Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul explică drepturile companiei în fața autorităților fiscale și cum să conteste deciziile incorecte, fiind esențial pentru conformitatea legală.
Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolulAcest departament este interesat deoarece articolul prezintă un nou cadru legal (contract-cadru) care reglementează drepturile și obligațiile privind serviciile medicale, inclusiv extinderea pachetului de bază de servicii de care beneficiază asigurații. Orice modificare legislativă care afectează sănătatea angajaților sau obligațiile companiei este de interes pentru conformitate.
Începând cu data de 1 iulie 2023, pachetul de bază de servicii medicale la care au dreptul pacienții asigurați la stat include și un număr de 12 consultații psihologice anuale gratuite. În premieră, începând cu acest an, acest gen de servicii medicale poate fi acordat și la solicitarea pacienților care se confruntă cu situații stesante sau traumatizante. Mai mult chiar, asigurații pot primi ajutor de specialitate inclusiv la domiciliu. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care angajatorul trebuie să respecte legile referitoare la salarii și deduceri, pentru a evita problemele legale și a asigura că toate acțiunile sunt conforme cu legislația muncii.
Salariatul care a încasat de la angajator o sumă nedatorată este obligat să o restituie, stabilește Codul muncii. O astfel de sumă nedatorată poate să apară atunci când angajatul și-a luat, înainte să plece din firmă, prea multe zile de concediu. Angajatorul care dorește să-și recupereze paguba nu poate face o reținere salarială însă pentru că ar încălca regulile stabilite în Codul muncii privind operarea acestor rețineri. Dacă angajatul nu e de acord să restituie această sumă de bani, angajatorul mai are o singură pârghie la dispoziție. Citește articolul
Această propunere legislativă stabilește noi reguli și responsabilități în legătură cu impozitul pe dividende și dobânzi, precum și cu verificarea clienților (reguli de conformitate), lucruri pe care departamentul juridic și de conformitate trebuie să le cunoască și să le aplice.
Comisia Europeană a constatat, în timp, faptul că modul în care se aplică impozitarea dividendelor și a dobânzilor la obligațiuni în statele membre ale Uniunii Europene (UE) reprezintă o deficiență majoră a pieței de capital la nivel comunitar. Din acest considerent, instituția a lansat inițiativa FASTER (reducerea mai rapidă și mai sigură a excesului în impozitarea cu reținere la sursă), sub forma unui proiect de directivă, care își propune să simplifice mecanismul, astfel încât investitorii să beneficieze de condiții mai favorabile când obțin venituri din dividende sau dobânzi din astfel de instrumente. Citește articolul
Trebuie să știe noile reguli și legi legate de taxele salariale reduse pentru a se asigura că firma le aplică corect și respectă cerințele statului.
Anumite clarificări utile companiilor pentru aplicarea facilităților fiscale din domeniul construcțiilor au fost oficializate recent de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative propuse și respinse, de conformitatea cu normele privind concediile medicale și bolile profesionale, precum și de obligațiile legale ale companiei legate de sănătatea angajaților.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat de curând raportul de activitate pe 2022; în cuprinsul raportului, printre altele, este prezentată și situația concediilor medicale decontate, ocazie cu care CNAS a menționat și care ar fi valoarea totală a indemnizațiilor de concediu medical decontabile de CNAS pentru primele luni din acest an. În același comunicat, președintele CNAS indica faptul că trebuie găsiți bolnavii închipuiți care fac vacanțe pe banii statului, doar că inițiativa privind „poliția concediilor medicale” a fost respinsă în Parlament. Dar datele publicate de CNAS sunt prilejul să ne uităm mai amplu asupra problemei concediilor medicale. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă noile legi și reglementări care pot influența modul în care compania interacționează sau sprijină angajații cu dizabilități, asigurând că toate acțiunile sunt conform legii.
Din acest an, așa cum s-a stabilit în iarnă, persoanele cu dizabilități vor beneficia de mai multe tipuri de ajutoare financiare. Unul dintre ele este beneficiul pentru tranziție, care, potrivit metodologiei de acordare și de plată a acestor ajutoare, aflată în dezbatere publică, va avea valoarea de 10.000 de lei. Banii vor putea fi folosiți de persoanele cu dizabilităţi pentru a se muta din serviciile sociale rezidenţiale publice în comunitate, respectiv vor putea acoperi cu banii de la stat costurile legate de mutare, transport al bunurilor personale, dar și cele legate de amenajarea locuinței, inclusiv reparații și igienizare, precum și achiziția de obiecte necesare preparării hranei. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să înțeleagă drepturile și obligațiile legale legate de accesul la servicii medicale, mai ales în contextul noului contract-cadru și al diferențelor dintre persoanele asigurate și cele neasigurate.
Persoanele fără asigurare de sănătate în sistemul de stat beneficiază de un pachet minimal de servicii medicale care include consultații, investigații, vaccinări, monitorizare a sarcinii, servicii stomatologice, internare și transport sanitar neasistat. În caz de urgență, spitalul acordă servicii medicale gratuite, dar pacientul suportă cheltuielile dacă spitalizarea continuă după ce starea sa nu mai reprezintă o urgență. Costurile costurile investigațiilor suplimentare și tratamentelor care nu sunt considerate urgențe sunt suportate de pacienți. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul explică exact cum se aplică prevederile legale și procedurile pentru compensarea datoriilor și creanțelor fiscale, inclusiv ce drepturi are firma și cum poate contesta deciziile autorităților, elemente esențiale pentru conformitate.
În contextul în care mecanismul compensării a fost modificat recent, explicăm astăzi cum se accesează, concret, procedura de compensare a datoriilor fiscale pe care le au firmele la bugetul de stat. Citește articolul
Se ocupă de înțelegerea și respectarea legilor și acordurilor internaționale legate de angajații care lucrează din străinătate, pentru a asigura că firma respectă regulile și evită probleme legale.
Începând de la 1 iulie, în cazul statelor semnatare, un acord european oferă angajatorilor și angajaților posibilitatea de a opta pentru menținerea în sistemul de securitate socială din țara în care angajatorul este înregistrat atunci când angajații lucrează în regim de telemuncă din țara de reședință, pentru o perioadă de timp mai mică de 50% din totalul activității. Noul acord dublează, practic, limita de referință aplicabilă la acest moment pentru a stabili unde se datorează contribuțiile, dar aplicarea noului acord e limitată la cazul telesalariaților. Citește articolul