Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Management Risc și Control Intern

ACCES PREMIUM
Evitarea dublei impuneri

Convenție nouă Romania - UK: Despre profiturile din activitatea de afaceri, sediul permanent și întreprinderile asociate

Articolul vorbește despre prevenirea evaziunii fiscale și a dublei impuneri. Departamentul trebuie să identifice și să gestioneze riscurile fiscale asociate operațiunilor cu Marea Britanie și să se asigure că există controale interne adecvate pentru a preveni problemele de conformitate fiscală.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
5 Noiembrie 2025 | 4209 | Timp de citire: 7 min.

O nouă convenție de evitare a dublei impuneri a fost încheiată între România și UK, aceasta fiind ratificată prin Legea nr. 169/2025, ce a apărut recent în Monitorul Oficial. Documentul se aplică persoanelor rezidente în unul sau ambele state și reglementează, printre altele, impozitarea profiturilor din activități de afaceri, sediile permanente și întreprinderile asociate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Prețurile din 2026 pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial rămân neschimbate

Acest departament trebuie să înțeleagă costurile și cerințele de publicare pentru a evalua riscurile de a nu respecta legea și pentru a se asigura că firma ia măsurile necesare pentru a evita problemele legale sau financiare.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2025 | 2 | 10834 | Timp de citire: 2 min.

Tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial în 2026 se vor menține la nivelul actual, potrivit unei decizii a Camerei Deputaților apărute marți, după ce, în august, ele au fost majorate. Printre altele, tariful pentru publicarea actelor în Partea I a Monitorului Oficial va fi în continuare de 165 de lei pentru fiecare pagina de manuscris. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Gata cu rectificarea pe 2025, se apropie bugetul pe 2026. Cu ce provocări se confruntă România

Articolul vorbește despre instabilitatea economică și politică a țării, retrogradarea ratingului de țară și creșterea dobânzilor. Acestea reprezintă riscuri majore pe care un departament de management al riscului trebuie să le monitorizeze și să le evalueze pentru a proteja stabilitatea companiei.

Radu Stochița în Cercetător,
5 Noiembrie 2025 | 1206 | Timp de citire: 6 min.

Contrastul dintre optimismul din 2024 (când Guvernul a mărit pensii și salarii) și realitatea dură din 2025, marcată de instabilitate politică și probleme fiscale majore, este unul evident. Deși rectificarea bugetară din 2024 părea favorabilă, Consiliul Fiscal avertiza asupra deficitului nerealist. Evenimentele electorale neașteptate din 2024-2025 au declanșat o criză de încredere, cu creșterea randamentelor obligațiunilor și revizuirea negativă a ratingului de țară. Problema fundamentală rămâne nivelul scăzut al veniturilor bugetare, aspect semnalat constant de Consiliul Fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Locul sau locurile de muncă? Practica angajatorului de a trece mai multe puncte de lucru în CIM

Acest departament analizează și diminuează riscurile cu care se confruntă compania. Articolul arată că nerespectarea legilor privind locul de muncă și securitatea în muncă poate aduce amenzi mari, procese și strică reputația companiei, adică riscuri semnificative.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Noiembrie 2025 | 1 | 5489 | Timp de citire: 4 min.

O practică întâlnită în piața muncii, născută dintr-o interpretare „creativă” a legislației, este aceea prin care angajatorul, la încheierea contractului individual de muncă (CIM), alege să înscrie la capitolul „locul muncii” nu o singură adresă, ci o listă de puncte de lucru ale companiei (de exemplu, sediile din București, Cluj-Napoca și Timișoara). Intenția din spate este evidentă: angajatorul dorește să obțină flexibilitate maximă, rezervându-și dreptul de a-l „plimba” pe salariat între aceste locații după bunul plac, fără a mai fi nevoie de un act adițional (conform art. 41 din Codul muncii) și fără a aplica regimul delegării (cu plata indemnizației și a cheltuielilor de transport și cazare). Dar este această strategie conformă cu legea? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiectul care propune interzicerea obligării șoferilor la încărcat-descărcat marfa: o inițiativă necesară sau o periculoasă necunoaștere a Codului muncii și a regulilor SSM de către cei care scriu legi?

Articolul identifică riscuri legale și operaționale legate de nerespectarea legislației muncii și a normelor SSM, oferind informații utile pentru evaluarea și gestionarea riscurilor în cadrul companiei.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Noiembrie 2025 | 755 | Timp de citire: 5 min.

Un proiect recent înregistrat la Parlament vizează reglementarea strictă a responsabilităților privind încărcarea și descărcarea mărfurilor în transportul rutier. Punctul central al propunerii îl reprezintă interdicția explicită de a obliga conducătorii auto să efectueze aceste operațiuni, interdicție susținută de o sancțiune considerabilă - amendă de la 10.000 la 30.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNAS schimbă regulile de raportare pentru furnizori: Serviciile medicale din octombrie pot fi validate offline

Acest departament trebuie să știe despre problemele unui sistem cheie (PIAS) care afectează operațiunile. Este important să identifice riscurile financiare și operaționale și să se asigure că există măsuri interne pentru gestionarea acestor situații neprevăzute.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2025 | 20259 | Timp de citire: 2 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a emis un ordin care aprobă o procedură clară pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate în regim offline, ca urmare a disfuncționalităților majore constatate în funcționarea Platformei informatice din asigurările de sănătate (PIAS). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbările din octombrie 2025 la listele țărilor riscante, care pot influența două obligații ale firmelor din România

Acest departament este interesat să identifice riscurile financiare, legale și de reputație pe care le implică colaborarea cu firme din țările considerate riscante, pentru a proteja compania de eventuale probleme.

avocatnet.ro în 4 Noiembrie 2025 | 1561 | Timp de citire: 3 min.

În octombrie 2025 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Valoarea burselor pe care le primesc studenții în anul universitar 2025-2026 a fost stabilită printr-un ordin oficializat astăzi

Articolul discută despre un 'proiect de ordin', ceea ce înseamnă o modificare legislativă în curs. Departamentul de managementul riscului urmărește astfel de propuneri pentru a evalua potențialele riscuri sau oportunități care ar putea apărea odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări, în special cele care influențează aspecte sociale sau economice.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2025 | 2 | 21641 | Timp de citire: 1 min.

Noile cuantumuri ale burselor pentru studenții înmatriculați la programele de studii universitare de stat, pentru anul universitar 2025-2026, au fost stabilite, ordinul emis în acest sens de Ministerul Educației fiind publicat astăzi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

O firmă a încercat să evite plata taxelor salariale prin virarea banilor către angajați din contul bancar personal al administratorului

Acest departament este responsabil pentru identificarea și gestionarea riscurilor financiare, legale și de reputație ale firmei, iar un control fiscal cu amenzi și riscuri penale este un risc major.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2025 | 43533 | Timp de citire: 2 min.

Cazul unei companii care încerca să evite plata taxelor salariale a fost prezentat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul cu controalele terminate în august 2025. Este vorba de o situație în care veniturile firmei intrau în contul personal al administratorului, iar de acolo se virau salariile către angajați, însă fără a se achita taxele aferente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Persoanele fizice nu mai pot cumpăra sau folosi petarde și artificii

Departamentul trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli privind articolele pirotehnice și să stabilească măsuri pentru a le reduce.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2025 | 1 | 18786 | Timp de citire: 4 min.

Din acest an, persoanele fizice nu vor mai putea cumpăra sau folosi, pentru uz personal, petarde, artificii de spectacol sau dispozitive pirotehnice de scenă. Noile reguli limitează utilizarea de către publicul larg doar la articolele din categoria F1, cum sunt artificiile de brad și bețișoarele bengale, restul putând fi folosite exclusiv de pirotehnicieni autorizați. Citește articolul