Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, iar informațiile despre inventariere, prețuri de transfer și verificările fiscale sunt esențiale pentru a evita problemele legale și amenzile.
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul
Analiza cazurilor de răspundere a angajatorului și a respectării legislației muncii și SSM, pentru a înțelege riscurile legale și obligațiile de conformitate.
Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legale, cum sunt cele referitoare la concediile medicale, pentru a se asigura că firma respectă noile reglementări și pentru a gestiona orice posibile probleme juridice.
Din luna august, salariatul care are mai mulți angajatori și care, aflat într-o perioadă pentru care a primit un concediu medical, nu predă tuturor certificatul medical, ci doar unuia dintre ei, riscă amenzi de până la 2.000 lei. Deoarece această verificare a depunerii certificatului către toți angajatorii nu poate fi făcută de firme, am transmis o solicitare Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru a vedea ce instituție se ocupă cu această inspectare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă legile muncii și că toate regulile legate de concedii sunt corecte din punct de vedere legal, conform Codului Muncii și interpretărilor oficiale.
Concediul de odihnă are o durată minimă de 20 de zile lucrătoare pe durata unui an și se acordă salariaților indiferent dacă programul lor este de opt ore, patru ore sau chiar mai puțin. Dacă concediile medicale se consideră activitate prestată în interesul angajatorului, nu același lucru este valabil pentru perioada în care salariatul s-a aflat în concediu fără plată. Citește articolul
Articolul oferă detalii despre luptele legale cu autoritățile fiscale și despre cum hotărârile justiției pot anula deciziile de impozitare, fiind esențial pentru asigurarea că firma respectă legile și își apără drepturile în instanță.
Decizia de impunere prin care organele fiscale recalifică diurnele în venituri de natură salarială poate fi anulată în instanță dacă lipsește analiza, în baza legislației în vigoare, a aplicării instituțiilor juridice ale detașării transnaționale sau delegării, potrivit unui comunicat de presă al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA). Așa s-a întâmplat într-o speță recentă în care echipa TZA a obținut anularea impunerii, precum și anularea deciziei de soluționare a contestației într-o astfel de situație. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele colective de muncă sunt valabile legal și respectă toate regulile, pentru a evita procesele și amenzile.
Orice raport, fie că are la bază sau nu un contract, trebuie să se bazeze pe două principii fundamentale, buna credință și consensualitate. Și în cazul relației de muncă avem la bază aceste principii, ele fiind expres prevăzute de Codul muncii, iar contractul colectiv de muncă încheiat cu respectarea dispozițiilor legale este chiar „legea părților”. Există însă, ca în cazul multor reglementări ce vizează raporturile de muncă (și nu numai!), o serie de întrebări la care legea nu oferă un răspuns atunci când vorbim de negocierea unui contract colectiv de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat de regulile interne, de implicatiile legale ale acordarii avansurilor (cum ar fi interpretarea ca imprumuturi) si de procedurile de recuperare a sumelor, asigurandu-se ca toate actiunile respecta legislatia si evita procesele.
Codul muncii reglementează acordarea salariului, iar detalii despre plata lui - o dată sau de două ori pe lună - trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, însă, dacă vrea să ofere posibilitatea angajaților de a cere o sumă de bani în avans din salariul pe care îl va primi în perioada imediat următoare, prevederile referitoare la oferirea acestui acont ar trebui să se regăsească în regulamentul intern (RI) sau în contractul colectiv de muncă (CCM), dacă firmei i se aplică această obligație, apreciază specialiștii. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare atunci când angajații lipsesc de la muncă din motive medicale, mai ales în situațiile complicate în care nu se îndeplinesc toate condițiile pentru un concediu medical plătit de stat. Articolul explică exact ce documente sunt valabile și ce obligații legale are compania.
Concediul medical pentru incapacitatea temporară de muncă se acordă salariaților care au cel puțin 6 luni lucrate în ultimele 12 luni de către medicul curant, pe baza unei adeverințe de salariat din care să reiască acest stagiul de asigurare necesar. Însă, în cazul în care salariatul nu îndeplinește această condiție și medicul nu îi poate emite un certificat de concediu medical, o adeverință medicală este suficientă pentru a se înregistra la angajator perioada de incapacitate temporară de muncă. Citește articolul
Modificările la regulile de călătorie și carantină stabilesc obligații legale pentru companie și angajați, iar departamentul trebuie să se asigure că firma respectă aceste norme.
Autoritățile române au stabilit, în contextul apariției unei noi versiuni de COVID-19 (Omicron), mult mai agresivă decât anterioarele, să interzică accesul străinilor sau apatrizilor (cei fără cetățenie) care sosesc dintr-o serie de țări africane, în care s-au identificat multe cazuri de îmbolnăvire cu noua variantă. În plus, așa cum apare într-o hotărâre a Comitetului Național Pentru Situații de Urgență (CNSU) oficializată recent, românii și alți cetățeni ai Uniunii Europene (UE) care vin din țări din afara zonei comunitare trebuie să prezinte un test RT-PCR, iar cei nevaccinați intră în carantină. Acum, după ce regulile au fost modificate vineri, vor intra în carantină și cei vaccinați sau trecuți prin boală, ce vin din afara UE, dacă nu arată un test negativ făcut înainte de intrarea în țară. Cei care vin din țări UE pot folosi, în continuare, certificatul verde. Pe de altă parte, sunt și categorii de persoane ce nu sunt nevoite să stea în carantină. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor și regulamentelor. Modificările legate de TVA și înregistrare sunt cruciale pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme.
Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul