsta de trei/patru ani. Valoarea stimulentului poate fi de 1.500 lei sau 650 lei, în funcție de momentul întoarcerii la muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi care obligă companiile să acorde zile libere angajaților pentru controale medicale, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi.
Pentru ca bolile salariaților să fie depistate în faze incipiente, iar astfel tratamentul să dea rezultate mai bune, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ ce a primit luni aprobarea Senatului, ca angajații să poată beneficia de două libere plătite pe an, zile în care să meargă la medic pentru a fi examinați de acesta. De învoire pentru a merge la medic ar putea beneficia și elevii sau studenții. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele fiscale legate de TVA și facturi. Informațiile despre cum să rezolvi facturile dublate și cum să eviți deducerile greșite de TVA sunt esențiale pentru a nu încălca legea.
Emiterea multiplă a facturilor pentru aceeași tranzacție nu generează obligații de plată pentru cumpărător, dar acesta ar trebui să comunice emitentului despre dublurile constatate. Deși cumpărătorul ar putea fi tentat să deducă TVA de mai multe ori, acest lucru nu este permis legal, deducerea fiind posibilă doar pentru o singură factură validă, conform prevederilor Codului fiscal. Citește articolul
Acest departament este interesat de articol pentru că se ocupă cu respectarea legilor și a regulilor în companie. Articolul arată ce obligații legale are angajatorul privind sănătatea angajaților și ce se întâmplă dacă nu le respectă, ajutând la evitarea problemelor legale.
Chestiunile ce țin de medicina muncii nu pot niciodată să implice cheltuieli acoperite de angajați. Când în discuție este o angajată gravidă, importanța unei relații cu medicul de medicina muncii este cu atât mai evidentă. Citește articolul