Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Management Risc și Control Intern

ACCES PREMIUM

„Șeful-Robot” va acționa conform unor reguli mai clare. Directiva UE privind munca pe platforme reprezintă un prim pas spre reglementarea muncii prin algoritmi

Nerespectarea noilor reguli privind încadrarea lucrătorilor sau folosirea incorectă a algoritmilor poate aduce riscuri legale, financiare și de reputație pentru companie, pe care acest departament trebuie să le identifice, să le evalueze și să le gestioneze.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Noiembrie 2025 | 581 | Timp de citire: 5 min.

Adoptarea Directivei (UE) 2024/2831 privind îmbunătățirea condițiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme marchează un punct de cotitură. Este, probabil, cea mai importantă intervenție legislativă europeană în piața muncii din ultimul deceniu, iar miza ei depășește cu mult granițele aplicațiilor de livrare. Și România va trebui să transpună această directivă în legislația națională, iar discuțiile pe marginea unui proiect de lege pentru transpunerea ei încep chiar azi la nivelul Ministerului Muncii.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un motiv în plus să răspunzi acelui (fost) angajat care îți solicită corecții privind datele eronate peste care a dat în Reges-Online

Acest departament este interesat de situațiile care pot aduce probleme companiei, cum ar fi amenzi sau nemulțumiri ale angajaților din cauza datelor greșite, pentru a le preveni.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
7 Noiembrie 2025 | 831 | Timp de citire: 3 min.

Accesul angajaților la Reges-Online aduce în prim-plan responsabilitatea angajatorilor de a menține date corecte în registru. Unii au descoperit deja inadvertențe în informațiile aferente contractelor lor. Solicitările de corectare venite din partea acestora nu trebuie ignorate, ci tratate cu seriozitate, întrucât reflectarea corectă a datelor în registru este o obligație legală a angajatorului. În plus, ignorarea cererilor de rectificare poate atrage sancțiuni în contextul GDPR, transformând o simplă solicitare într-o potențială problemă mult mai complexă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Black Friday 2025

Reminder Garanția de conformitate și garanția comercială: Tot ce trebuie să știe cumpărătorii despre condițiile în care pot beneficia de acest drept

Acest departament analizează posibilele probleme (riscuri) legate de garanții, cum ar fi costurile mari cu reparațiile, clienții nemulțumiți sau pierderea reputației, și stabilește cum să le prevină sau să le gestioneze eficient.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
7 Noiembrie 2025 | 1 | 4625 | Timp de citire: 4 min.

Înainte de achiziționarea unui produs, este esențial să cunoaștem tipurile de garanții disponibile și cum poți beneficia de acestea. În România, garanția de conformitate, reglementată prin lege, oferă consumatorilor protecție timp de doi ani de la achiziție. În plus, există și două tipuri de garanții opționale care pot extinde această protecție. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect de lege: Firmele care abandonează lucrările la drumuri să fie amendate

Acest departament analizează ce riscuri noi apar pentru companie (amenzi mari, pierderea dreptului de a participa la licitații) și propune cum să le evite, asigurându-se că operațiunile se desfășoară corect.

avocatnet.ro în 7 Noiembrie 2025 | 350 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă recent depusă la Senat, ca primă cameră deliberativă, urmărește instituirea unui cadru legal menit să reglementeze situațiile în care executanții lucrărilor de reparații, modernizare, întreținere sau construcție a drumurilor publice abandonează lucrările începute. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Este posibilă acordarea tichetelor de masă și suportarea contravalorii hranei la locul de muncă în același timp?

Acest departament este interesat de informațiile din articol pentru a se asigura că firma respectă toate regulile fiscale și legislative privind beneficiile pentru angajați, evitând astfel posibile amenzi sau probleme legale.

avocatnet.ro în 7 Noiembrie 2025 | 1 | 924 | Timp de citire: 2 min.

Un angajator care vrea să păstreze avantajele fiscale prevăzute de lege nu poate acorda unui angajat atât tichete de masă, cât și hrana la locul de muncă, o limitare în acest sens fiind prevăzută chiar de lege - nici măcar în ipoteza în care valoarea tichetului și contravaloarea hranei pe zi s-ar încadra în plafonul cerut de lege. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai mult sprijin pentru victimele violenței domestice, pedepse mai dure pentru agresori: principalele măsuri adoptate și propuse din 2025

Violența domestică poate genera riscuri pentru companie, de exemplu, prin afectarea performanței angajaților, absențe, sau chiar prin incidente la locul de muncă dacă situația escaladează. De asemenea, reputația companiei poate fi afectată. Acest departament va analiza cum noile măsuri legale pot ajuta la gestionarea și reducerea acestor riscuri, implementând controale interne și politici de prevenție și sprijin.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
7 Noiembrie 2025 | 882 | Timp de citire: 4 min.

Anul 2025 a adus mai multe inițiative legislative menite să consolideze protecția victimelor violenței domestice. Pe lângă proiectele aflate în dezbaterea Parlamentului, o lege și o hotărâre de Guvern deja adoptate introduc măsuri concrete de sprijin, în contextul creșterii continue a cazurilor de violență domestică și al numărului tot mai mare de femicide. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghidul de finanțare a programului ce permite instalarea de garduri electrice care să țină animalele sălbatice la distanță, propus pentru modificare

Este interesat de cum pot fi gestionate riscurile de întârzieri la proiecte și cum se asigură că acestea sunt monitorizate și evaluate eficient, pentru a optimiza rezultatele și a evita problemele.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2025 | 393 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Mediului vrea să modifice, printr-un proiect de ordin pus recent în dezbatere publică, ghidul de finanțare a programului ce permite instalarea de garduri electrice care să țină animalele sălbatice la distanță, schimbările vizând simplificarea procedurilor pe care trebuie să le urmeze cei interesați să obțină sprijin în cadrul programului amintit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi cazuri de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal de la momentul reactivării, nu după trei luni de la reactivare

Acest departament se ocupă să identifice și să prevină riscurile pentru firmă. Informațiile despre cazierul fiscal îi ajută să înțeleagă riscurile legate de nerespectarea regulilor fiscale și să se asigure că firma este protejată.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2025 | 7488 | Timp de citire: 2 min.

Câteva cazuri noi de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal al contribuabililor direct de la momenul reactivării, nu abia după trei luni de la reactivare, ca până acum. Măsura apare într-o lege oficializată recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de OUG

Datele personale ale acționarilor, administratorilor și reprezentanților legali ai firmelor vor ajunge la Consiliul Concurenței. Alte modificări importante propuse la legislația de profil

Noile reglementări și posibilitatea ca autoritățile să intervină chiar și sub anumite praguri pot crea noi riscuri pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze pentru a preveni probleme.

avocatnet.ro în 6 Noiembrie 2025 | 16765 | Timp de citire: 3 min.

Consiliul Concurenței a pus în dezbatere de curând un proiect de ordonanță de urgență care recalibrează cadrul de concurență și ajutor de stat pentru a-l alinia standardelor UE/OCDE și a crește eficiența aplicării legii. Printre altele, proiectul prevede accesul la date despre reprezentanți (inclusiv CNP), iar, pe zona procedurală, reglementează ofițerul de audieri, clarifică regulile de acces la dosar și întărește instrumentele de investigație (acces extins la sisteme IT, utilizarea de experți terți). Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Criteriile medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap, revizuite oficial

Modificările legislative pot aduce noi riscuri pentru companie (legate de conformitate, litigii). Acest departament trebuie să le identifice și să propună soluții pentru a le gestiona.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2025 | 8668 | Timp de citire: 3 min.

Printr-un ordin publicat în această dimineață în Monitorul Oficial, Ministerul Muncii a înlocuit criteriile pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap cu unele noi, adaptate la schimbările apărute de ceva vreme. În plus, prin același ordin se introduc și criteriile medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește termen de valabilitate permanent pentru încadrarea în grad de handicap a persoanelor cu dizabilități. Citește articolul