Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat să știe ce obligații legale are compania față de stat, cum trebuie să respecte termenele și ce amenzi poate evita sau risca dacă nu le respectă. Articolul clarifică o obligație importantă de raportare fiscală.
O clarificare utilă în contextul implementării raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406 este că acest formular nu generează obligații de plată pentru contribuabili. Declarația 406 este una strict informativă. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile și regulile noi impuse de stat, mai ales cele legate de cum se emit facturile electronic.
Sistemul de stat de facturare electronică (e-Factura) urmează să devină obligatoriu, în relația B2B, începând din iulie 2022, conform legislației în vigoare, însă numai în cazul vânzărilor de produse cu risc fiscal ridicat. Automat, asta înseamnă că, dacă vând produse riscante doar către persoane obișnuite, comercianți scapă de obligația folosirii sistemului e-Factura. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative propuse care simplifică procesul de înființare a unei afaceri (PFA) și introduce noi reguli legate de înregistrarea sediului, pentru a se asigura că toate procedurile sunt respectate conform legii.
În situația în care își declară sediul profesional la propriul domiciliu, titularul de PFA nu va mai trebui să prezinte la Registrul Comerțului înscrisuri din care să reiasă dreptul de folosință, conform unui proiect de lege înregistrat recent la Senat. Regula se va aplica, de asemenea, întreprinderilor individuale și familiale. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege exact ce legi și prevederi legislative sunt valabile și aplicabile, având în vedere că o ordonanță de urgență importantă a fost declarată neconstituțională. Departamentul trebuie să se asigure că firma respectă doar normele legale în vigoare.
În urma unei decizii pronunțate marți de Curtea Constituțională a României (CCR), modificări aduse în 2020 la așa-zisa Lege a stării de alertă (Legea nr. 55/2020) au fost declarate neconstituționale - însă doar din cauză că ordonanța care le-a adus a fost adoptată cu vicii procedurale (lipsa unui aviz). Măsurile vizate, printre care posibilitatea ca autoritățile să impună masca de protecție și în aer liber sau trecerea la telemuncă prin acte unilaterale, vor fi eliminate din legislație abia după ce decizia Curții va fi publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile noi, cum ar fi această ordonanță de urgență, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și profită de beneficiile oferite de stat.
După trei luni de aplicare a schemei inițiale de reducere a facturilor la energie, Guvernul a schimbat regulile începând cu data de 1 februarie 2022, iar clienții noncasnici beneficiază din oficiu de noua schemă, fără să mai fie nevoie să depună cereri la furnizori. Acest lucru reiese indirect din noile norme procedurale oficializate marți de Ministerul Energiei. Concret, de la o schemă ce prevede exceptarea, la cerere, de la plata unor dări se trece la o schemă de plafonare a prețurilor, ce se aplică automat. Citește articolul
Este direct responsabil cu asigurarea respectării legilor împotriva spălării de bani și cu elaborarea politicilor interne pentru a detecta și preveni astfel de practici.
Conformarea companiilor pe legislația din domeniul prevenirii spălării banilor a devenit tot mai complexă în ultimii ani, societățile fiind obligate să își dezvolte metodologii proprii prin care să identifice şi să evalueze riscul de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei serviciilor şi produselor oferite, cât şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate. Societățile sunt obligate să își monitorizeze partenerii de afaceri și relațiile comerciale derulate cu aceștia, ca să se asigure că tranzacțiile nu sunt folosite ca paravan pentru practici ilicite, astfel că recunoașterea faptelor de spălare de bani devine esențială pentru a permite companiilor să își respecte obligațiile impuse de legislație. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum se realizează legal schimbarea sau demiterea administratorilor, respectând prevederile legale și statutare ale companiei.
În cadrul funcționării unei societăți, raporturile dintre administrator și firmă sunt raporturi de mandat. Acest lucru îi diferențiază de angajații societății, care lucrează cu contract individual de muncă, primesc un salariu și se supun legislației muncii. Și îi diferențiază inclusiv de asociații neadministratori din cadrul unui SRL, care pot lua decizii în cadrul Adunării Generale, dar nu pot reprezenta societatea în mod direct (semnare de contracte în numele societății, deschidere de cont bancar etc.). Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt respectate legile privind contractele de muncă, în special la încetarea lor, și de riscurile legale care pot apărea dacă documentele nu sunt eliberate corect sau datele nu sunt înregistrate corespunzător în sistemele oficiale.
Oricare ar fi modul în care a încetat raportul de muncă, foștii salariați ar trebui să se asigure că angajatorul și-a îndeplinit obligația de a comunica încetarea contractului, pentru a nu le fi afectate în viitor drepturile de care ar putea beneficia într-un anumit context. Deși vorbim, în esență, de formalități, dacă nu sunt îndeplinite „ca la carte” sau firmele le tratează cu superficialitate, prejudiciile se pot răsfrânge adesea și asupra angajatorilor, nu doar asupra salariaților. Citește articolul
Articolul menționează reforme economice în Belgia care includ săptămâna de lucru de 4 zile, ceea ce implică modificări ale legislației muncii. De asemenea, raportul ONU care cere interzicerea unor substanțe poate duce la noi reglementări de mediu. Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să fie la curent cu aceste posibile schimbări legale și să se asigure că firma respectă noile cerințe.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind sănătatea și siguranța angajaților care lucrează de acasă.
Pentru că firma nu scapă de responsabilitățile în materia sănătății și securității în muncă (SSM) în cazul telesalariaților, ceea ce ar însemna, de altfel, o discriminare față de cei care lucrează la birou în materia obligațiilor pe care (nu) și le asumă angajatorul, adaptarea politicii de SSM în cazul telemuncii ar trebui să plece de la o evaluare a riscurilor. Pentru asta, avem la dispoziție un model de chestionar pe care telesalariații ar trebui să-l completeze pentru a vedea cam care sunt condițiile de lucru de acasă ale angajaților. Citește articolul