Departament: Logistică și Supply Chain
Ghid auto 2025: Informații utile
Reminder e-SIGUR: Aparatele radar permit identificarea șoferilor, iar aceștia riscă dosar penal dacă dau date greșite despre conducătorul mașinii
Pentru companiile care au o flotă auto sau operează cu multe vehicule pentru transportul mărfurilor sau al personalului, este vital să fie la curent cu noile sisteme de supraveghere a traficului și cu rigorile legii, pentru a evita amenzi, întârzieri și probleme legale care pot afecta operațiunile.
Sistemul de monitorizare a traficului, numit e-SIGUR, permite sancționarea automată a șoferilor care încalcă legislația rutieră, amenzile fiind trimise direct la domiciliul acestora. Odată cu înștiințarea privind abaterea, proprietarului mașinii surprinse de sistemul e-SIGUR i se cer datele șoferului, iar dacă acesta furnizează date incorecte, i se poate întocmi dosar penal pentru fals în declarații, deoarece aparatele radar folosite în cadrul sistemului de monitorizare a traficului înregistrează evenimentele la calitate ridicată, ce permite identificarea conducătorilor auto. Citește articolul
Proiect de lege adoptat la Senat
UPDATE Legea Anastasia va fi completată: Tratament mai dur pentru cei care refuză testarea sau șterg urmele accidentului cu victime
Pentru că gestionează flote de mașini și șoferi (profesioniști sau nu), iar noile reguli privind accidentele rutiere au impact direct asupra operațiunilor, siguranței șoferilor și riscurilor pentru companie.
O nouă propunere legislativă, adoptată recent la Senat, ca primă cameră deliberativă, vine să corecteze o lacună existentă în aplicarea Codului penal după intrarea în vigoare a Legii Anastasia. Deși această lege a înăsprit pedepsele pentru uciderea din culpă comisă de șoferi băuți, drogați sau fără permis, inițiatorii au constatat că există încă situații în care gravitatea faptelor nu este reflectată pe deplin în hotărârile judecătorești. Citește articolul
Dincolo de conformare juridică: Oportunități strategice în lanțul valoric și beneficiile anticipării CSDDD și EUDR
Gestionează întregul flux de bunuri, de la furnizori la clienți, și trebuie să se asigure că fiecare etapă (achiziție, transport, depozitare) respectă noile cerințe de sustenabilitate, trasabilitate și diligență impuse de legislația europeană.
Globalizarea, complexitatea tot mai mare a aprovizionării și diversificarea portofoliilor de produse au amplificat riscurile la nivelul lanțurilor valorice, care pot fi perturbate de dispute comerciale, crize regionale sau schimbări climatice. În acest context, accentul strategic se mută tot mai mult de la simpla eficiență la reziliența lanțurilor de aprovizionare, respectiv capacitatea de a funcționa durabil, de a face față riscurilor și de a se recupera rapid. O astfel de abordare consolidează încrederea clienților și a partenerilor din întregul ecosistem economic. Citește articolul
UPDATE Lista bolilor pentru care ocupanții locurilor unei mașini mici sunt exceptați de la portul centurii de siguranţă, extinsă oficial
Acest departament are șoferi profesioniști care conduc autovehicule, iar aceste reguli privind excepțiile de la purtarea centurii de siguranță îi afectează direct. Este important să fie la curent pentru siguranța șoferilor și pentru a respecta legea în operațiunile lor.
20 Octombrie 2025 | 64626 | Timp de citire: 2 min.
O nouă categorie de persoane este scutită acum de purtarea centurii de siguranță la deplasările cu mașina mică, indiferent dacă acestea conduc respectiva mașină sau sunt pasagere, potrivit unui ordin al Ministerului Sănătății publicat recent în Monitorul Oficial. Mai exact, sunt scutite de-acum de purtarea centurii de siguranță, printre altele, persoanele care suferă de afecțiuni care au necesitat intervenții chirurgicale de stomizare. Citește articolul
Retrospectiva săptămânii: noutăți pentru prosumatori, viitorul sistem informatic ANAF și taxele de drum pentru vehiculele grele
Noile taxe de drum (TollRo) vor afecta direct costurile de transport și, implicit, planificarea și bugetul lanțului de aprovizionare.
La final de săptămână, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris: Citește articolul
Ce obligații au șoferii în preajma trecerilor de pietoni și ce reguli trebuie să respecte cei ce traversează strada pe zebră
Pentru că șoferii din logistică trebuie să cunoască foarte bine aceste reguli pentru a transporta mărfurile în siguranță și la timp, fără probleme legale sau întârzieri.
17 Octombrie 2025 | 6 | 3908 | Timp de citire: 3 min.
Codul rutier stabilește reguli atât pentru șoferi, atunci când circulă în zona unei treceri de pietoni, cât și pentru cei ce o utilizează pentru a traversa strada, iar încălcarea acestora poate aduce sancțiuni atât șoferilor, cât și pietonilor. Citește articolul
Analiză ANAF încă nu știe de ce România are cele mai mari probleme din UE cu încasările de TVA
Implementarea sistemelor e-Transport și e-Sigiliu are un impact direct asupra operațiunilor de transport și logistică. Acest departament trebuie să înțeleagă cum aceste reglementări digitale afectează lanțul de aprovizionare și cum trebuie respectate noile cerințe pentru transportul mărfurilor.
Deși România este, de mai mulți ani, „campioana” Uniunii Europene la capitolul decalaj la încasarea TVA-ului, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) încă nu știu concret de ce avem această problemă. Actualul șef al ANAF, la fel ca unii dintre predecesorii săi din anii recenți, susține că modul de calcul al decalajului ar trebui ajustat pentru a reflecta realitatea concretă a țării noastre. Citește articolul
Jurnalul unui pachet legislativ controversat (III)
Ce implicații și complicații ar putea să apară din taxa pe coletele venite din afara UE și ce ar trebui să aibă în vedere legiuitorul pentru rezolvarea lor
Articolul detaliază dificultățile practice cu care se confruntă firmele de curierat la implementarea noii taxe, lipsa infrastructurii pentru a o colecta și riscul ca lanțul de livrare a produselor să fie afectat sau chiar să dispară.
În timp ce Curtea Constituțională a amânat pronunțarea asupra pachetului legislativ din domeniul fiscal pentru data de 20 octombrie 2025, măsurile incluse în cadrul acestuia continuă să ridice îngrijorări cu privire la efectele ce vor fi generate în economie. Printre acestea se află și taxa fixă de 25 lei pe coletele extracomunitare sub 150 euro, ce a stârnit reacții intense din partea pieței de e-commerce și logistică. Citește articolul
Timpul de deplasare este timp de muncă în anumite condiții. Ce trebuie să reținem dintr-o recentă decizie a CJUE
Pentru companiile cu echipe mobile, transportatori sau personal de teren, este necesară o regândire a planificării rutelor, programelor de lucru și logisticii pentru a respecta noile reglementări privind timpul de muncă și repausul al șoferilor/personalului pe teren.
17 Octombrie 2025 | 1 | 1858 | Timp de citire: 3 min.
O decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat o problemă esențială pentru nenumărați angajatori și salariați: timpul petrecut de lucrătorii fără un loc de muncă fix în deplasări colective, organizate și impuse de angajator, constituie „timp de muncă” în integralitatea sa. Ne propunem azi „să decodăm” implicațiile practice și de principiu ale acestei decizii pentru peisajul juridic din România. Citește articolul
Tehnologie pe înțelesul tuturor
De la AI care scrie, la AI care mută lucruri. Cum robotica devine noul cloud
Roboții care sortează, mută obiecte și se deplasează singuri în fabrici sunt esențiali pentru eficientizarea proceselor de logistică, depozitare și transport în cadrul lanțului de aprovizionare.
Următoarea revoluție în AI nu va fi despre texte mai bune sau imagini mai realiste. Va fi despre roboți care învață să interacționeze cu lumea fizică, un cloud care nu procesează date, ci mută lucruri. Același efect de rețea care a concentrat puterea în mâinile câtorva giganți cloud se pregătește să se repete. Și marii jucători văd aici soluția pentru a justifica evaluările astronomice din ultimii ani. Citește articolul










