Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea riscurilor legale, operaționale și de reputație care apar pentru companii odată cu schimbarea statutului lucrătorilor pe platformă și cu implementarea noilor reguli de funcționare a algoritmilor.
Directiva UE privind munca pe platformă, recent adoptată, reprezintă un pas important în direcția protejării sănătății și securității lucrătorilor din economia platformelor digitale. Cu toate acestea, directiva nu adresează anumite problematici și există unele obstacole ce ubliniază importanța unei implementări atente și a unui angajament ferm din partea statelor membre pentru a garanta respectarea drepturilor și a protecției SSM a tuturor lucrătorilor pe platformă. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și legale ce pot apărea din aplicarea greșită a regulilor fiscale, în special cele legate de facilitățile fiscale.
O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli și să pună la punct măsuri pentru a preveni astfel de probleme.
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
Acest departament analizează și diminuează riscurile ca activitatea firmei să fie afectată, de exemplu, de blocarea vehiculelor sau de probleme grave cu șoferii, care pot duce la pierderi sau deteriora imaginea.
Mai nou, în anumite situații, potrivit articolului 97 din Codul rutier, polițiștii pot stabili, pe lângă amendarea șoferilor, și aplicarea unor măsuri tehnico-administrative, inclusiv imobilizarea vehiculului persoanei care a încălcat regulile rutiere. De duminică, imobilizarea unui vehicul va putea fi revocată, potrivit unei ordonanțe apărute în vară, în anumite termene, în funcție de abaterea ce a dus la aplicarea măsurii. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor operaționale legate de șoferii companiei, cum ar fi amenzile, accidentele și deteriorarea reputației, din cauza noilor metode de verificare.
Codul rutier se modifică în această săptămână, pentru a da posibilitatea celor ce surprind comportamente agresive în trafic să trimită înregistrările audio-video polițiștilor, care, în baza acestora, vor putea sancționa șoferii, potrivit unei ordonanțe apărute în vară. Pentru sancționarea șoferilor indisciplinați în trafic, polițiștii vor putea utiliza, de asemenea, date de monitorizare a traficului rutier primite de la administratorii drumurilor publice, iar în aceste cazuri, polițiștii vor putea sancționa mai multe tipuri de abateri de la regulile de circulație, nu doar comportamentul agresiv în trafic, așa cum se întâmplă în cazul înregistrărilor făcute cu camere de bord sau telefoane. Totuși, ar mai putea dura o vreme până ce măsurile să fie aplicabile în practică, deoarece e nevoie de modificarea infrastructurii informatice a poliției. Citește articolul
Modificările și amânările legislației fiscale reprezintă riscuri pentru bugetul și operațiunile companiei, iar acest departament trebuie să le anticipeze și să le gestioneze, pregătind compania pentru schimbările viitoare.
Noul sistem de impozitare locală a clădirilor deținute de persoanele fizice și persoanele juridice, stabilit prin OG 16/2022, a fost amânat inițial pentru 2025, printr-o lege apărută pe final de 2022. Acum, Guvernul a stablit, printr-o ordonanță oficializată joi, o nouă amânare - de data asta pentru 2026. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum noile modificări afectează riscurile financiare și operaționale ale companiei și cum să se asigure că totul funcționează conform noilor reglementări, pentru a evita problemele neprevăzute.
Două documente legislative aflate în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății propun modificări în sistemul de sănătate, atât în ceea ce privește sistemul de plată pentru medicii de familie pentru primul trimestru din 2025, cât și ajustări la valorile punctelor per capita și pe serviciu, schimbări în modul de decontare a serviciilor stomatologice, precum și actualizări ale listei de investigații paraclinice și ale sistemului de închiriere a echipamentelor medicale. Citește articolul
Identifică un risc legat de interpretarea diferită a legii de către autorități, ajutând compania să prevină litigii sau costuri neașteptate legate de taxele pentru aparatele de colectare.
Proprietarii containerelor în care se află echipamentele automate (RVM) pentru preluarea ambalajelor în cadrul sistemului de garanție-returnare (SGR) sunt cei care trebuie să achite impozitul local pe clădire - această interpretare formulată de Camera Consultanților Fiscali (CCF) a fost confirmată recent de Ministerul Finanțelor (MF). Asta deoarece multe autorități locale au o practică neunitară în prezent, solicitând plata impozitului comercianților pe terenurile cărora sunt amplasate, de către terți, containerele cu RVM-uri. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum pot fi evitate riscurile legale și operaționale care apar din erori în evaluarea performanței sau din conflictele cu angajații, asigurând că procesele interne sunt solide și nu expun compania la probleme sau litigii costisitoare.
Planul de îmbunătățire a performanței, acest instrument de ultim resort pe care companiile îl folosesc cu angajații, poate ajunge destul de ușor în zona de abuz dacă angajatorul nu respectă prevederile legale. Deși nu sunt tratate în mod expres și nu sunt amintite undeva în Codul muncii sub această denumire sau vreuna echivalentă, evaluările profesionale și concedierea pentru necorespundere profesională sunt tratate de cod și există, de asemenea, jurisprudență suficientă în această zonă ca să ne facem o idee despre limitele unor atare planuri. Un aspect important însă e acela al transparenței și informării prealabile - angajatul nu ar trebui pur și simplu pus în fața unui atare plan dacă el nu e amintit nicăieri și cu atât mai puțin nu poate fi folosit discreționar. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile operaționale și de conformitate, asigurându-se că obligațiile legale privind pregătirea angajaților sunt îndeplinite corect pentru a evita amenzi sau alte probleme legale.
Piața muncii se schimbă rapid, în special din cauza tranziției digitale și ecologice. Noile tehnologii și cerințele de competențe apar în ritm accelerat, iar microcertificările permit lucrătorilor să dobândească rapid cunoștințe și abilități specifice, necesare pentru a se adapta la noile realități, ca să nu mai spunem că ele oferă o șansă vitală la formare sau reconversie profesională categoriilor vulnerabile din piața muncii. Pentru angajator, microcertificările cresc flexibilitatea și adaptabilitatea echipei în fața schimbărilor rapide din industrie. Deși, practic, angajatorul nu e împiedicat în niciun fel să-și formeze angajații prin tot felul de cursuri online, oferite atât de furnizori de educație premium, cât și de mari companii tech, certificările obținute de lucrători ar trebui să poată beneficia de o recunoaștere în sistemele de formare profesională din țară și să poată fi valorificate pe piața muncii, iar nu doar la nivelul „bucătăriei interne” a companiei. La nivel european s-au făcut deja propuneri în vederea reglementării unitare a microcertificărilor, iar strategia de formare profesională adoptată de Guvern pentru următorii ani arată interesul reglementării acestora. Citește articolul