Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de legile și deciziile noi care afectează modul în care companiile trebuie să respecte regulile, mai ales cele legate de fisc și controalele statului.
1 aprilie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la comercianți și prestatori, prin sistemul e-Case de marcat, la ANAF. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare legate de beneficiile angajaților, cum ar fi tichetele de creșă, și că noile reguli sunt aplicate corect.
Din aprilie va opera majorarea valorii tichetului de creșă cu 20 de lei, tichetul ajungând la 640 lei lunar, potrivit ordin publicat joi în Monitorul Oficial Citește articolul
Departamentul trebuie să știe exact ce noi legi și reguli trebuie respectate de companie, mai ales în legătură cu vânzarea și promovarea produselor cu tutun sau nicotină.
Pentru a reduce expunerea copiilor și tinerilor la produsele de tutun, Parlamentul a stabilit recent interzicerea vânzării prin automate și către cei ce nu au încă 18 ani a țigaretelor electronice (care pot avea sau nu nicotină), flacoanelor de reumplere pentru țigarete ori dispozitivelor electronice pentru încălzirea tutunului. Legea ce conține aceste măsuri a fost publicată joi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legilor și de noile reglementări, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Copiii capabili de performanță școlară înaltă, ce au cerințe educaționale speciale (CES), vor putea învăța în grupe speciale, în baza unei programe care să răspundă nevoilor acestora, potrivit unui proiect legislativ aflat, de puțină vreme, în dezbaterea deputaților. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile muncii, că redactează corect contractele de muncă și că evită amenzi sau procese legale legate de angajați și de plata salariilor.
Despre scurte perioade de probă în care lucrătorii nu sunt plătiți, nu li se încheie nici măcar contracte („cum să mă complic cu birocrația dacă nu știu ce poate/ce știe omul înainte?”) auzim destul de des și sunt o practică răspândită în multe domenii de activitate: cei recrutați sunt chemați câteva zile la muncă, prestează servicii pentru clienții companiei sau au activități creative ce demonstrează, în opinia angajatorului, dacă lucrătorul merită sau nu un contract de muncă. Așa cum s-a punctat cu numeroase ocazii la avocatnet.ro, perioada de probă este o perioadă de muncă în care lucrătorul are toate drepturile unui salariat obișnuit, trecut de perioada aceasta, putând doar să pună capăt relației de muncă printr-o simplă notificare de încetare, fără preaviz. Asta înseamnă, desigur, plata angajatului în perioadă de probă. Situația prezentată mai jos este însă mult mai gravă decât neplata unor zile de probă: Citește articolul
Articolul clarifică regulile și legile legate de biciclete și trotinete în trafic, inclusiv despre cine este responsabil în cazul unui accident. Este esențial pentru a asigura că respectăm toate normele legale.
Traficul intens din marile aglomerări urbane a făcut ca popularitatea vehiculelor ușoare, alternative ale autoturismului ori ale mijloacelor de transport în comun (și ele confruntate cu blocajele rutiere), să crească. Consecința este evidentă, numărul motocicletelor, bicicletelor ori trotinetelor prezente în trafic crescând de la an la an, dar și cel al evenimentelor rutiere în care acestea sunt implicate. Citește articolul
Acest departament este interesat de proiectele de lege și de modificările legislative, deoarece trebuie să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare și să anticipeze noile reglementări.
Senatul va dezbate propunerea de modificare a Legii 226/2021, care stabilește măsurile de protecție socială destinate consumatorilor vulnerabili. Schimbarea va consta în aceea că, în loc să primească lunar aceste ajutoare, pe tot parcursul anului, beneficiarii acestui ajutor vor primi întreaga sumă, cumulat, la începutul iernii. Citește articolul
Departamentul este interesat pentru a se asigura că toate politicile interne legate de călătorii, în special cele ale angajaților, sunt conforme cu noile reguli de trecere a frontierei și cu modificările legislative privind călătoriile minorilor.
În 31 martie, România intră în spațiul Schengen, respectiv în zona ce permite circulația cetățenilor fără controale la frontiere, dar doar cu granițele aeriene și maritime. Astfel, în cazul călătoriilor cu avionul, mijloc de transport utilizat de foarte mulți dintre români, către țări din spațiul Schengen, de principiu, polițiștii de frontieră nu vor mai verifica documentele de călătorie. Noile reguli sunt valabile și pentru călătoriile cu vaporul. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile noi despre cum trebuie emise și primite facturile de energie și gaze.
Noi reguli pentru întocmirea și transmiterea facturilor de energie electrică și gaze naturale se aplică, din aprilie 2024, în relația furnizorilor cu companiile și PFA-urile, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Acestea sunt necesare pentru ca furnizorii să respecte obligația transmiterii facturilor electronice, în relația B2B, prin sistemul e-Factura. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care respectarea regulilor și a legilor ajută la prevenirea fraudelor și protejarea companiei de probleme legale și de imagine.
Prevenirea fraudei în mediul corporativ nu este neapărat o chestiune de politici și proceduri, ci ține de crearea unei culturi a integrității și vigilenței în rândul angajaților. Conform unui sondaj realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), 42% din cazurile dovedite de fraudă au fost descoperite cu ajutorul sistemelor interne de raportare din cadrul organizațiilor, ceea ce evidențiază rolul-cheie pe care îl au angajații în detectarea fraudelor, precum și importanța oferirii unei pregătiri adecvate a acestora prin intermediul programelor de formare și awareness. Citește articolul