Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de noile legi și directive europene care afectează modul în care companiile trebuie să opereze, pentru a se asigura că respectă toate regulile și evită problemele legale.
Firmele din România care se folosesc de entități din străinătate fără activitate economică (sau care au o activitate economică redusă) pentru a obține aici facilități vor risca în viitor să se aleagă cu obligații fiscale suplimentare, avertizează specialiștii în contextul inițierii recente a unui proiect de directivă europeană. Citește articolul
Este esențial pentru a înțelege noile legi și reguli care afectează compania, de la modul de interpretare a legilor fiscale la contracte și obligații de angajare, asigurând respectarea lor.
La 1 februarie începe prima sesiune parlamentară ordinară din 2022, iar multe dintre proiectele legislative ce nu au trecut încă de Parlament, fiind „moștenite” din precedentele sesiuni legislative, ar putea să primească votul decisiv în următoarele luni și să devină legi. Printre acestea se numără mai multe proiecte importante pentru mediul de afaceri, în special în domeniul fiscal-financiar. Citește articolul
Pentru a înțelege exact cum se interpretează legea referitoare la aplicarea TVA-ului redus la locuințe și pentru a se asigura că toate contractele și practicile firmei sunt conforme cu aceste reguli, evitând astfel probleme legale.
Cota redusă de TVA (5%) la achiziția de locuințe noi se aplică numai în cazul locuințelor care pot fi locuite ca atare în momentul livrării către cumpărător. Dacă nu e îndeplinită această condiție, cota redusă este greșit aplicată, în locul ei trebuind aplicată cota de 19%. Din moment ce nu e exclusă situația ca, ulterior unui control fiscal, organul să dispună plata diferenței de TVA și asta să revină chiar cumpărătorului, avem deja un motiv suficient de bun pentru a fi mult mai atenți la ceea ce înseamnă caracterul locuibil al imobilului pe care îl vindem/cumpărăm. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli (cum ar fi OUG 2/2022) care afectează compania. Ei trebuie să se asigure că firma respectă toate obligațiile legale legate de suspendarea contractelor de muncă și plata indemnizațiilor, evitând amenzi sau alte probleme legale.
Prelungirea succesivă a stării de alertă și menținerea unor restricții în contextul epidemiologic actual afectează o serie de activități, iar pentru diminuarea impactului negativ, prin OUG nr. 2/2022, Guvernul a reintrodus măsurile de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale - „șomajul tehnic decontat”. Ordonanța stabilește destul de clar când trebuie să ajungă banii la angajații în șomaj tehnic și cât ar trebui să dureze până ca agențiile de muncă să trimită la rândul lor banii angajatorilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale noi și vechi, evită amenzile și știe cum să reacționeze în cazul unor controale sau eventuale probleme legale cu Fiscul.
Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Acest departament este interesat de interpretarea corectă a legilor muncii, a regulilor privind protestele și grevele, precum și a modului în care compania respectă aceste obligații legale și evită riscurile juridice.
Chiar dacă locuim sau nu în București, am auzit cu siguranță în ultimele zile despre greva personalului de la Societatea de Transport București (STB) și revendicările acestora. Una dintre ipotezele care s-au conturat vizavi de întreruperea activității de către cei care au protestat, care a afectat, cu siguranță, locuitorii acestui oraș, a fost aceea că șoferilor care au lipsit de la muncă în cele cinci zile urmează să li se impună sancțiuni disciplinare, vorbindu-se inclusiv de concedierea unora. Pentru a răspunde la întrebarea dacă pot sau nu fi sancționați lucrătorii care protestează spontan trebuie să răspundem și la alte întrebări înainte, iar aceste răspunsuri ne vor indica dacă și în ce măsură sunt întrunite toate elementele constitutive ale abaterii disciplinare, aceasta fiind singurul temei legal al răspunderii disciplinare. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce obligații legale are compania în privința auditului intern și ce amenzi riscă dacă nu le respectă. Este esențial pentru a asigura că firma funcționează conform legii.
Deși exista în lege obligația de a organiza activitatea de audit intern în cazul entităților din mediul public, sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor aferente nu puteau fi aplicate pentru că legislația nu preciza și cine trebuie să sancționeze aceste fapte. Un ordin al Ministerului Finanțelor publicat marți vine că corecteze această situație și împuternicește inspectorii economico-financiari din subordinea sa, precum și pe cei din Direcția ANAF de Administrare a Marilor Contribuabili, să aplice astfel de sancțiuni. Deși ordinul vizează momentan doar auditul public intern, auditorul Grigore Constantinescu consideră că o măsură similară va fi reglementată și în ceea ce privește companiile private, acolo unde există aceeași problemă: există sancțiuni pentru firmele care nu-și respectă obligațiile de auditare, dar legislația nu desemnează expres personalul îndreptățit să le aplice. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile despre muncă și salarizare, inclusiv cele legate de salariul minim și descoperirile Inspecției Muncii, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Din păcate, rămânem la coada clasamentului în Uniunea Europeană în privința salariului mediu, puțin peste 3.500 de lei și a puterii de cumpărare, însă în acelaşi timp suntem fruntaşi la impozite pe salarii de peste 40% din salariul brut, față de alte țări unde taxele sunt şi de 10%. Citește articolul