Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul abordează numirea persoanelor responsabile cu investigarea raportărilor de integritate, cercetările disciplinare și gestionarea conflictelor de interese, toate fiind elemente cheie în managementul riscului și controlul intern al unei companii.
În funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe o serie de responsabili, inclusiv unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor care îndeplinesc roluri critice în firmă se poate face fie prin decizie administrativă, fie prin contractul de muncă, în baza unor criterii. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat să înțeleagă noile reguli și sancțiuni, pentru a evalua posibilele riscuri legale sau de imagine pentru companie, mai ales dacă este implicată în proiecte sociale.
Prevederile ordonanței de Guvern care reglementează condițiile în care o persoană poate fi atestată ca asistent maternal și introduce restricții legate de vârstă, pregătire și venituri au fost completate recent printr-un ordin. Acesta, emis de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, aprobă modelul-cadru al atestatului de asistent maternal și modelele altor formulare și instrumente utilizate în procedura de evaluare și atestare a asistentului maternal. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea noilor reguli de facturare, asigurându-se că procedurile interne sunt sigure și că firma evită amenzi sau probleme cu autoritățile.
De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă criteriile de clasificare a companiei de către autoritățile fiscale pentru a evalua riscurile de conformitate și a se asigura că firma respectă cerințele specifice categoriei din care face parte.
Important de precizat este că, în conformitate cu prevederile Ordinului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.721/2021 și dispozițiile Ordinului ANAF nr. 3.610/2016, lista marilor contribuabili și lista contribuabililor mijlocii, inclusiv a sediilor secundare ale acestora, trebuie actualizate anual până la data de 10 decembrie și apoi publicate online pe pagina de internet a ANAF. În condițiile în care se apropie termenul din 2024, iată ce e de știut despre subiect. Citește articolul
Departamentul este interesat să înțeleagă riscurile legate de neconformitatea iluminării vehiculelor (de exemplu, amenzi, accidente), putând astfel să implementeze controale pentru a se asigura că flota companiei operează legal și în siguranță.
Registrul Auto Român (RAR) a anunțat recent certificarea surselor de lumină LED de înlocuire (LEDr) pentru farurile și lămpile omologate ale vehiculelor rutiere, incluzând categoriile H1, H4, H7 și W5W. Totuși, pentru a circula legal, este esențial să fie respectate anumite condiții de montaj și să fie păstrate documentele necesare în vehicul. Citește articolul
Toate cerințele de afișare și conformitate prezentate în articol ajută la identificarea și gestionarea riscurilor de amenzi sau probleme legale, fiind esențiale pentru un bun control intern și minimizarea riscurilor.
Operarea unui spațiu comercial în România implică respectarea unei legislații complexe, inclusiv afișarea obligatorie a anumitor documente. Aceste documente servesc drept dovadă a conformității cu diverse reglementări legale și oferă transparență pentru consumatori. Citește articolul
Condusul agresiv de către angajați (mai ales cu vehiculele companiei) poate duce la amenzi, incidente și la suspendarea permisului, afectând capacitatea angajaților de a-și îndeplini sarcinile și generând riscuri legale sau de reputație pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze astfel de riscuri.
De câteva zile, Codul rutier permite polițiștilor să sancționeze șoferii în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere. În cazul înregistrărilor audio-video făcute de un participant la trafic, polițiștii pot sancționa doar comportamentul agresiv în trafic, cu condiția ca manevrele agresive să fi fost înregistrate în mod întâmplător, legislația stabilind clar ce înseamnă acest lucru. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă compania. Problemele legate de produse neconforme sau retururi greșit gestionate pot duce la riscuri financiare, legale și de reputație, pe care trebuie să le prevină.
Consumatorii au dreptul de a înlocui produsele neconforme în termen de 30 de zile de la livrare, indiferent dacă le cumpără din magazine fizice sau online. În plus, au posibilitatea de a solicita repararea acestora. Totuși, este esențial să fie bine informați despre criteriile de conformitate ale produselor, pentru a-și putea exercita corect aceste drepturi. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că materialul avertizează asupra riscurilor financiare și legale legate de emiterea incorectă a autofacturilor și ajută la stabilirea unor proceduri interne clare pentru a preveni astfel de erori.
Companiile care nu primesc în termenul legal, prin sistemul e-Factura, facturile de la furnizori nu pot începe să emită autofacturi fără acordul acestora, atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, firmele nu se pot folosi de această practică pentru a se asigura că au facturi electronice originale pentru tranzacții. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice modificare a legilor care ar putea schimba riscurile cu care se confruntă compania sau care necesită ajustări ale modului în care se verifică respectarea regulilor interne.
Regulile ce permit înființarea centrelor de permanență, în care se pot primi îngrijiri în afara programului medicilor de familie, s-au modificat de la 1 septembrie, astfel încât aceste cabinete să apară în mai multe localități din țară, chiar dacă activează cu un număr mai mic de medici. Pentru ca măsura să se poată aplica și în practică, Ministerul Sănătății (MS) a modificat recent normele din domeniu. Citește articolul