Departament: Logistică și Supply Chain
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 29 septembrie - 5 octombrie 2025
Trebuie să se asigure că mașinile de transport și șoferii respectă noile reguli despre tahografe, limitatoare de viteză și permise de conducere, pentru ca transportul să meargă fără probleme.
6 Octombrie 2025 | 1170 | Timp de citire: 5 min.
În perioada 29 septembrie - 5 octombrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Ghid auto 2025: Informații utile
Reminder RAR: Legislația nu prevede o perioadă exactă în care să fie utilizate anvelopele de iarnă
Companiile cu flote de transport depind de buna funcționare și conformitatea legală a vehiculelor. Dotarea corectă cu anvelope de iarnă este esențială pentru a evita întârzieri, amenzi sau accidente care ar perturba lanțul de aprovizionare și livrare.
3 Octombrie 2025 | 2 | 16583 | Timp de citire: 2 min.
Chiar dacă nu există o dată exactă pentru dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, potrivit legislației în vigoare, ele trebuie folosite atunci când se circulă pe drumuri acoperite de gheață, zăpadă sau polei. În cazul în care nu respectă această obligație, șoferii riscă amenzi de câteva mii de lei. Registrul Auto Român (RAR) a subliniat azi că legislația nu a suferit modificări și că nu avem o dată exactă pentru montarea pe mașini a anvelopelor de iarnă. Citește articolul
Date pe înțelesul tuturor
Zece grafice pentru a explica inflația ce se apropie de 10%
Creșterea prețurilor la energie și la alimente, alături de impactul schimbărilor climatice asupra producției, poate afecta costurile de transport, disponibilitatea materiilor prime și stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.
Inflația se apropie în România de pragul de 10%. Ce-i drept, deși ar trebui vedem o temperare începând cu luna iulie a anului viitor, ridicarea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază riscă să complice povestea. În acest context, am pregătit o serie de grafice pentru a explica situația în care ne aflăm. Citește articolul
UPDATE Reglementările apărute toamna trecută privind condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere, modificate oficial
Companiile de logistică și transport rutier folosesc tahografe pe camioane, iar respectarea legii privind verificarea și întreținerea acestora este esențială pentru ca operațiunile lor să se desfășoare fără probleme și fără amenzi.
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, au fost modificate, potrivit unui ordin recent al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se stabilește armonizarea prevederilor legale apărute cu nici un an înainte cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
UPDATE Guvernul a stabilit lista țărilor ai căror șoferi pot conduce în România fără să aibă permise internaționale
Pentru a înțelege cum pot fi afectați șoferii străini care operează în lanțul de aprovizionare sau care transportă mărfuri, asigurând că operațiunile de logistică se desfășoară conform noilor reguli de circulație.
O hotărârea de Guvern menită să asigure recunoașterea reciprocă a permiselor de conducere și să consolideze relațiile României cu partenerii strategici și membrii Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) sau cei ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a fost oficializată recent. Măsura permite titularilor de permise naționale din anumite state să conducă pe teritoriul României pentru perioade determinate, fără a mai fi necesară deținerea unui permis de conducere internațional. Citește articolul
Raportarea de durabilitate va deveni necesară, încet-încet, pentru majoritatea firmelor: Obligația nu va veni de la stat, ci de la grup, furnizori, parteneri, investitori sau bănci
Raportarea de durabilitate este cerută de-a lungul întregului lanț valoric și de aprovizionare, iar respectarea ei este crucială pentru menținerea relațiilor cu furnizorii și clienții din acest lanț.
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
Ziua internațională de conștientizare a risipei alimentare. Obligațiile operatorilor economici de pe lanțul alimentar și un cadru național încă incomplet
Acest departament gestionează fluxul de produse de la producție la consumator, iar optimizarea proceselor logistice (depozitare, distribuție) este esențială pentru a preveni degradarea alimentelor și a minimiza risipa.
29 Septembrie 2025 | 682 | Timp de citire: 3 min.
În fiecare an pe 29 septembrie este marcată la nivel mondial Ziua de conștientizare a pierderilor și risipei alimentare. Legea română privind risipa alimentară a trecut printr-o transformare esențială în 2024, reintroducându-se caracterul obligatoriu al măsurilor de prevenire pentru toți actorii din lanțul agroalimentar, după ce legiuitorul se jucase cu tandemul „obligatoriu - facultativ” cu câțiva ani în urmă. Citește articolul
UPDATE Măsura de limitare a adaosurilor comerciale la mai multe produse agricole și alimentare, prelungită oficial până la 31 martie 2026
Deși nu stabilesc prețurile direct, trebuie să înțeleagă cum noile reguli afectează costurile și procesele de pe întregul lanț de aprovizionare, de la producător la vânzător, mai ales în contextul marjelor limitate pentru distribuitori.
25 Septembrie 2025 | 2 | 41093 | Timp de citire: 2 min.
Plafonarea adaosului comercial la mai multe produse agricole și alimentare, precum laptele, făina, zahărul, ouăle sau fructele, a fost prelungită până la 31 martie 2026, după ce o ordonanță în acest sens a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Măsura apărută în 2023 fusese gândită inițial pentru numai trei luni, însă autoritățile au prelungit-o de mai multe ori până acum - în lipsa prelungirii stabilite acum de Guvern, măsura ar fi expirat la finalul lunii. Citește articolul
UPDATE Rabla 2025 pentru persoanele fizice: Nu se vor putea cere bani pentru mașini pe motorină, iar vânzarea celor cumpărate prin program va fi interzisă timp de 18 luni
Dacă departamentul gestionează flota de vehicule a companiei, este interesat de programul Rabla pentru a înlocui mașinile vechi cu altele noi, mai eficiente și mai ecologice, îmbunătățind operațiunile de transport.
25 Septembrie 2025 | 7 | 20522 | Timp de citire: 2 min.
Programul Rabla are, de puțină vreme, un ghid dedicat persoanelor fizice, ce cuprinde ambele componente de până acum ale programului - Rabla Clasic și Rabla Plus. Noul ghid al programului Rabla pentru persoanele fizice stabilește, printre altele, interdicția de a finanța achiziția de autovehicule cu motoare diesel și interdicția de înstrăinare a celor cumpărate cu bani de la stat timp de un an și jumătate. Persoanele fizice se vor putea înscrie în program începând cu 30 septembrie. Citește articolul
Cum au devenit evaluările ESG esențiale pentru păstrarea poziției în lanțul de aprovizionare
Noul cadru legislativ, cum ar fi cel din Germania și Directiva europeană (CSDDD), impune monitorizarea riscurilor ESG pe întregul lanț de aprovizionare. Acest departament trebuie să știe cum să se asigure că furnizorii și partenerii respectă cerințele de sustenabilitate.
Într-un peisaj european în continuă transformare, în care legislația în domeniul sustenabilității se îndepărtează de simpla raportare și pune accentul pe acțiuni concrete, companiile se confruntă cu o nouă realitate: nu mai este suficient să raporteze, trebuie să demonstreze. Implementarea de măsuri reale, monitorizarea eficienței acestora și recompensarea performanței ESG devin piloni esențiali ai conformității și competitivității. Citește articolul










