Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul discută despre hotărâri de guvern și ordine ministeriale noi, care stabilesc reguli obligatorii. Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă și să asigure că firma respectă aceste legi și reglementări pentru a evita amenzi sau alte probleme.
Odată cu prelungirea, de astăzi, a stării de alertă, autoritățile au modificat restricțiile ce se aplică în următoarea perioadă. Una dintre schimbări vizează eliminarea obligației de a purta masca de protecție în toate spațiile deschise neaglomerate. Practic, masca va redeveni obligatorie numai în spațiile publice deschise aglomerate. Totuși, pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, autoritățile trebuie să emită un ordin în acest sens. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe despre modificările legislative propuse care pot transforma neplata unor contribuții de mediu în infracțiuni de evaziune fiscală, cu pedepse severe, pentru a asigura conformitatea companiei și a evita riscurile legale.
Companiile și persoanele fizice care nu-și plătesc la stat contribuția pentru vânzarea deșeurilor vor putea fi pedepsite pentru evaziune fiscală, potrivit unui proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere și adoptare. Măsura vine în contextul unei decizii din 2020 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) prin care s-a stabilit că, din cauza unei definiții legale cu aplicabilitate restrânsă, acea contribuție nu este considerată obligație fiscală. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și ordonanțe guvernamentale care afectează activitatea companiei și drepturile angajaților, pentru a se asigura că totul este conform legii.
Guvernul intenționează să prelungească cu trei luni aplicarea măsurilor prevăzute de OUG 111/2021 - șomajul tehnic decontat - precum și acordarea indemnizației de pandemie pentru profesioniști, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență obținut în exclusivitate de avocatnet.ro. Iar impactul bugetar final va fi de 200 de milioane de lei. Citește articolul
Articolul explică în detaliu opțiunile legale pe care o companie le are pentru a gestiona personalul în perioadele cu activitate redusă, cum ar fi concediul de odihnă, șomajul tehnic sau zilele libere. Este esențial pentru acest departament să se asigure că toate deciziile sunt conforme cu legislația muncii și cu procedurile interne pentru a evita riscurile legale și amenzile.
Sunt unele firme care între Crăciun și Revelion nu au suficientă activitate sau nu primesc comenzi - ori le primesc în număr foarte mic - încât să poată susține cheltuielile de menținere a firmei deschise. În situația în care activitatea se întrerupe parțial sau total în această perioadă, angajatorii au mai multe soluții la îndemână pentru a nu-și mai chema salariații la muncă. Citește articolul
Pentru a înțelege noile reguli și a se asigura că firma respectă legea în privința obligațiilor legate de mediu.
Cererile pentru eliberarea certificatelor de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se pot depune exclusiv online, iar certificatele de atestare sunt eliberate, mai nou, în mod similar, doar în format electronic, potrivit unui ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Acest demers de digitalizare vine în contextul în care și Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) intenționează, de aproape doi ani, ca declarația de mediu să se poată depune exclusiv online, demers amânat de mai multe ori, ultima dată pentru decembrie 2021. Citește articolul
Departamentul Juridic are nevoie să înțeleagă clar modificările legislative și termenele impuse, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale referitoare la taxe și raportări, evitând astfel posibile sancțiuni.
În contextul în care declararea impozitului pe profitul din 2021 și a impozitului micro pe ultimul trimestru din 2021 se va face mai târziu în 2022, se pune întrebarea dacă se amână automat și obligația acestor firme de a depune declarația privind sponsorizările acordate în 2021? Conform specialiștilor consultați de redacția noastră, răspunsul este nu. Citește articolul
Ajută la înțelegerea regulilor legale despre cum se deduce TVA-ul pentru publicitate și cum să apere compania în fața autorităților fiscale, folosind exemple din hotărâri judecătorești importante.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât poate fi stabilită o legătură directă și imediată între achiziții și livrări sau între achiziții și întreaga activitate economică a unei persoane impozabile, trebuie acordat dreptul de deducere a TVA pentru aceste achiziții, indiferent de (i) costul acestor achiziții și rezultatul acestora pentru societate sau de (ii) impactul favorabil sau nefavorabil asupra cifrei de afaceri ulterioare. Citește articolul
Verifică dacă proiectele și activitățile companiei respectă toate legile, inclusiv cele de mediu, și gestionează eventualele probleme legale sau investigații legate de blocarea investițiilor.
România va ajunge în scenariul apocaliptic în care va trebui să stingem lumina, dacă nu construim urgent noi centrale de producere a electricităţii din surse nepoluante, a afirmat, joi, Bogdan Badea, preşedintele directoratului Hidroelectrica. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă și să asigure respectarea tuturor noilor reguli stabilite de guvern, pentru ca firma să fie conformă cu legea și să evite amenzi sau probleme legale. Ei trebuie să interpreteze corect hotărârea și să ofere sfaturi celorlalte departamente.
Restaurantele și cafenelele pot sta deschise fără restricții de program atât de Crăciun, cât și de Revelion, însă barurile, cluburile și discotecile rămân închise momentan, conform noilor reguli de stare de alertă aplicabile de astăzi. De asemenea, există măsuri de relaxare, în următoarele patru săptămâni, și pentru alte afaceri. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și decizii guvernamentale legate de starea de alertă, programul de lucru, accesul clienților și purtarea măștii.
Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată miercuri, prelungirea stării de alertă cu încă 30 de zile, începând de azi. Asta înseamnă că ea se va aplica, cel puțin, până pe 7 ianuarie 2022. Odată cu prelungirea stării de alertă, Executivul a mai decis și relaxarea unora dintre restricțiile existente, inclusiv eliminarea restricțiilor de circulație pe timpul nopții și a obligativității purtării măștii pe stradă. Citește articolul