avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1016 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

La ce aspecte fiscale ar trebui să fie atente, pe final de an, companiile din domeniul auto

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, iar informațiile despre inventariere, prețuri de transfer și verificările fiscale sunt esențiale pentru a evita problemele legale și amenzile.

Deloitte România în Contabil și fiscal
14 Decembrie 2021 | 1630 | Timp de citire: 4 min.

La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Angajatorii care nu respectă interdicțiile de medicina muncii din fișa de aptitudini pot fi obligați la plata daunelor morale în cazul unui accident de muncă

Analiza cazurilor de răspundere a angajatorului și a respectării legislației muncii și SSM, pentru a înțelege riscurile legale și obligațiile de conformitate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Decembrie 2021 | 8620 | Timp de citire: 5 min.

Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Depunerea simultană a concediului medical către toți angajatorii: Cine face verificările că salariatul s-a achitat de datorie?

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legale, cum sunt cele referitoare la concediile medicale, pentru a se asigura că firma respectă noile reglementări și pentru a gestiona orice posibile probleme juridice.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Decembrie 2021 | 1 | 19430 | Timp de citire: 2 min.

Din luna august, salariatul care are mai mulți angajatori și care, aflat într-o perioadă pentru care a primit un concediu medical, nu predă tuturor certificatul medical, ci doar unuia dintre ei, riscă amenzi de până la 2.000 lei. Deoarece această verificare a depunerii certificatului către toți angajatorii nu poate fi făcută de firme, am transmis o solicitare Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru a vedea ce instituție se ocupă cu această inspectare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediu fără plată: Cum afectează această perioadă zilele de odihnă disponibile?

Acest departament se asigură că firma respectă legile muncii și că toate regulile legate de concedii sunt corecte din punct de vedere legal, conform Codului Muncii și interpretărilor oficiale.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 2 | 18289 | Timp de citire: 2 min.

Concediul de odihnă are o durată minimă de 20 de zile lucrătoare pe durata unui an și se acordă salariaților indiferent dacă programul lor este de opt ore, patru ore sau chiar mai puțin. Dacă concediile medicale se consideră activitate prestată în interesul angajatorului, nu același lucru este valabil pentru perioada în care salariatul s-a aflat în concediu fără plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Recalificări diurne: O instanță a anulat impunerea făcută de Fisc pentru că nu se analizase situația concretă înainte de a emite decizia

Articolul oferă detalii despre luptele legale cu autoritățile fiscale și despre cum hotărârile justiției pot anula deciziile de impozitare, fiind esențial pentru asigurarea că firma respectă legile și își apără drepturile în instanță.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 1 | 1900 | Timp de citire: 2 min.

Decizia de impunere prin care organele fiscale recalifică diurnele în venituri de natură salarială poate fi anulată în instanță dacă lipsește analiza, în baza legislației în vigoare, a aplicării instituțiilor juridice ale detașării transnaționale sau delegării, potrivit unui comunicat de presă al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA). Așa s-a întâmplat într-o speță recentă în care echipa TZA a obținut anularea impunerii, precum și anularea deciziei de soluționare a contestației într-o astfel de situație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Negocierea CCM: Zece aspecte privind reprezentanții salariaților pe care legea nu le prevede și de ce sunt importante

Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele colective de muncă sunt valabile legal și respectă toate regulile, pentru a evita procesele și amenzile.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Decembrie 2021 | 2604 | Timp de citire: 4 min.

Orice raport, fie că are la bază sau nu un contract, trebuie să se bazeze pe două principii fundamentale, buna credință și consensualitate. Și în cazul relației de muncă avem la bază aceste principii, ele fiind expres prevăzute de Codul muncii, iar contractul colectiv de muncă încheiat cu respectarea dispozițiilor legale este chiar „legea părților”. Există însă, ca în cazul multor reglementări ce vizează raporturile de muncă (și nu numai!), o serie de întrebări la care legea nu oferă un răspuns atunci când vorbim de negocierea unui contract colectiv de muncă.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea unui avans din salariu: În ce documente ar trebui inclusă procedura aferentă pentru a nu crea discriminare între angajați

Acest departament este interesat de regulile interne, de implicatiile legale ale acordarii avansurilor (cum ar fi interpretarea ca imprumuturi) si de procedurile de recuperare a sumelor, asigurandu-se ca toate actiunile respecta legislatia si evita procesele.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 22926 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii reglementează acordarea salariului, iar detalii despre plata lui - o dată sau de două ori pe lună - trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, însă, dacă vrea să ofere posibilitatea angajaților de a cere o sumă de bani în avans din salariul pe care îl va primi în perioada imediat următoare, prevederile referitoare la oferirea acestui acont ar trebui să se regăsească în regulamentul intern (RI) sau în contractul colectiv de muncă (CCM), dacă firmei i se aplică această obligație, apreciază specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Adeverința medicală este suficientă pentru a motiva absența de la muncă a salariatului bolnav care nu are stagiul minim de asigurare

Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare atunci când angajații lipsesc de la muncă din motive medicale, mai ales în situațiile complicate în care nu se îndeplinesc toate condițiile pentru un concediu medical plătit de stat. Articolul explică exact ce documente sunt valabile și ce obligații legale are compania.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 54468 | Timp de citire: 2 min.

Concediul medical pentru incapacitatea temporară de muncă se acordă salariaților care au cel puțin 6 luni lucrate în ultimele 12 luni de către medicul curant, pe baza unei adeverințe de salariat din care să reiască acest stagiul de asigurare necesar. Însă, în cazul în care salariatul nu îndeplinește această condiție și medicul nu îi poate emite un certificat de concediu medical, o adeverință medicală este suficientă pentru a se înregistra la angajator perioada de incapacitate temporară de muncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Măsurile împotriva Omicron, modificate

UPDATE Până pe 8 ianuarie, intră în carantină și cei vaccinați sau trecuți prin boală ce vin netestați din afara UE

Modificările la regulile de călătorie și carantină stabilesc obligații legale pentru companie și angajați, iar departamentul trebuie să se asigure că firma respectă aceste norme.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 2 | 9989 | Timp de citire: 8 min.

Autoritățile române au stabilit, în contextul apariției unei noi versiuni de COVID-19 (Omicron), mult mai agresivă decât anterioarele, să interzică accesul străinilor sau apatrizilor (cei fără cetățenie) care sosesc dintr-o serie de țări africane, în care s-au identificat multe cazuri de îmbolnăvire cu noua variantă. În plus, așa cum apare într-o hotărâre a Comitetului Național Pentru Situații de Urgență (CNSU) oficializată recent, românii și alți cetățeni ai Uniunii Europene (UE) care vin din țări din afara zonei comunitare trebuie să prezinte un test RT-PCR, iar cei nevaccinați intră în carantină. Acum, după ce regulile au fost modificate vineri, vor intra în carantină și cei vaccinați sau trecuți prin boală, ce vin din afara UE, dacă nu arată un test negativ făcut înainte de intrarea în țară. Cei care vin din țări UE pot folosi, în continuare, certificatul verde. Pe de altă parte, sunt și categorii de persoane ce nu sunt nevoite să stea în carantină. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Procedura pentru regimurile speciale de TVA la comerț online a fost modificată de ANAF pentru a include noi categorii de firme

Se ocupă de respectarea legilor și regulamentelor. Modificările legate de TVA și înregistrare sunt cruciale pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 3059 | Timp de citire: 3 min.

Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul