Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Orice amânare sau modificare a unor legi importante poate crea incertitudine și riscuri pentru companie (legate de conformitate, operațiuni), iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Astă-vară, un proiect de ordonanță simplă cu o reformă a regulilor de procedură fiscală a fost publicat în dezbatere de Ministerul Finanțelor, însă de atunci nu s-a mai întâmplat nimic cu acesta. Specialiștii spun că documentul a rămas în așteptare, cel puțin momentan, iar din planul fiscal al Guvernului pentru perioada 2025-2031 aflăm că reforma va fi definitivată abia în cursul anului viitor. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice risc care poate afecta compania, iar comportamentul agresiv al șoferilor angajați poate duce la amenzi, accidente sau afectarea reputației firmei, ceea ce reprezintă riscuri operaționale și legale.
Codul rutier a fost modificat acum câteva zile, astfel încât cei ce surprind comportamente agresive în trafic să poată transmite polițiștilor înregistrările audio-video deținute, în baza cărora șoferii agresivi pot fi sancționați. Sesizările privind comportamentul agresiv în trafic se pot face prin HUB-ul de servicii al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
Articolul prezintă un risc operațional și de reputație legat de divulgarea informațiilor confidențiale, ajutând la identificarea și prevenirea situațiilor care pot genera conflicte sau probleme pentru companie.
Angajații sunt liberi să-și aleagă locul de muncă și să schimbe locul de muncă atunci când acesta nu mai corespunde așteptărilor. Faptul că un angajat întreprinde diverse demersuri pentru angajarea în altă parte n-ar trebui să reprezinte un motiv de represalii la locul muncă. Astfel, dacă un angajat cere, de exemplu, o adeverință care-i e necesară pentru participarea la un concurs pentru ocuparea unui post la stat, informația nu ar trebui să ajungă în toată unitatea - vorbim, în definitiv, de o chestiune confidențială. De altfel, nici nu e obligatoriu ca o adeverință de vechime să fie eliberată cu un motiv anume. Citește articolul
Acest departament previne și gestionează riscurile operaționale. Articolul descrie tipurile de erori care pot apărea în procesul de stabilire a pensiilor și modul în care sunt făcute verificările, oferind informații utile pentru a implementa controale interne mai bune și a minimiza riscul de greșeli în datele transmise statului.
Întocmirea dosarelor de pensie și calcularea drepturilor aferente poate fi supusă unei serii de erori. Cum sunt identificate și corijate acestea, în ce condiții sunt făcute verificări și corecții și care sunt obligațiile pensionarilor care au încasat necuvenit anumite sume de bani sunt câteva întrebări la care Casa Națională de Pensii (CNPP) a răspuns pentru avocatnet.ro. Citește articolul
Ei trebuie să înțeleagă orice risc nou legat de modul în care sunt declarate impozitele și să se asigure că firma are un control bun asupra proceselor fiscale, pentru a preveni greșelile sau penalitățile.
O serie de modificări punctuale la formularele de înregistrare fiscală 010, 015 și 700 au fost oficializate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament analizează posibilele probleme (riscuri) legate de garanții, cum ar fi costurile mari cu reparațiile, clienții nemulțumiți sau pierderea reputației, și stabilește cum să le prevină sau să le gestioneze eficient.
Înainte de achiziționarea unui produs, este esențial să cunoaștem tipurile de garanții disponibile și cum poți beneficia de acestea. În România, garanția de conformitate, reglementată prin lege, oferă consumatorilor protecție timp de doi ani de la achiziție. În plus, există și două tipuri de garanții opționale care pot extinde această protecție. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că o schimbare forțată a modului de impozitare (de la micro la impozit pe profit) din cauza unei erori sau a unei neclarități, cum este cea legată de termenul de depunere a bilanțului, reprezintă un risc financiar semnificativ pentru companie. Ei trebuie să evalueze și să gestioneze acest risc.
Mai bine de 200.000 de firme care la finele anului trecut figurau ca plătitoare de impozit micro au ratat termenul legal pentru depunerea situațiilor financiare pe anul 2023, se arată într-un document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Din moment ce depunerea la termen a bilanțurilor este, mai nou, o condiție pentru aplicarea regimului micro, neîndeplinirea acesteia duce la trecerea la impozit pe profit. De precizat că autoritățile spun că termenul bilanțurilor a fost 29 mai, deși recent clarificaseră că termenul a fost 30 mai. Citește articolul
Departamentul este direct interesat de noile instrumente și metodologii de identificare și monitorizare a riscurilor fiscale, inclusiv a riscului de fraudă și conformare, pentru a asigura stabilitatea financiară a companiei.
Planul fiscal al Guvernului pentru perioada 2025-2031 prevede inclusiv o reformă a administrării impozitelor și taxelor. Iar majoritatea măsurilor gândite în acest sens au o legătură directă cu digitalizarea relației dintre contribuabili și Fisc, însă vorbim și de chestiuni ce țin de modificarea regulilor procedural-fiscale. Citește articolul
Ajută la identificarea posibilelor probleme legale și financiare care pot apărea din modul în care sunt angajați și plătiți lucrătorii temporari, pentru a le preveni la timp și a minimiza riscurile pentru companie.
Chiar și în lipsa autorizării ca agent de muncă temporară, normele privind munca prin agent se aplică ori de câte ori un angajator pune la dispoziție lucrători unei întreprinderi utilizatoare pentru a lucra temporar sub supravegherea și conducerea acesteia din urmă. Totodată, un lucrător temporar pus la dispoziția unei întreprinderi utilizatoare trebuie, pe durata misiunii sale în cadrul acesteia, să primească un salariu cel puțin egal cu cel pe care l‑ar fi primit dacă ar fi fost recrutat direct de această întreprindere. Citește articolul
Trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare care apar din noile legi fiscale și să se asigure că există măsuri interne pentru a preveni erorile sau neconformitățile.
Guvernul pregătește, în colaborare cu Banca Mondială, o serie de modificări fiscale pentru principalele impozite și taxe datorate de contribuabili, conform unui document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Majoritatea măsurilor urmează să fie dezbătute și stabilite până la finele lunii martie 2025, dar nu toate se vor aplica din 2025. Citește articolul