Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să fie la curent cu modificările legislative privind restricțiile impuse de pandemie (renunțarea la certificatul digital, starea de alertă), pentru a se asigura că firma respectă permanent legile în vigoare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Este direct interesat de obligațiile legale privind protecția datelor (GDPR), notificarea autorităților și a persoanelor afectate, precum și de riscurile legale și posibilele despăgubiri rezultate din breșele de securitate.
Deși, poate, cel mai mare coșmar al unui operator de date este blocarea accesului la baza sa de date și, eventual, chiar divulgarea unor date personale, pasivitatea și încercarea de a ascunde amploarea evenimentului, efectele sale ori chiar faptul însuși că s-a produs o breșă de securitate este nu doar greșit, dar și potențial riscant pentru operator, din perspectiva GDPR. Nu toate incidentele trebuie raportate însă ANSPDCP - cum ne dăm seama însă care ar trebui? Cert e că nici în cazul atacurilor de tip ransomware nu e întotdeauna obligatorie notificarea Autorității, cu atât mai puțin a unor persoane private. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, iar articolul detaliază o obligație legală a angajatorilor privind acordarea unei zile libere plătite pentru angajații care se autorecenzează online.
Cei care vor alege metoda autorecenzării online vor primi o zi liberă în plus de la angajator, însă este important de știut că aceasta poate fi acordată doar după completarea formularului, nu în avans, după cum stabilește legislația. Deși procesul recensământului a început oficial pe 1 februarie, etapa de autorecenzare online va debuta pe 14 martie. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care o companie și angajații săi trebuie să respecte legile legate de intrarea în țară și cum pot gestiona situațiile în care primesc amenzi, inclusiv pașii legali pentru a le contesta.
Amenzile primite în legătură cu documentul obligatoriu la trecerea graniței, respectiv formularul de localizare a pasagerului (PLF), sunt cuprinse, mai nou, între 500 și 3.000 de lei și intră în categoria sancțiunilor contravenționale. Astfel, ele pot fi plătite la jumătate din minimul amenzii stabilite de lege, dar și contestate în termen de cel mult 15 zile. În plus, ca o excepție de la regulă, în cazul unei amenzi primite pentru necompletarea formularului PLF, contestarea ei se face în județul în care are sediul direcția de sănătate publică care a emis procesul-verbal, de cele mai multe ori, acesta fiind cel în care are domiciliul persoana sancționată. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli și sancțiuni disciplinare aplicabile, pentru a înțelege cum funcționează reglementările interne și cum se aplică procedurile de respectare a legii.
În încercarea de a sancționa mai dur tulburările aduse ședințelor Camerei Deputaților și pentru a opri comportamentul violent al unora dintre deputați față de alți parlamentari, miercuri a fost modificat Regulamentul Camerei Deputaților. Dacă până recent cea mai gravă sancțiune o reprezenta reducerea cu 10% a indemnizației de parlamentar timp de trei luni, de-acum încolo, cei care au un comportament agresiv riscă să rămână, timp de șase luni, fără jumătate din indemnizație, iar grupul parlamentul din care fac parte fără întregul personal al cabinetului și fără mașinile de serviciu pentru aceeași perioadă de timp. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind identificarea proprietarilor reali și prevenirea spălării banilor, evitând amenzi și probleme legale.
Un ghid oficial de indentificare a beneficiarilor reali în anul 2022 a fost publicat recent de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă noile legi legate de comunicarea obligatorie cu ANAF online și să evite amenzile sau alte probleme legale. Este crucial pentru conformitate.
În condițiile în care, de la 1 martie 2022, firmele, PFA-urile și profesioniștii vor fi obligați să relaționeze numai online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), instituția a publicat miercuri două ghiduri video pentru înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate propunerile și modificările legislative care pot afecta modul în care funcționează relațiile de muncă și organizațiile sindicale sau patronale, pentru a asigura respectarea legii.
Persoanelor alese în fruntea conducerii unei organizații sindicale sau patronale le-ar putea fi interzis să fie în același timp și membri ai partidelor politice, pe toată durata exercitării mandatului, dacă o propunere legislativă înregistrată miercuri la Senat va ajunge să se aplice. Propunerea apare în contextul în care, recent, la câteva zile de la începerea unei greve, s-a constatat că liderul sindical care o inițiase era și membru de partid, iar astfel independenţa lor şi a organizaţiei pe care o reprezintă sunt puse la îndoială şi decredibilizează o bună parte din activitatea organizației. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi, hotărâri de guvern și termenele de aplicare, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și înțelege cum funcționează sistemul de pensii publice.
În toamna lui 2021, autoritățile au stabilit că talonul mov de pensii va putea fi transmis pensionarilor, la cerere, și în format electronic. Totuși, chiar dacă, cel puțin teoretic, pensionarii ar putea să solicite transmiterea online a talonului de pensie începând de duminică, e puțin probabil ca acest lucru să fie posibil în practică, deoarece, până acum, nu au apărut în acest sens modificări la normele de aplicare a Legii pensiilor.
Citește articolulAceastă indemnizație se bazează pe acte normative (OUG 2/2022, Ordinul MMSS 131/2022) și are criterii de eligibilitate clare, stabilite prin lege. Departamentul juridic trebuie să înțeleagă aceste prevederi pentru a asigura respectarea legii în cazul solicitării sau pentru a oferi consultanță legată de ele.
Indemizația acordată persoanelor fizice autorizate (PFA) și profesioniștilor cu activitatea întreruptă, total sau parțial, ca urmare a pandemiei de coronavirus, poate fi cerută începând de astăzi, după ce modelul cererii și declarației pe propria răspundere au fost oficializate printr-un ordin al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS). Cei interesați au la dispoziție până la finalul acestei luni pentru a depune documentele aferente indemnizației din perioada 20-31 ianuarie. Citește articolul