avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 851 soluții astăzi

Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia CataramăVezi agenda și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

De ce n-ar trebui să te deranjeze că CNP-ul și datele privind cumpărăturile din facturile tale ajung la ANAF

Acest departament identifică și evaluează riscurile operaționale și de conformitate, inclusiv cele legate de noile cerințe fiscale și de protecția datelor, pentru a preveni posibile probleme sau amenzi cauzate de nerespectarea regulilor.

Simona Voiculescu în Date personale & viața privată
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Iunie 2024 | 10 | 9004 | Timp de citire: 2 min.

Extinderea e-Factura la relația cu consumatorii, în mod gradual, adică printr-o perioadă de jumătate de an de caracter opțional, a fost criticată în ultimele zile inclusiv din perspectiva datelor pe care Fiscul sau cei de la Finanțe ar ajunge să le aibă în privința fiecărui consumator - în materie de obiceiuri de consum, mai exact. Deși vorbim de o prelucrare de date în condițiile unei reglementări legale, în scopul și cu limitele aferente stabilite la nivel legislativ, discuția privind analizarea și utilizarea datelor din e-Factura în contra intereselor private ale persoanelor fizice este una ce pare ușor exagerată în contextul Fiscului român. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce se întâmplă cu salariații în cazul în care angajatorul este sancționat și îi este suspendată temporar activitatea?

Acest departament identifică și evaluează riscurile cu care se confruntă firma. O suspendare a activității, cu toate implicațiile salariale și legale pentru angajați, reprezintă un risc serios care trebuie gestionat și pentru care trebuie elaborate planuri de acțiune.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Iunie 2024 | 1629 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede posibilitatea suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului, însă atât situațiile, cât și condițiile acestei proceduri sunt expres și limitativ stabilite. Când angajatorul este vizat de alte tipuri de sancțiuni decât cele din legislația muncii, sancțiuni care presupun inclusiv suspendarea unei/unor activități ale firmei, cel puțin o parte dintre angajați ar putea rămâne temporar fără obiectul muncii. Iată cum procedăm: Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce Legea mirosurilor nu se aplică nici la acest moment. Explicații de la Ministerul Mediului

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de conformitatea cu reglementările de mediu și potențialele amenzi sau probleme de reputație cauzate de poluarea olfactivă în viitor.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
29 Iunie 2024 | 1 | 2880 | Timp de citire: 2 min.

Legea care sancționează companiile ce poluează olfactiv nu poate fi aplicată de patru ani, pentru că normele subsecvente, necesare aplicării sale, nu au fost adoptate de Executiv. În momentul de față, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) și cel al Sănătății elaborează alte metodologii, pentru că și legislația europeană în materie s-a modificat între timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cluburile de fotbal profesionist și impresarii jucătorilor trebuie să aplice, din 2029, regulile de prevenire a spălării banilor

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania. Spălarea banilor reprezintă un risc financiar și de reputație foarte mare. Prin urmare, ei trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a crea și implementa sisteme și proceduri interne care să prevină astfel de activități și să protejeze compania.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Iunie 2024 | 853 | Timp de citire: 2 min.

Cluburile de fotbal profesionist și impresarii jucătorilor de fotbal trebuie să aplice, la fel ca băncile, agenții imobiliari sau contabilii, regulile pentru prevenirea spălării banilor, conform unui regulament european recent oficializat. Însă măsura urmează să se aplice abia din 2029, la doi ani după ce actul normativ începe să se aplice pentru restul entităților. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR: Deși magazinul este deschis și automatul funcționează, nu putem preda oricând ambalajele pentru reciclare

Acest departament este interesat să identifice și să gestioneze riscurile asociate cu operarea punctelor de returnare (ex: amenzi pentru zgomot, nemulțumirea clienților, neconformitatea cu legislația), asigurând că operațiunile se desfășoară conform regulilor pentru a minimiza potențialele probleme.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Iunie 2024 | 7 | 8283 | Timp de citire: 2 min.

Chiar și în situația în care automatele de colectare a deșeurilor sunt disponibile non-stop, restricțiile impuse de legislația referitoare la liniștea publică limitează predarea acestora în anumite intervale orare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Compromis pentru aplicarea beneficiului de netaxare de la 1 iulie: în plafonul de 4.000 de lei nu intră tichetele de masă și indemnizațiile de hrană

Orice schimbare în legile fiscale aduce riscuri de neconformitate dacă nu este aplicată corect. Acest departament va dori să se asigure că sistemele și procedurile interne sunt actualizate pentru a respecta noua legislație și a evita posibile erori sau amenzi.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Iunie 2024 | 2664 | Timp de citire: 2 min.

Deși nu majorează plafonul lunar al venitului brut în care intră și adaosurile salariale, acesta rămânând la 4.000 de lei, Guvernul a permis scoaterea din calculul lunar pentru încadrarea în plafon a tichetelor de masă și indemnizațiilor de hrană. Măsura de compromis găsită pentru a nu afecta aplicarea beneficiului de netaxare de 300 de lei aplicabil de la 1 iulie pentru o parte dintre angajații care se bucură de netaxare acum se ordonanță adoptat vineri de Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNAIR: Plata rovinietei, posibilă de-acum și prin ghiseul.ro

Pentru a evita amenzi sau blocaje, acest departament se asigură că există reguli clare și proceduri eficiente pentru plata la timp a rovinietei și pentru gestionarea flotei de mașini.

avocatnet.ro în Ghid auto
28 Iunie 2024 | 1023 | Timp de citire: 1 min.

După cum a anunțat recent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), șoferii care folosesc rețeaua națională de drumuri din țara noastră pot plăti de-acum rovinieta și prin platforma ghiseul.ro. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere pentru prima reglementare europeană privind bunăstarea câinilor și a pisicilor

Acest departament analizează cum noile reguli pot afecta operațiunile și reputația firmei, ajutând la implementarea unor sisteme care să asigure că toate cerințele sunt îndeplinite și riscurile de amenzi sau probleme sunt minime.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Iunie 2024 | 1 | 1332 | Timp de citire: 3 min.

Autoritățile europene au anunțat recent apariția unei propuneri de îmbunătățire a bunăstării pisicilor și câinilor din Uniunea Europeană (UE). Practic, se va stabili, pentru prima oară, un set minim de reguli pentru bunăstarea acestora la nivelul UE. Viitoarele reguli nu vor viza deținătorii obișnuiți de câini și pisici, ci pe crescătorii și vânzătorii acestora sau adăposturile în care se găsesc aceste animale de companie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru chestiuni de verificat înainte de o actualizare a listelor contribuabililor

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Schimbările în administrarea fiscală, termenele pentru controale și rapoarte, sau mărimea amenzilor pot crea riscuri financiare și de conformitate, pe care ei trebuie să le identifice și să le controleze pentru a proteja compania.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Iunie 2024 | 1309 | Timp de citire: 2 min.

În mod normal, listele contribuabililor sunt actualizate o dată pe an - în decembrie, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie. În acest an, însă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a ales să facă și o actualizare importantă chiar la mijlocul anului. Iată cam ce verificări-standard ar fi de făcut într-o asemenea împrejurare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE COR 2024: Alte două ocupații au fost introduse de joi în clasificare

Acest departament monitorizează riscurile operaționale și de conformitate. O clasificare incorectă a ocupațiilor sau necunoașterea noilor intrări poate duce la riscuri legale sau la o gestionare defectuoasă a resurselor umane, de aceea este important să fie la curent cu actualizările COR.

avocatnet.ro în Resurse umane
28 Iunie 2024 | 3399 | Timp de citire: 1 min.

La aproape două luni de la ultima actualizare a Clasificării ocupaţiilor din România (COR), Ministerul Muncii a aprobat un nou ordin care să completeze COR cu încă două ocupații. Citește articolul