Departament: Management Risc și Control Intern
UPDATE Primarul General al Capitalei nu are calitate procesuală activă să atace autorizațiile de construire ale primarilor de sector, doar în baza interesului public, decât dacă există o prevedere expresă care să îi confere acest drept. Decizia ICCJ, publicată
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de eventuala anulare a unor documente oficiale (cum ar fi autorizațiile de construcție) de către alte autorități publice și să știe cum să se pregătească pentru astfel de situații. Este important pentru a evita pierderile sau întârzierile în proiecte.
4 Noiembrie 2025 | 1 | 26965 | Timp de citire: 4 min.
Printr-o decizie dată luna trecută și publicată recent în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a oferit o clarificare importantă în materia calității procesuale active în acțiunile în contencios administrativ: e nevoie de o prevedere expresă care să dea dreptul unui subiect de drept public să formuleze acțiuni în contenciosul obiectiv întemeiate exclusiv pe încălcarea unui interes legitim public. Înalta Curte s-a pronunțat asupra acestei chestiuni de drept ca urmare a unei cereri formulate în cadrul unui proces de anulare a unor autorizații emise la nivel de primărie de sector, unde reclamanții erau Primarul General și Municipiul București. În contenciosul obiectiv, a spus Curtea, e nevoie de tutelă administrativă atribuită în mod expres de lege, iar argumentul că Primarul General are atribuții generale de urbanism nu stă în picioare. Citește articolul
Reminder Black Friday: Cum să nu fii păcălit de practicile înșelatoare ale comercianților
Identifică și gestionează riscurile legate de practicile comerciale incorecte, cum ar fi reducerile false sau problemele cu retururile și garanțiile, pentru a proteja reputația și a evita sancțiunile legale.
Pentru a profita de reducerile de Black Friday și a-și proteja interesele, consumatorii trebuie să se informeze în detaliu despre produsele pe care intenționează să le cumpere și să fie atenți la toate aspectele, în special în timpul marilor evenimente de reducere a prețurilor. De asemenea, este recomandat să verifice prețurile prin consultarea site-urilor de comparație de prețuri, care au îmbunătățit mult transparența prețurilor și reducerilor oferite de magazinele online. În cele ce urmează puteți găsi toate informațiile necesare evitării unor situații neplăcute, dar și cu privire la ceea ce puteți face într-un astfel de caz. Citește articolul
Nou sistem de finanțare pentru medicina primară: accent pe plata serviciilor medicale, începând de anul viitor
Modificările semnificative în modul de finanțare a sistemului medical pot crea noi riscuri operaționale sau financiare și necesită o evaluare constantă pentru a ne asigura că sistemele interne de control sunt adaptate și eficiente.
O reconfigurare a modului în care este finanțată asistența medicală primară și ambulatorie a fost introdusă prin recenta legislație privind modificarea și completarea unor acte normative și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății. În principal, este urmărită o reducere treptată a ponderii plății per capita, această evoluție fiind compensată de o majorare a plății pe serviciu medical, în scopul de a recompensa activitatea medicală efectivă. Citește articolul
Încadrat la un nivel profesional superior, dar plătit la cel vechi. Despre principiul plății egale pentru muncă de valoare egală și buna-credință
Articolul identifică riscuri semnificative pentru companie, cum ar fi pierderea angajaților de top, scăderea productivității, posibile litigii și afectarea reputației, toate cauzate de o gestionare incorectă a salariilor.
4 Noiembrie 2025 | 2 | 6827 | Timp de citire: 3 min.
Relațiile de muncă, prin natura lor, sunt un contract de schimb: angajatul oferă timp, competență și efort, iar angajatorul oferă o remunerație corespunzătoare. Dar ce se întâmplă atunci când una dintre părți modifică unilateral acest echilibru? Citește articolul
Audit al Curții de Conturi
Peste jumătate dintre orașele mici din România nu îndeplinesc criteriile legale de populație, iar peste o treime dintre comune nu își pot susține cheltuielile administrative
Articolul identifică numeroase probleme structurale, cum ar fi blocajul legislativ, dependența financiară și lipsa de personal, care creează riscuri pentru dezvoltarea locală și eficiența serviciilor. Un departament de managementul riscului dintr-o companie va fi interesat de aceste informații pentru a evalua riscurile din mediul de afaceri local.
Un raport de audit realizat de Curtea de Conturi, intitulat „Auditul Performanței Administrației Locale Mici", care evaluează organizarea, funcționarea și gestionarea resurselor în comunele și orașele mici din România pe perioada 2021-2023 a fost recent dat publicității. Documentul arată că peste jumătate dintre orașele de rang mic și o parte semnificativă a comunelor nu îndeplinesc criteriile minime de populație, depind în mare măsură de finanțarea de la bugetul de stat și se confruntă cu un deficit cronic de personal calificat. Aceste probleme structurale limitează capacitatea autorităților locale de a investi în dezvoltare și de a asigura servicii publice de calitate pentru cetățeni. Citește articolul
Black Friday 2025: Recomandări ale ANPC în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărarea produselor cu preț redus
Acest departament identifică și reduce riscurile de fraudă sau erori la plăți. Recomandările din articol ajută la crearea unor sisteme sigure pentru a proteja atât compania, cât și clienții de pierderi financiare și probleme de reputație.
În condițiile în care peste numai câteva zile începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț, iar mulți comercianți au campanii agresive prin care urmăresc accelerarea vânzărilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le reamintește celor ce vor să cumpere diverse produse în următoarele zile că este foarte importantă o informare corectă și o atitudine prudentă în legătură cu ofertele “mult prea bune”. De asemenea, ANPC face mai multe recomandări în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărăturile de Black Friday. Citește articolul
UPDATE A fost oficializată procedura de selecție a ONG-urilor pentru monitorizarea centrelor sociale: condiții, etape și obligații
Departamentul de management al riscului este interesat de cum pot fi identificate și evitate problemele, precum și de modul în care pot fi îmbunătățite controalele interne. Monitorizarea independentă a serviciilor sociale ajută la descoperirea riscurilor legate de respectarea drepturilor omului și calitatea serviciilor.
Recent a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin care stabilește procedura de selecție a ONG-urilor ce vor putea desfășura vizite de monitorizare în centrele sociale rezidențiale. Actul normativ detaliază atât criteriile de eligibilitate aplicabile ONG-urilor, cât și modelul de protocol de colaborare dintre acestea și Ministerul Muncii. Citește articolul
UPDATE SAF-T 2025: Raportarea lunară pe octombrie se depune până pe 2 decembrie. Sunt vizate și firmele mici
Acest departament analizează cum neregulile în raportarea SAF-T (cum ar fi erorile sau întârzierile) pot crește riscul ca firma să fie considerată "cu probleme" de către ANAF și propune soluții pentru a evita aceste riscuri.
3 Noiembrie 2025 | 1 | 70435 | Timp de citire: 2 min.
Declarația 406 aferentă lunii octombrie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii noiembrie 2025, conform legislației în vigoare. Deoarece vorbim de un weekend prelungit, termenul se duce automat pe 2 decembrie 2025. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul
Reminder Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an, altfel există riscul unei amenzi de până la 20.000 lei
Acest departament folosește inventarierea pentru a identifica riscuri (cum ar fi pierderile, furturile sau erorile contabile), a verifica dacă bunurile firmei există și sunt corect evaluate, și a se asigura că procesele interne sunt respectate pentru a preveni fraudele și neregulile.
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
UPDATE Deciziile medicilor trebuie să fie bazate pe dovezi ştiințifice și să respecte principiile eticii şi deontologiei profesionale. Măsura, oficială
Modificările legislative privind responsabilitatea și autonomia medicilor pot influența riscurile de malpraxis sau de conformitate, fiind esențiale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor la nivel de companie, mai ales în sectoarele unde interacțiunea cu profesia medicală este frecventă (ex: asigurări, medicină ocupațională).
3 Noiembrie 2025 | 2289 | Timp de citire: 1 min.
Medicii trebuie, atunci când vine vorba despre decizii medicale, să se bazeze pe dovezi științifice și să respecte etica și deontologia profesională, după cum apare într-una dintre legile din al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, ce a fost oficializată acum câteva zile și care conține, de fapt, o serie de măsuri ce se aplică în domeniul sănătății. Citește articolul










