avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1237 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Cum verifici online când expiră ITP-ul mașinii deținute, ca să nu riști suspendarea înmatriculării ei

Identifică și reduce riscurile pentru companie. Articolul arată riscurile financiare (amenzi mari) și operaționale (blocarea vehiculelor și nevoie de transport pe platformă) care apar dacă inspecția tehnică nu este valabilă.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2024 | 3818 | Timp de citire: 2 min.

Expirarea valabilității Inspecției Tehice Periodice (ITP) atrage după sine imposibilitatea legală de a folosi vehicul pe drumurile publice. Registrul Auto Român (RAR) oferă posibilitatea verificării acestei informații online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modificări la normele privind taxele judiciare de timbru și ajutorul public judiciar, oficializate

Pentru acest departament, este important să înțeleagă cum noile reguli privind costurile judiciare și ajutorul juridic pot afecta riscurile financiare ale unor litigii viitoare și să ajusteze strategiile de control intern.

Simona Voiculescu în Mediul juridic
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2024 | 5916 | Timp de citire: 3 min.

Adoptată luna trecută la votul final în Parlament, legea ce vizează îmbunătățirea accesului la justiție prin modificarea reglementărilor privind taxele judiciare de timbru și ajutorul public judiciar a apărut joi în Monitorul Oficial și prevede reducerea taxelor pentru cererile de partaj, uniformizarea taxelor pentru divorț și clarificarea modului în care se face dovada plății taxelor. De asemenea, legea include și clarificarea criteriilor de acordare a ajutorului public judiciar, precum și extinderea acestuia către persoanele juridice fără scop lucrativ. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Directiva europeană privind salariul minim: Transpunem la timp, dar o facem și bine?

Este important pentru ei să înțeleagă riscurile financiare și operaționale care pot apărea din cauza creșterii costurilor salariale. Ei trebuie să evalueze cum aceste modificări pot afecta competitivitatea companiei și să propună măsuri de control.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
1 Noiembrie 2024 | 1 | 1464 | Timp de citire: 5 min.

Salariul minim brut din România va crește la 4.050 lei în 2025, iar un proiect de lege aflat în prezent pe masa președintelui pentru promulgare va realiza îndelung așteptata transpunere a directivei europene privind salariile minime adecvate. Deși s-a implementat o formulă de calcul care ia în considerare rata inflației și productivitatea muncii, noua valoare a salariului minim va reprezenta doar 47% din salariul mediu, adică sub pragul minim necesar pentru un trai decent, care este estimat la 10.450 lei pentru o familie cu doi adulți și trei copii. Această creștere vizează aproximativ 1,8 milioane de angajați, doar că ajustarea nu răspunde nevoilor reale ale populației și ar fi necesară o reevaluare a criteriilor pentru a asigura un standard de viață adecvat acestor milioane de angajați. Acum, tot ce mai rămâne de așteptat e modul în care vom reuși extinderea negocierilor colective la nivel național, unde pragul dorit e de cel puțin 80% acoperire. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Victimizarea salariaților și măsurile de prevenție pe care le pot lua angajatorii

Acest departament analizează pericolele la care este expusă firma și cum poate să le prevină sau să le gestioneze, iar problemele legate de victimizarea angajaților pot crea riscuri majore pentru companie.

În România, tot mai mulți angajați raportează experiențe de victimizare după ce au semnalat angajatorului nereguli în cadrul organizației. Victimizarea în dreptul muncii se referă la represalii și tratamente nedrepte aplicate angajaților care raportează încălcări ale drepturilor lor, incluzând concedierea, modificarea postului sau hărțuirea, și este interzisă prin diverse acte normative în România. Angajatorii sunt încurajați să implementeze politici interne pentru prevenirea victimizării, iar angajații afectați pot depune plângeri la autorități sau instanțe de judecată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Instituțiile publice sunt obligate să transmită în sistem doar anumite facturi emise către companii

Prezintă riscurile financiare și legale, inclusiv sancțiunile, dacă nu se respectă obligațiile de facturare electronică, ajutând la identificarea și gestionarea acestor riscuri în cadrul companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2024 | 3540 | Timp de citire: 4 min.

Inclusiv instituțiile și autoritățile publice au obligația de a folosi sistemul e-Factura atunci când emit facturi către contribuabili. Totuși, fiscaliștii atenționează că obligația se aplică doar în anumite situații, nu în absolut toate situațiile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Șoferii pot fi sancționați în baza înregistrărilor camerelor de bord doar pentru comportament agresiv în trafic, nu și pentru alte abateri rutiere

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de transport și conducerea autovehiculelor de către angajați, inclusiv riscul de amenzi, accidente sau afectarea imaginii companiei din cauza comportamentului în trafic.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2024 | 2 | 2479 | Timp de citire: 2 min.

Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât polițiștii să poată sancționa conducătorii auto și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Totuși, în baza înregistrărilor camerelor de bord, polițiștii pot sancționa doar comportamentul agresiv al șoferilor, nu și alte încălcări ale regulilor rutiere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce proprietarii stațiilor pentru încărcarea vehiculelor electrice au scăpat de obligația dotării cu case de marcat

Acest departament analizează riscurile cu care se confruntă firma, inclusiv cele legale și financiare. A ști că anumite încasări sunt scutite de casa de marcat ajută la evaluarea corectă a riscurilor de conformitate și la stabilirea controalelor interne.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
1 Noiembrie 2024 | 791 | Timp de citire: 2 min.

Lunga listă a excepțiilor de la obligația de utilizare a caselor de marcat a fost extinsă de curând cu serviciile de încărcare a vehiculelor electrice, potrivit unei ordonanțe recente. Conform unei hărți online, în țara noastră sunt peste 800 de stații de încărcare pentru mașinile electrice (și nu numai), iar acestea asigură deja trasabilitatea tranzacțiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajatorul vrea să sancționeze un lucrător care a ajuns la spital din cauza disconfortului termic, considerând că a avut loc un accident de muncă

Ajută la identificarea riscurilor legate de bunăstarea angajaților și de respectarea normelor, pentru a pune în practică măsuri care să prevină incidentele, problemele legale și costurile neașteptate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
1 Noiembrie 2024 | 1155 | Timp de citire: 5 min.

Un angajat conducător auto merge la urgențe pe fondul unui pretins accident de muncă, acuzând, de fapt, stări de rău generate de lipsa aerului condiționat. Pentru că constatările ulterioare arată că nu a fost vorba de un accident de muncă, compania decide că angajatul ar merita sancționat. Speța arată, desigur, nimic mai mult decât o gravă necunoaștere a obligațiilor legale ale angajatorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii noiembrie: Patru chestiuni de interes pentru firme și PFA-uri

Orice schimbare legislativă sau fiscală poate aduce noi riscuri sau oportunități pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să propună măsuri pentru a le gestiona eficient, protejând interesele firmei.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
1 Noiembrie 2024 | 7791 | Timp de citire: 2 min.

În cursul lunii noiembrie 2024, companiile și PFA-urile au patru mari chestiuni de urmărit. Două dintre ele au legătură cu domeniul fiscal-financiar, în timp ce altele două au legătură cu domeniul auto. Iată ce trebuie reținut: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce reguli trebuie să respecte organizatorii parcurilor temporare de distracție, potrivit ANPC

Acest departament identifică și gestionează riscurile operaționale (ex: accidente, sancțiuni de la ANPC) și se asigură că sunt puse în aplicare măsuri și controale interne pentru a preveni incidentele și a menține siguranța.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
31 Octombrie 2024 | 618 | Timp de citire: 3 min.

Fișa de control folosită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în desfășurarea controalelor efectuate în parcurile de distracții include informații despre documentația pe care trebuie să o dețină acestea, inscripționarea echipamentelor, măsurile de siguranță și responsabilitățile producătorilor, distribuitorilor, administratorilor și locatorilor de echipamente de agrement. Documentul poate fi folosit de comercianți drept un ghid de bune practici în activitatea lor. Citește articolul