Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este direct interesat de deciziile instanțelor și de interpretarea legilor muncii (Codul Muncii), pentru a se asigura că toate contractele de muncă și politicile interne ale companiei respectă legislația în vigoare și pentru a evita amenzi sau litigii costisitoare.
Codul muncii prevede că salariații cărora nu li se poate acorda repausul săptămânal sâmbăta și duminica pentru că ar prejudicia interesul public sau desfășurarea normală a activității angajatorului, beneficiază de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de muncă sau, după caz, prin contractul individual de muncă, fără a preciza un nivel minim sau dacă acest spor se acordă procentual ori în sumă fixă. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce legi trebuie respectate de companie, în special cele legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, și cum să se asigure că firma respectă aceste reguli pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Obligația de plată a contribuției la fondul de handicap pentru firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați, dacă nu se achită de datoria de a angaja persoane cu dizabilități, poate fi redusă la jumătate prin efectuarea de achiziții de la unitățile protejate autorizate. Totuși, pentru a face acest lucru există o serie de documente necesare. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi permit reducerea facturilor la energie, cine poate beneficia de aceste reduceri și ce pași legali trebuie urmați pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.
Schema de ajutor de stat ce permite reducerea facturilor la energie în perioada sezonului rece 2021 - 2022 este destinată în special PFA-urilor, profesioniștilor, microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM). Astfel, reiese indirect că întreprinderile mari nu pot accesa, teoretic, facilitatea. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de această decizie a celei mai înalte instanțe, deoarece stabilește cum trebuie interpretate anumite legi și arată cum o lipsă de reglementări secundare poate bloca aplicarea unor drepturi, fiind esențial pentru înțelegerea riscurilor legale și a modului în care legislația afectează compania.
Pentru că nu există acte normative care să reglementeze modul în care pot fi stabilite indemnizațiile de grad profesional, personalul silvic nu beneficiază de acest drept salarial, potrivit unei decizii ce a fost pronunțată de către Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) în octombrie și oficializată luni. Citește articolul
Oferă clarificări legale privind interpretarea Codului Fiscal referitor la rezidența, ajutând departamentul Juridic să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare și evită posibile riscuri legale legate de tratamentul fiscal al angajaților sau colaboratorilor.
În situația în care o companie are salariați care sunt plecați în mai multe rânduri în decursul unui an din țară, în timp ce continuă să presteze activitate pentru respectiva firmă, este extrem de important să se cunoască modul de stabilire a rezidenței fiscale a persoanelor fizice pe teritoriul țării noastre. Asta pentru că, la stabilirea rezidenței fiscale, sunt avute în vedere inclusiv convențiile de evitare a dublei impuneri (nu doar legislația fiscală) pe care România le are încheiate cu alte state, iar lipsa ei poate avea implicații fiscale asupra companiilor-angajatoare. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările fiscale, iar dosarul prețurilor de transfer este o cerință legală esențială pentru tranzacțiile dintre companiile afiliate. Nerespectarea acestor reguli poate atrage amenzi sau probleme legale.
Domeniul prețurilor de transfer este unul dintre cele frecvent întâlnite în controalele inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform specialiștilor NOA. În acest context, ei au conturat, în linii mari, ce pași sunt pentru întocmirea dosarului prețurilor de transfer, dar și ce urmăresc inspectorii ANAF la verificări. Citește articolul
Articolul clarifică regulile legale și cerințele de respectare a legii pentru oferirea de cadouri și sponsorizări, inclusiv unde trebuie specificate aceste avantaje (în contractul colectiv de muncă sau regulamentul intern) și cum să gestionați datele personale ale beneficiarilor în conformitate cu GDPR. De asemenea, aduce în atenție riscurile legate de interpretarea fiscală a acestor acțiuni.
Prin tradiție, decembrie este luna bilanțurilor, a pregătirilor de sărbători sau a planurilor pentru un nou an. Dar decembrie este și luna recunoștinței. Și, chiar dacă indicatorii economici, în unele cazuri, ar putea să nu arate așa cum au fost estimați, companiile vor în continuare să își manifeste recunoștința față de parteneri și clienți, pentru încredere și colaborare, față de angajați, cărora vor să le mulțumească pentru un an greu și, nu în cele din urmă, să-i bucure pe copiii care au nevoie de ajutor. Dar care sunt acele cadouri ce pot fi oferite de către companii, care pot beneficia de facilități fiscale sau deduceri: tichete cadou, cadouri sau sume de bani? La ce aspecte fiscale trebuie să fie atente companiile? Citește articolul
Acest departament este interesat de obligațiile legale ale firmei, cum ar fi depunerea corectă a declarațiilor fiscale. Articolul explică amenzile posibile și pașii legali pentru a corecta erorile, asigurând că firma respectă regulile și evită problemele cu autoritățile.
În cazul în care raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul formularului 406, se face cu greșeli, firmele pot să fie amendate cu până la 1.500 lei. Totuși, cei care fac corecturi ulterior pot scăpa de riscul sancționării. Citește articolul
Articolul abordează interpretarea și aplicarea legislației muncii și a asigurărilor sociale, evidențiind neajunsurile actuale și necesitatea unor modificări legislative pentru programele de lucru flexibile. Acest departament este responsabil cu asigurarea conformității legale a companiei.
Schimbările apărute pe fondul pandemiei de coronavirus au schimbat așteptările și dorințele salariaților referitoare la programul de lucru, fiind din ce în ce mai dorite programe flexibile de lucru sau inegale, alții optând pentru mai multe contracte de muncă cu timp parțial. Totuși, specialiștii atrag atenția asupra faptului că autoritățile ar trebui să aibă în vedere anumite modificări în legislația muncii, ce vor atrage după sine modificări importante în stabilirea drepturilor salariale și de asigurări sociale ale angajaților. Citește articolul
Trebuie să înțeleagă noile legi și reguli legate de Green Deal pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele, incluzând impactul acestora asupra furnizorilor de automobile.
Trecerea la utilizarea exclusivă a vehiculelor electrice şi renunţarea la cele cu combustie internă ar duce la pierderea a jumătate de milion de locuri de muncă la nivel european, arată Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile (CLEPA). Citește articolul