Departament: Management Risc și Control Intern
Reges-Online: Nu mai este necesară informarea ITM cu privire la persoana responsabilă de operarea în registru. Importanța jurnalului de operațiuni
Jurnalizarea detaliată a tuturor operațiunilor și a persoanelor care le-au efectuat în sistemul Reges-Online este extrem de importantă pentru a preveni erorile, acțiunile neautorizate sau fraudele și pentru a asigura transparența și responsabilitatea internă a proceselor legate de angajați.
Informarea inspectoratelor cu privire la persoana responsabilă de registrul de evidență a salariaților nu mai este necesară în Reges-Online, așa cum a fost necesară până acum în cazul Revisal. Platforma Reges este concepută pentru a audita tot ce se întâmplă, iar utilizatorii și ce au făcut aceștia este vizibil chiar în platformă, prin urmare este posibilă oricum identificarea „responsabililor” în orice moment. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 3 - 9 noiembrie 2025
Clarifică aspecte legate de cazierul fiscal și de disputele cu autoritățile publice, ajutând la evaluarea și gestionarea riscurilor legale și financiare ale companiei.
10 Noiembrie 2025 | 692 | Timp de citire: 5 min.
În perioada 3 - 9 noiembrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Retrospectiva săptămânii: noutăți privind înregistrarea fiscală din oficiu, abordarea contractuală a unor probleme de muncă și regulile schimbate privind petardele
Pentru a descoperi și a preveni problemele care ar putea duce la amenzi, procese sau pagube pentru companie, cum ar fi plata neconformă a salariilor sau riscuri legate de mediul local.
La final de săptămână, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris:
Citește articolulBursa pe înțelesul tuturor
Primul pas spre bursă: cum alegi corect cu cine investești
Articolul vorbește despre cum să te asiguri că banii tăi sunt în siguranță și cum să alegi parteneri de încredere pentru investiții, evitând riscurile de a fi păcălit. Aceste principii de siguranță și verificare sunt foarte importante și în activitatea lor zilnică.
8 Noiembrie 2025 | 405 | Timp de citire: 2 min.
Toată lumea vorbește despre investiții, dar puțini știu de unde să înceapă. Înainte să alegi o aplicație sau un broker, e important să știi ce contează cu adevărat: siguranța, transparența și sprijinul pe care îl primești. Citește articolul
Gânduri pentru acasă
De ce (nu) se vor întâmpla unele lucruri, în anii ce vin?
Articolul scoate în evidență riscuri semnificative legate de schimbările demografice (îmbătrânirea populației, lipsa forței de muncă) și riscul de a rata 'fereastra tehnologică', aspecte esențiale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor în afaceri.
Undeva în România, un tânăr de 26 de ani stă 4 ore pe zi pe Insta, să urmărească celebrități și să-i treacă timpul. În altă zonă, un inginer de 26 de ani folosește tehnologie să automatizeze logistica unei fabrici și economisește 2 mil eur pe an. Unul consumă tehnologie, celălalt o pune la treabă. Pe cine încurajăm noi, ca țară? Citește articolul
Exclusiv Când vor putea solicita CEI românii din străinătate care nu mai au domiciliu în țară
Departamentul acesta trebuie să evalueze riscurile asociate cu identificarea clienților sau a partenerilor, mai ales când documentele de identitate sunt noi sau au particularități, cum este cazul cărții electronice de identitate pentru românii fără domiciliu în țară. Dificultățile tehnice menționate pot reprezenta, de asemenea, un risc în anumite procese.
Începând din luna martie a acestui an, eliberarea cărților electronice de identitate (CEI) a devenit posibilă pentru orice cetățean care dorește sau trebuie să își schimbe vechiul „buletin”. Această facilitate, deși ar fi trebuit să fie implementată la nivel general, nu este încă accesibilă cetățenilor români care locuiesc în străinătate și nu mai au domiciliu în România. Citește articolul
Care sunt noile criterii medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește un termen de valabilitate permanent pentru certificatul de încadrare în grad de handicap
Acest departament este interesat de modul în care respectarea regulilor privind persoanele cu dizabilități poate reduce riscurile legale și operaționale pentru companie.
7 Noiembrie 2025 | 2527 | Timp de citire: 4 min.
Ministerul Muncii a stabilit recent, prin ordin, criteriile ce stau la baza deciziei cu termen permanent pentru încadrarea în grad de handicap a persoanelor. Astfel, în cazul unor afecțiuni, comisia de evaluare stabilește termen de valabilitate permanent pentru certificatul de încadrare în grad de handicap, în anumite cazuri, chiar de la prima prezentare a unei persoane în fața comisiei. Citește articolul
Analiză Ce variante există pentru ca măsurile fiscal-financiare din pachetul 2 să devină aplicabile
Incertitudinea legată de adoptarea unor măsuri fiscale importante, mai ales calendarul și modalitatea prin care acestea vor intra în vigoare, poate crea riscuri financiare și operaționale pentru companie. Acest departament monitorizează aceste discuții pentru a identifica și pregăti planuri pentru gestionarea acestor riscuri.
Pachetul al doilea de reformă al Guvernului trebuia să conțină și o lege cu multiple măsuri fiscal-financiare, doar că parcursul acesteia a fost oprit de Curtea Constituțională a României (CCR). Conform declarațiilor recente ale Premierului Ilie Bolojan, documentul urmează să treacă în curând prin procedura urgentă de legiferare parlamentară, adică fără o nouă asumare a responsabilității de către Guvern, dar specialiștii spun că au existat discuții și despre alte variante. Citește articolul
Raportul Avocatului Poporului: Notificarea rudelor victimelor accidentelor rutiere, în continuare fără cadru oficial în România
Orice companie este interesată să identifice și să gestioneze riscurile. Lipsa unor proceduri clare într-o situație critică, cum este anunțarea familiilor victimelor, generează riscuri operaționale și de imagine care trebuie anticipate și evitate printr-un bun control intern.
Avocatul Poporului atrage atenția asupra lipsei unei proceduri oficiale care să stabilească modul în care sunt anunțate familiile victimelor accidentelor rutiere grave, în condițiile în care România se află printre statele Uniunii Europene (UE) cu cele mai multe accidente mortale. Deși instituția a semnalat această problemă în mod repetat către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), un protocol național nu a fost încă adoptat, spre deosebire de alte țări europene care aplică deja mecanisme standardizate de notificare a rudelor, inclusiv cu sprijin psihologic și intervenția unor echipe special pregătite. Citește articolul
Proiect de OUG: Măsuri împotriva micii contrabande de tutun și țigări electronice și alte noutăți privind produsele accizabile și casele de marcat
Acest departament monitorizează riscurile legate de nerespectarea noilor legi (cum ar fi cele despre accize, contrabandă sau bonurile fiscale) și se asigură că există controale interne pentru a preveni problemele și amenzile.
Guvernul pregătește noi modificări în domeniul produselor accizabile și în domeniul caselor de marcat, așa cum reiese dintr-un proiect de ordonanță de urgență publicat vineri în dezbatere la Ministerul Finanțelor. Citește articolul










