Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament este interesat de modul în care poate stabili reguli clare și legale pentru utilizarea inteligenței artificiale în companie și cum să se asigure că se respectă legislația privind protecția datelor și responsabilitățile ce decurg din folosirea acestei tehnologii.
Utilizarea inteligenței artificiale (I.A.) în activitatea profesională implică și riscuri, iar provocările sunt pe măsura beneficiilor, răspunderea fiind împărțită, chiar dacă nu în mod egal, între lucrătorii care o utilizează și angajatorii lor. Dacă poate fi unanim admis că e utilizarea I.A. la locul de muncă, cu intenție și sub supravegherea managementului, are nevoie de o politică internă în acest sens, atunci cu atât mai mult trebuie să admitem și că utilizarea fără cunoștința angajatorului trebuie, de asemenea, abordată în regulile interne. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și reguli privind facturarea electronică și achizițiile publice, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și evită amenzile sau problemele juridice.
Autoritățile au stabilit recent, prin lege, noi prevederi ce vizează companiile care emit facturi în relația cu entitățile statului. Pe de o parte, se introduce o interdicție de a plăti facturile pentru achiziții publice, în lipsa transmiterii facturilor prin e-Factura, și, pe de altă parte, se extinde indirect sfera facturilor ce trebuie transmise prin e-Factura în relația B2G. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea legilor și reglementărilor fiscale și de muncă legate de salariul minim, pentru a asigura că firma acționează corect și legal.
De la 1 octombrie la 1 noiembrie am avut în România un salariu minim brut garantat în plată de 3.300 de lei și un salariu minim în industria agro-alimentară ce s-a situat, în mod absurd, sub acest minim, din cauza unor circumstanțe pe care guvernanții nu le-au gestionat cum trebuie. Legat de salariul minim operează mai multe facilități fiscale ș.a.m.d., iar existența unui salariu minim pe industrie care e sub „minimul pe economie” ridică probleme de interpretare unitară a legii, așa că i s-a cerut Ministerului de Finanțe (MF) să vină cu răspunsuri pentru fiscaliști, iar răspunsul celor de la Finanțe a fost trimis celor de la CCF recent. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și sancțiuni pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
Sancțiunile aplicabile în situațiile în care, la controalele autorităților, sunt identificate sume nejustificate la utilizatorii de case de marcat urmează să fie înăsprite din 11 noiembrie 2023, conform unei legi recent oficializate. În esență, sunt vizați comercianții și prestatorii care nu emit bonuri fiscale sau care le emit cu valori inferioare prețurilor de vânzare, precum și cei care introduc în sau scot din unități sume de bani fără documente justificative. Pe deasupra, amenzile nu vor mai putea fi plătite la jumătate din cuantumul minim în termen de 15 zile. Citește articolul
Această lege introduce noi reguli și termene despre cum schimbă autoritățile informații despre proprietăți și mașini. Echipa juridică trebuie să știe aceste lucruri ca să se asigure că firma respectă toate cerințele legale și să înțeleagă riscurile dacă informațiile despre bunurile firmei nu sunt corecte.
Autoritățile locale sunt obligate să facă un schimb periodic de date, referitor la bunurile deținute de contribuabili, cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că până acum nu existau termene concrete pentru această activitate, chestiunea fiind rezolvată printr-o lege recent oficializată. Totodată, sunt introduse și amenzi pentru autoritățile locale necooperante. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să fie informat despre toate modificările propuse sau adoptate ale legilor fiscale, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită eventualele probleme legale legate de taxe.
Intenția Executivului de modificare masivă a Codului Fiscal a apărut pentru prima dată în luna august, când un draft neasumat al unei ordonanțe a ”scăpat” în presă. La jumătatea lunii septembrie, scenariul s-a repetat, un alt draft de modificare a codului amintit ajungând de asemenea în presă, tot fără să aibă un caracter oficial. Ambele documente aveau în comun, printre altele, scoaterea din norma fiscală a anumitor reduceri de taxe și impozite pentru clădiri și autovehicule. Cu toate acestea, în legea cu reforma fiscală asumată de Guvern în Parlament, oficializată recent, nu se mai face referire la eliminarea scutirilor menționate.
Se discută despre procedurile și termenele legale pentru obținerea permiselor de muncă pentru străini, aspecte esențiale pentru conformitatea legală a companiei.
Numărul lucrătorilor din state terțe ajunși în România s-a apropiat anul trecut de numărul românilor care au emigrat temporar în aceași perioadă. Procedurile de aducere a lucrătorilor din afara UE sunt însă foarte greoaie și se întind pe parcursul a șapte – opt luni, în timp ce mediul de afaceri are nevoie urgentă de această forță de muncă ce ar putea acoperi parte din deficitul în creștere pe piața muncii autohtone. Citește articolul
Este important pentru ei să știe exact ce legi noi au apărut despre salarii și să se asigure că firma respectă toate regulile.
Noile salarii minime în sectoarele speciale au fost adoptate ieri de Guvern, dar ordonanța care le conține abia a apărut azi după-amiază în Monitorul Oficial. De majorarea salariului minim brut în domeniul construcțiilor vor beneficia 423.110 salariați, iar în sectorul agricol și industria alimentară 168.000 de salariați, potrivit estimărilor menționate în comunicatul publicat marți de Guvern. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe despre modificările legislative referitoare la denumirile și clasificările oficiale ale meseriilor, pentru a se asigura că firma respectă legea în privința contractelor de muncă și a descrierilor de posturi.
Trei noi ocupații sunt introduse pe lista activităților existente în Clasificarea ocupațiilor din România (COR) printr-un ordin inițiat de Ministerul Muncii și publicat azi în Monitor. Noul act normativ conține și o serie de modificări de ordin tehnic referitoare la alte ocupații. Citește articolul
Articolul discută despre interpretarea dreptului fundamental la muncă, obligațiile legale ale angajatorilor în contextul noilor facilități fiscale și limitele în solicitarea de informații de la angajați. Acest departament se asigură că firma respectă legislația și evită riscurile legale, inclusiv potențialele conflicte de muncă.
Vestea că angajații din IT nu mai pot beneficia pe toate contractele de facilități fiscale - cel mai important, beneficiul scutirii de impozit - îi va împinge pe angajatori, în următoarea perioadă, să-i mai întrebe o dată pe angajați dacă își declară funcția de bază în acea unitate. De aici și până la a cere informații despre alți angajatori sau alte contracte e o cale nu foarte lungă. Angajatorul nu are o bază legală pentru a cere astfel de informații, iar dacă nu primește un răspuns înapoi de la angajat, poate să considere că nu mai poate aplica facilitățile fiscale acelui angajat pentru că, cel mai probabil, el/ea și-a declarat funcția de bază în altă parte. Citește articolul