Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legale și financiare legate de modificările legislative privind prețurile și piața, pentru a ne proteja compania de posibile amenzi sau pierderi.
În septembrie 2024, Curtea de Justiție a Uniunii Europene („CJUE”) s-a pronunțat în cauza C-557/23 („Cauza SPAR”) cu privire la compatibilitatea măsurii maghiare de reglementare a prețurilor unor produse agricole de bază și vânzarea unor cantități prestabilite a acestora cu dreptul Uniunii Europene. Concluziile CJUE ar trebui să fie de interes imediat pentru autoritățile române, în special în lumina informațiilor din spațiul public privind posibila plafonare a adaosului comercial pentru toate produsele procesate în România. Citește articolul
Schimbările rapide în legi și noi cerințe de raportare pot crea riscuri pentru companie, iar acest departament trebuie să se asigure că toate aceste riscuri sunt identificate și gestionate corect.
Finalul anului calendaristic reprezintă, în mod tradițional, pentru companiile din România, un moment de reflecție cu privire la planificarea pentru anul care urmează, dat fiind că, de cele mai multe ori, în această perioadă a anului apar cele mai importante schimbări legislative cu impact în economie, aplicabile în exercițiul financiar următor. Anul 2024 este cu atât mai important din acest punct de vedere, dat fiind că modificările cele mai importante, în special în domeniul fiscal, sunt așteptate abia după alegerile parlamentare din decembrie, astfel că societățile comerciale trebuie să lucreze pe mai multe scenarii când trasează bugetele și strategia de afaceri pentru 2025. Citește articolul
Identifică și reduce riscurile de a primi amenzi sau ca activitatea firmei să fie suspendată, prin asigurarea că se respectă noile cerințe fiscale și operaționale.
Trei măsuri importante pentru operatorii economici care folosesc case de marcat au fost oficializate recent de Executiv printr-o ordonanță de urgență. Astfel, sancțiunea pentru neincluderea codului QR pe bonul fiscal a fost suspendată și au apărut unele măsuri favorabile pentru cei ce au automate comerciale care trebuie dotate cu case de marcat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care pot apărea diferențe în raportările fiscale și cum pot fi gestionate notificările de la ANAF, pentru a proteja firma de riscuri financiare sau de imagine.
În cazul companiilor care închid luna devreme, notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) probabil că vor deveni o regulă, în contextul sistemului e-TVA, spun specialiștii. De ce? Pentru că sunt șanse mari ca aceste societăți să primească ulterior facturi din luna închisă, caz în care e-TVA va detecta diferențe între formularul 300 și decontul precompletat de TVA. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile asociate cu schimbările legislative și fiscale, precum și cu reputația partenerilor de afaceri, prin verificarea listelor albe și negre. Ajută la anticiparea și pregătirea pentru eventuale probleme.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este responsabil de identificarea și gestionarea riscurilor în companie, iar un sistem eficient de avertizare internă ajută la descoperirea timpurie a problemelor și la prevenirea pagubelor sau a crizelor.
În România, mentalitatea față de sistemele de raportare internă (whistleblowing) este influențată de experiențe istorice și culturale care au modelat percepțiile colective despre denunț și responsabilitate socială. Moștenirea regimului comunist, marcată de frica și suspiciunea față de „turnătorie”, afectează până astăzi atitudinile multor angajați, care văd raportarea comportamentelor inadecvate ca un act negativ. Această percepție creează obstacole în utilizarea eficientă a sistemelor de avertizare internă, în ciuda eforturilor legislative recente de a încuraja transparența și integritatea. Citește articolul
Verifică și previne riscurile care pot afecta compania, cum ar fi amenzile mari sau problemele de imagine, și se asigură că există proceduri clare pentru a evita astfel de situații.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat un operator pentru încălcarea GDPR după ce acesta a transmis copii ale cărților de identitate ale angajaților către un prestator de servicii. Operatorul a primit amendă în valoare de 10.000 euro și avertisment, fiind obligat și să implementeze anumite măsuri corective. Citește articolul
Acest departament este preocupat de pericolele la care se expune compania, cum ar fi amenzile mari pentru neregulile cu salariile sau posibilele procese cu angajații. Ei caută să identifice și să prevină aceste riscuri din timp.
În ziua de azi, cam orice angajat care are acces la internet poate să se folosească de un calculator de salarii pentru a vedea cât ar trebui să fie netul său raportat la brutul din contract sau, invers, care e salariul său brut raportat la netul virat în cont. Ca atare, când brutul și netul nu par să se coreleze, apar întrebări. Astfel, poate fi vorba de o situație de muncă subdeclarată, de compunerea netului promis cu adaosuri care nu sunt precizate în contract, deși ar trebui, sau, de ce nu, de o comunicare deficitară la începutul relației de muncă. Citește articolul
Simplificarea procedurilor și crearea unui cadru mai previzibil ajută acest departament să evalueze și să gestioneze mai bine riscurile legate de conformitate și operațiuni, reducând blocajele și costurile neașteptate.
O propunere legislativă care vizează modificarea și completarea ordonanței privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale a fost recent depusă spre dezbatere la Senat. Inițiativa își propune să simplifice procesul de autorizare a cabinetelor medicale, prin eliminarea unor proceduri birocratice inutile. Dacă își va încheia circuitul legislativ, propunerea va permite cabinetelor medicale să își păstreze autorizațiile deja obținute, chiar dacă își schimbă sediul ori denumirea. Citește articolul
Departamentul este interesat să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor obligații privind e-Factura și să se asigure că procesele interne sunt conforme cu regulile.
De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul