Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul prezintă informații despre legi noi care ar putea fi adoptate, termene legate de amnistia fiscală sau prescripția datoriilor către stat, obligații de raportare în sisteme noi (e-Factura, e-Transport), condiții pentru ajutoare de stat și obligații de notificare a Oficiului contra Spălării Banilor. Este important pentru a ști ce reguli noi trebuie respectate și cum să evite problemele legale.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Articolul detaliază mai multe modificări legislative care impun companiilor să își adapteze procedurile interne pentru a respecta noile reguli. De exemplu, modificările la valoarea tichetelor de masă, regulile privind granturile, mecanismul Kurzarbeit, legea cecului, deciziile Consiliului Concurenței și comunicarea cu ANAF prin SPV necesită o analiză juridică atentă pentru a asigura conformitatea.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 20 - 26 iunie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Menționează noi standarde și cerințe de certificare pentru aviația verde, ceea ce poate duce la noi cerințe legale și de conformitate pentru companiile din domeniu sau cele conexe.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile și etapele necesare pentru a deveni avocat, deoarece se referă la procesul de intrare într-o profesie juridică. Informațiile sunt utile pentru persoanele care aspiră la o carieră juridică sau pentru departamentele care interacționează cu profesioniști din acest domeniu.
Examenul de primire în profesia de avocat şi admitere în cadrul Institutului Naţional pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Avocaţilor (INPPA), pentru a deveni avocat stagiar, precum și cel de primire în profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat în alte profesii juridice se va ţine pe 18 septembrie 2022, iar înscrierile vor avea loc în intervalul 1 - 26 august, a anunțat miercuri Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR). Citește articolul
Acest departament este direct interesat de aspectele legale ale contractelor de închiriere, asigurându-se că sunt corect întocmite, negociate și respectă legislația în vigoare pentru a proteja compania.
Fiecare contract de închiriere pentru un spațiu de birouri vine cu obligații atât pentru locator, cel care pune la dispoziție spațiul, cât și pentru chiriaș, cel care îl va folosi. Deși un astfel de contract de închiriere ar putea veni cu o serie de clauze standard, este important să se țină cont și de anumite aspecte, care pot fi omise. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de legile și regulile privind drepturile pasagerilor la despăgubiri pentru zboruri anulate sau întârziate, pentru a asigura respectarea acestor norme de către companie și pentru a gestiona eventualele litigii.
Legislația europeană le permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensație ce poate ajunge și la 600 de euro. În plus, după cum a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) acum câteva luni, zboruri anulate sunt considerate (și astfel dau dreptul la compensație) și cele cărora plecarea le este mutată mai devreme cu mai mult de o oră și cele ce au o întârziere mai mare de trei ore. Citește articolul
Pentru a înțelege cum instanțele judecă disputele cu autoritățile fiscale și ce precedent se creează pentru recunoașterea cheltuielilor, ajutând compania să se apere mai bine în fața unor decizii similare ale Fiscului.
Cu toate că o firmă are un departament propriu de vânzări, aceasta poate deduce cheltuielile și TVA-ul pentru contractarea unor servicii externe suplimentare de vânzări, a stabilit recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), printr-o decizie definitivă care a invalidat formalismul excesiv al inspectorilor fiscali, informează specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul
Rolul acestui departament este să se asigure că firma respectă toate legile și regulile. Cazul prezentat arată exact cum nerespectarea GDPR poate duce la amenzi, oferindu-le un exemplu concret pentru a ghida compania și a preveni probleme legale costisitoare.
Pentru că, în urma unui control la o asociație de proprietari din București, a constatat că, la intrarea în complexul rezidențial a livratorilor sau curierilor, erau notate datele personale ale acestora și că astfel nu se respectă prevederile Regulamentului european pentru protecția datelor (GDPR), fiind vorba despre o prelucrare excesivă a datelor, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat asociația cu 2.000 de euro. În plus, în acest caz, autoritatea a aplicat o altă amendă, de data asta de 5.000 de euro, pentru că înregistrările video ale camerelor de supraveghere au fost păstrate o perioadă mai mare decât era necesară. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile noi privind facturarea electronică și că acordurile cu clienții sunt corect întocmite pentru a evita probleme legale.
Companiile care sunt obligate să folosească, de la 1 iulie 2022, sistemul e-Factura pentru produsele riscante vândute în relația B2B trebuie să comunice, în continuare, facturile către clienți așa cum au făcut-o și până acum, atrag atenția specialiștii. Dacă vor să comunice facturile clienților exclusiv prin e-Factura, firmele trebuie să încheie acorduri cu aceștia. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi legate de facturarea electronică, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Așa cum s-a stabilit în ultimele luni, sistemul e-Factura devine obligatoriu, în relația B2G, adică pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse riscante, de la 1 iulie 2022. În acest sens, specialiștii au clarificat că nici firmele care vând produse riscante în relația B2B, nici cele implicate în achiziții publice nu trebuie să se înregistreze în registrul e-Factura prin depunerea formularului 084. Așadar, facturile electronice vor fi transmise în e-Factura fără a fi nevoie de o înregistrare prealabilă datei de 1 iulie 2022. Citește articolul